Příklon společnosti ke konzumnímu způsobu života přímo souvisí s obrovskými nešvary současnosti, kterými jsou pasivní "sezení" u televize a nadužívání počítačů. S tímto nešvarem přichází bezbřehé možnosti přístupu k informacím. Stejně tak bezbřehý je přístup i ke komerčním reklamám. A jsou to právě komerční reklamy, které mají mimořádnou schopnost ovlivňovat lidské rozhodování, vnímání a postoje. Bakalářská práce se zabývá problematikou vlivu komerční reklamy na hodnotový systém dětí stojících právě na prahu svého dospívání, konkrétně žáků šestých a sedmých tříd škol základních a studentů prim a sekund osmiletých gymnázií. Ústředním tématem práce je otázka, zda jsou dvanácti až čtrnáctiletí žáci vydávající se právě na dráhu samostatného hledání sebe sama ovlivnitelní v přijímání hodnot nabízených prostřednictvím komerčních reklam, nebo dokáží díky své-mu již ucelenému pohledu na svět, pevným základům položených rodinou a vzdělávacími institucemi negativním vlivům přicházejícím ze stran médií odolávat.
Anotace v angličtině
The consumerist way of life, which has recently been quite popular within the people, is closely related to bad habits of the present days - passive sitting in front of the TV and computers overuse. The computers and the TV offer not only an unlimited access to infor-mation but also an unimited access to commercials. And it is commercial advertising which has an extraordinary ability to influence people´s decision making, perception and attitudes. The bachelor thesis deals with the influence of commercial advertising on the value system of children standing on the verge of their adolescence, namely pupils of the sixth and seventh grades of primary schools and students of the first and second grades of grammar schools. The thesis concentrates on the question, whether the 12-14 year olds are influenced by commercial advertising when adopting their value system or whether they are able to resist the negative influences coming from the media thanks to their maturity, family upbringing and school education.
Klíčová slova
komerční reklama, televize, internet, vliv reklamy, dospívající mládež, hod-notový systém, přijímání hodnot, studenti gymnázií, žáci základních škol
Klíčová slova v angličtině
commercial advertising, television, the internet, the influence of advertising, teenagers, value system, adopting values, grammar school students, primary school pupils
Rozsah průvodní práce
62 s. (87617 znaků). Př. 39 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Příklon společnosti ke konzumnímu způsobu života přímo souvisí s obrovskými nešvary současnosti, kterými jsou pasivní "sezení" u televize a nadužívání počítačů. S tímto nešvarem přichází bezbřehé možnosti přístupu k informacím. Stejně tak bezbřehý je přístup i ke komerčním reklamám. A jsou to právě komerční reklamy, které mají mimořádnou schopnost ovlivňovat lidské rozhodování, vnímání a postoje. Bakalářská práce se zabývá problematikou vlivu komerční reklamy na hodnotový systém dětí stojících právě na prahu svého dospívání, konkrétně žáků šestých a sedmých tříd škol základních a studentů prim a sekund osmiletých gymnázií. Ústředním tématem práce je otázka, zda jsou dvanácti až čtrnáctiletí žáci vydávající se právě na dráhu samostatného hledání sebe sama ovlivnitelní v přijímání hodnot nabízených prostřednictvím komerčních reklam, nebo dokáží díky své-mu již ucelenému pohledu na svět, pevným základům položených rodinou a vzdělávacími institucemi negativním vlivům přicházejícím ze stran médií odolávat.
Anotace v angličtině
The consumerist way of life, which has recently been quite popular within the people, is closely related to bad habits of the present days - passive sitting in front of the TV and computers overuse. The computers and the TV offer not only an unlimited access to infor-mation but also an unimited access to commercials. And it is commercial advertising which has an extraordinary ability to influence people´s decision making, perception and attitudes. The bachelor thesis deals with the influence of commercial advertising on the value system of children standing on the verge of their adolescence, namely pupils of the sixth and seventh grades of primary schools and students of the first and second grades of grammar schools. The thesis concentrates on the question, whether the 12-14 year olds are influenced by commercial advertising when adopting their value system or whether they are able to resist the negative influences coming from the media thanks to their maturity, family upbringing and school education.
