Hlavním cílem bakalářské práce je komparativní analýza dvou hlavních, mužských postav z vybraných literárních děl. Analýza zkoumá jak moc intertextuální je původní práce a fanfikce. V teoretické části je hlavním úkolem definovat pojmy intertextualita, fanfikce a teorii komparativní analýzy. Práce zkoumá jak fanfikce jako fenomén působí na davovou čtecí kulturu.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis is to create comparative analysis of two main male characters of selected literary works.The analysis examines how much intertextual is the initial work and the fanfiction. In the theoretical part, the main task is to define the concept of intertextuality, fanfiction and the theory of comparative analysis. The thesis examines how fanfiction as a phenomenon affects the mass reading culture.
fanfiction, intertextuality, Twilight, saga, Fifty Shades of Grey, trilogy, phenomenon, mass reading culture
Rozsah průvodní práce
46 s. (75 787 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je komparativní analýza dvou hlavních, mužských postav z vybraných literárních děl. Analýza zkoumá jak moc intertextuální je původní práce a fanfikce. V teoretické části je hlavním úkolem definovat pojmy intertextualita, fanfikce a teorii komparativní analýzy. Práce zkoumá jak fanfikce jako fenomén působí na davovou čtecí kulturu.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis is to create comparative analysis of two main male characters of selected literary works.The analysis examines how much intertextual is the initial work and the fanfiction. In the theoretical part, the main task is to define the concept of intertextuality, fanfiction and the theory of comparative analysis. The thesis examines how fanfiction as a phenomenon affects the mass reading culture.
fanfiction, intertextuality, Twilight, saga, Fifty Shades of Grey, trilogy, phenomenon, mass reading culture
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů v kontextu s tématem
Nastudování odborných děl
Formulace cílů práce dle získáných informací z odborných zdrojů a interpretace výsledků analýzy
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů v kontextu s tématem
Nastudování odborných děl
Formulace cílů práce dle získáných informací z odborných zdrojů a interpretace výsledků analýzy
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Abrahams, Meyer Howard. A Glosary of Literary Terms. 7th ed. Fort Worth: Harcourt Brace, 1999.
Allen, Graham. Intertextuality. 2nd ed. London: Routledge, 2011.
Eco, Umberto. Lector in Fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010.
Letcher, Mark, and Kelly Byrne Bull. "Off the Shelves: Analyzing Style and Intertextuality in Twilight." English Journal. 98, no. 3 (2009): 113-116.
Meyer, Stephenie. Twilight. New York: Little, Brown and Company, 2005.
Seznam doporučené literatury
Abrahams, Meyer Howard. A Glosary of Literary Terms. 7th ed. Fort Worth: Harcourt Brace, 1999.
Allen, Graham. Intertextuality. 2nd ed. London: Routledge, 2011.
Eco, Umberto. Lector in Fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010.
Letcher, Mark, and Kelly Byrne Bull. "Off the Shelves: Analyzing Style and Intertextuality in Twilight." English Journal. 98, no. 3 (2009): 113-116.
Meyer, Stephenie. Twilight. New York: Little, Brown and Company, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Nemčoková: Why is her style ''unusual''? A: The topic is unusual, not the style.
Q, Nemčoková: Are the authors’ fame and wealth signs of quality literature? A: No (and the student explained why).
Q, Nemčoková: Why did you not consult more with your supervisor? A: The student admitted her mistake.
Q, Trušník: If you do believe that Bridget Jones Diary, Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, as well as Fifty Shades of Grey are examples of fanfiction, explain your opinion in detail (e.g., provide a definition of fanfiction that would include all the three works). If you wish to revise this opinion, give reasons why some of these works are actually not examples of fanfiction. A: (The student provided her definition, the student revised her claims and to some extent explained her stance - adding other factors, e.g., collaboration.)
Q, Trušník: Explain the relationship of fanfiction and the Internet. How did fanfiction work before the age of the Internet (if it did exist at that time)? A: Previously, in form of magazines. The Internet extended the community and made interaction possible.
Q, Trušník: Does fanfiction exist outside the Internet? A: Yes, for example between friends.
Q, Trušník: Reading your secondary sources on fanfiction, have you found any contradictions between the sources? Can you give an example, if you have? How do you resolve such an issue? A: A lot of different theories on fanfiction and intertextuality, did not criticially evaluate them. The student would consider the authors from academic perspectives.
Přítomno 6 členů komise. Komise hlasovala pro E: 6:0.