Práce "Kyberšikana mezi dětmi na sociálních sítích" se zabývá konkrétním druhem šikany kyberšikanou. Význam problematiky kyberšikany v dnešní moderní době stále nabývá na významu, zejména u žáků základních a středních škol. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje základní pojmy spojené s šikanou a kyberšikanou, jejich druhy, popisuje kategorie agresorů a obětí a věnuje se také prevenci. Praktická část zkoumá pomocí dotazníkového šetření žáky druhého stupně základní školy a zjišťuje vztah žáků k moderním technologiím, jejich zkušenosti s kyberšikanou, jak by postupovali v případě kyberšikany a také zkoumá odlišné vnímání této problematiky mezi chlapci a děvčaty.
Anotace v angličtině
The work "Cyberbullying among children on social networks" deals with a specific type of bullying - cyberbullying. The importance of cyberbullying in today's modern age is becoming increasingly important, especially among pupils at elementary and secondary schools. The thesis is dived into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains basic concepts related to bullying and cyberbullying, their types, describes categories of aggressors and victims also deals with prevention. The practical part examines the pupils of the second grade of the elementary school by means of a questionnaire survey and identifies the pupils' relationship to modern technologies, their cyberbullying experience as they would in the case of cyberbullies and also examines the different perception.
Klíčová slova
Kyberšikana, druhy, prostředky a typy kyberšikany, oběť, agresor, internet, mobilní telefon, legislativa, prevence
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, types, resources and typesofcyberbullying, victim, aggressor, internet, mobile phone, legislation, prevention
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce "Kyberšikana mezi dětmi na sociálních sítích" se zabývá konkrétním druhem šikany kyberšikanou. Význam problematiky kyberšikany v dnešní moderní době stále nabývá na významu, zejména u žáků základních a středních škol. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje základní pojmy spojené s šikanou a kyberšikanou, jejich druhy, popisuje kategorie agresorů a obětí a věnuje se také prevenci. Praktická část zkoumá pomocí dotazníkového šetření žáky druhého stupně základní školy a zjišťuje vztah žáků k moderním technologiím, jejich zkušenosti s kyberšikanou, jak by postupovali v případě kyberšikany a také zkoumá odlišné vnímání této problematiky mezi chlapci a děvčaty.
Anotace v angličtině
The work "Cyberbullying among children on social networks" deals with a specific type of bullying - cyberbullying. The importance of cyberbullying in today's modern age is becoming increasingly important, especially among pupils at elementary and secondary schools. The thesis is dived into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains basic concepts related to bullying and cyberbullying, their types, describes categories of aggressors and victims also deals with prevention. The practical part examines the pupils of the second grade of the elementary school by means of a questionnaire survey and identifies the pupils' relationship to modern technologies, their cyberbullying experience as they would in the case of cyberbullies and also examines the different perception.
Klíčová slova
Kyberšikana, druhy, prostředky a typy kyberšikany, oběť, agresor, internet, mobilní telefon, legislativa, prevence
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, types, resources and typesofcyberbullying, victim, aggressor, internet, mobile phone, legislation, prevention
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů na téma kyberšikany.
Definujte klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik kyberšikany mezi dětmi.
Analyzujte jednotlivé problémy a pokuste se pojmenovat jejich příčiny.
Stanovte doporučení pro konkrétní typové situace a tyto vhodnou formou publikujte.
Proveďte kritickou diskusi a práci vyhodnoťte.
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů na téma kyberšikany.
Definujte klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik kyberšikany mezi dětmi.
Analyzujte jednotlivé problémy a pokuste se pojmenovat jejich příčiny.
Stanovte doporučení pro konkrétní typové situace a tyto vhodnou formou publikujte.
Proveďte kritickou diskusi a práci vyhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
Agrese a šikana. Pražské centrum primární prevence: Portál primární prevence rizikového chování v Praze\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2013-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.prevence-praha.cz/agrese-a-sikana
Co je kyberšikana? ONDRÁČKOVÁ, Tereza a Monika VLACHOVÁ. Prevence kyberšikany\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2010 \matsymb{lbrack}cit. 2013-03-14\matsymb{rbrack}. Dostupné z:http://www.kybersikana.eu/search/label/Co\%20je\%20to\%20kyber\%C5\%A1ikana\%3F
Co je šikana - Prevko. Prevko Litomyšl\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2011 \matsymb{lbrack}cit. 2013-03-01\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.prevko.cz/dite/co-je-sikana-a-co-muzu-delat
KONUPČÍK, PaedDr. Pavel. Učební text pro předmět "Komunikační technologie" PedF MU, 2010. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/winf/teach/Komunikal.pdf
KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. Rizika virtuální komunikace: Příručka pro učitele a rodiče. 1. vyd. 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
Seznam doporučené literatury
Agrese a šikana. Pražské centrum primární prevence: Portál primární prevence rizikového chování v Praze\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2013-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.prevence-praha.cz/agrese-a-sikana
Co je kyberšikana? ONDRÁČKOVÁ, Tereza a Monika VLACHOVÁ. Prevence kyberšikany\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2010 \matsymb{lbrack}cit. 2013-03-14\matsymb{rbrack}. Dostupné z:http://www.kybersikana.eu/search/label/Co\%20je\%20to\%20kyber\%C5\%A1ikana\%3F
Co je šikana - Prevko. Prevko Litomyšl\matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2011 \matsymb{lbrack}cit. 2013-03-01\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.prevko.cz/dite/co-je-sikana-a-co-muzu-delat
KONUPČÍK, PaedDr. Pavel. Učební text pro předmět "Komunikační technologie" PedF MU, 2010. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/winf/teach/Komunikal.pdf
KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. Rizika virtuální komunikace: Příručka pro učitele a rodiče. 1. vyd. 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucího a oponentky a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
V rovině teoretické se autorka zhostila úkolu velmi pečlivě. K rovině praktické lze vznést připomínky. Celá výzkumná část, včetně závěrů, je slabší částí práce. Autorka nenabízí širší kontext a souvislosti, závěry a doporučení jsou formulovány velmi stručně. Jistě by bylo přínosné, více využít celý potenciál šetření, protože autorka zjišťuje, že povědomí o tomto tématu není mezi dětmi příliš silné (26 % dětí neví co to je kyberšikana, 16 % dětí to nazajímá). Ukazuje se také, že rodiče problém značně podceňují a mají tendenci jej zlehčovat. Práce je zpracována na dobré úrovni, je využitelná jak pro učitele, tak pro rodiče dětí. Přínos diplomové práce lze spatřovat zejména v konkrétních výsledcích výzkumného šetření. Autorce se však ne zcela podařilo využít potenciálu získaných informací. Jakým způsobem by se rodiče dětí mohli vzdělávat o kyberšikaně? Jaké varovné signály vás mohou upozornit na fakt, že dítě se stalo obětí kyberšikany? (Mgr. Vařachová)
Mohla jste provést ověření na 1 vesnické škole a na 1 městské škole a pak porovnat a zjistit zda se nějak liší. Škola by neměla zastupovat rodiče. (dr. Chramcov)
Šikana se v rámci pomluv na sociálních sítích přesouvá nyní i na střední generaci. (prof. Jašek)
Studentka pohotově reagovala a všechny dotazy zodpověděla správně.