Klíčová slova
komerční reklama, televize, internet, vliv reklamy, dospívající mládež, hod-notový systém, přijímání hodnot, studenti gymnázií, žáci základních škol
Klíčová slova v angličtině
commercial advertising, television, the internet, the influence of advertising, teenagers, value system, adopting values, grammar school students, primary school pupils
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši dostupné literatury s orientací na reklamu a hodnotový systém dětí na prahu puberty a následně vytvořte teoretický základ s orientací na cílovou skupinu v konfrontaci s vlivem komerční reklamy na žebříček hodnot současné mládeže.
2. V návaznosti na teoretické poznatky specifikujte cíl práce, formulujte výzkumné otázky, charakterizujte cílovou skupinu a popište metodiku šetření včetně časového harmonogramu.
3. Realizujte marketingový výzkum formou on-line dotazníkového šetření u cílové skupiny na základě zvolené metodiky.
4. Na základě získaných výsledků šetření zodpovězte stanovené výzkumné otázky, formulujte závěry a zhodnoťte dosažení cíle práce.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši dostupné literatury s orientací na reklamu a hodnotový systém dětí na prahu puberty a následně vytvořte teoretický základ s orientací na cílovou skupinu v konfrontaci s vlivem komerční reklamy na žebříček hodnot současné mládeže.
2. V návaznosti na teoretické poznatky specifikujte cíl práce, formulujte výzkumné otázky, charakterizujte cílovou skupinu a popište metodiku šetření včetně časového harmonogramu.
3. Realizujte marketingový výzkum formou on-line dotazníkového šetření u cílové skupiny na základě zvolené metodiky.
4. Na základě získaných výsledků šetření zodpovězte stanovené výzkumné otázky, formulujte závěry a zhodnoťte dosažení cíle práce.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREG, M. a SHALE, E. (2010). Puberťáci a adolescenti: Průvodce výchovou dospívajících. Přeložila Antonínová Hana. Praha: Portál, 197 s. Nakladatelství Finch Publishing, Sydney. ISBN 978-80-7367-662-9.
HORŇÁK, P. (2010). Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingové komunikace. 1. vydání. Zlín: VeRBuM, s. 320. ISBN 978-80-904273-3-4
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. 1. Vydání. Prešov: ManaCon, 232 s. ISBN: 80-85668-34-3.
MACEK, P. (2003). Adolescence. 2. upravené vydání. Praha: Portál, 144 s. ISBN 80-7178-747-7.
POLÁKOVÁ, E. (2011). Mediálne kompetencie: Úvod do problematiky mediálnych kompetencií. Zväzok 1. ELIBROL, s.r.o, 144 s. ISBN: 978-80-89528-02-8.
POSPÍŠIL, J. a ZÁVODNÁ, L. S. (2009). Mediální výchova. 1. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 96 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
VÁGNEROVÁ, M. (1999). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 524 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREG, M. a SHALE, E. (2010). Puberťáci a adolescenti: Průvodce výchovou dospívajících. Přeložila Antonínová Hana. Praha: Portál, 197 s. Nakladatelství Finch Publishing, Sydney. ISBN 978-80-7367-662-9.
HORŇÁK, P. (2010). Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingové komunikace. 1. vydání. Zlín: VeRBuM, s. 320. ISBN 978-80-904273-3-4
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. 1. Vydání. Prešov: ManaCon, 232 s. ISBN: 80-85668-34-3.
MACEK, P. (2003). Adolescence. 2. upravené vydání. Praha: Portál, 144 s. ISBN 80-7178-747-7.
POLÁKOVÁ, E. (2011). Mediálne kompetencie: Úvod do problematiky mediálnych kompetencií. Zväzok 1. ELIBROL, s.r.o, 144 s. ISBN: 978-80-89528-02-8.
POSPÍŠIL, J. a ZÁVODNÁ, L. S. (2009). Mediální výchova. 1. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 96 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
VÁGNEROVÁ, M. (1999). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 524 s. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky:
1. Aký je rozdiel medzi výskumom a prieskumom? V praktickej časti záverečnej práce ste robili výskum alebo prieskum? Tieto pojmy používate ako synonymá, preto daná otázka. Studentka z části odpověděla na položenou otázku.
2. Ako bola ošetrená etická stránka výskumu s deťmi? V práci táto informácia chýba. Studentka z části odpověděla na položenou otázku.
3. Podľa akého kľúča boli vybrané otázky do kap. 9.4. ako "nejvýznamnější"? Studentka z části odpověděla na položenou otázku.
4. Čo je to odolnosť voči reklame? Studentka z části odpověděla na položenou otázku.