Bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá strategiemi, které učitelé volí při řešení konfliktních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké strategie učitelé volí při řešení konfliktních situací. Teoretická část sumarizuje poznatky o konfliktu, ukazuje možné strategie, které učitel může použít v konfliktních situacích, a pojednává o základním vývoji dítěte předškolního věku. Práce je kvalitativně orientovaná, kdy data byla získána pomocí pozorování a hloubkového interview. Výzkumný soubor tvořilo celkem šest učitelů z mateřských škol ze Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of research character deals with strategies that teachers choose when solving conflict situations. The aim of the bachelor thesis was to find what strategies teachers choose when solving conflict situations. The theoretical part summarizes the knowledge of conflict, shows the possible strategies the teacher can use in conflict situations and discusses the basic development of a preschool child. The work is qualitatively oriented and data were obtained through observation and indepth interview. The research group consisted of six nursery teachers from the Zlín Region.
Klíčová slova
konflikt, komunikační prostředky
Klíčová slova v angličtině
conflict, means of communication
Rozsah průvodní práce
61 s. (110 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá strategiemi, které učitelé volí při řešení konfliktních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké strategie učitelé volí při řešení konfliktních situací. Teoretická část sumarizuje poznatky o konfliktu, ukazuje možné strategie, které učitel může použít v konfliktních situacích, a pojednává o základním vývoji dítěte předškolního věku. Práce je kvalitativně orientovaná, kdy data byla získána pomocí pozorování a hloubkového interview. Výzkumný soubor tvořilo celkem šest učitelů z mateřských škol ze Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of research character deals with strategies that teachers choose when solving conflict situations. The aim of the bachelor thesis was to find what strategies teachers choose when solving conflict situations. The theoretical part summarizes the knowledge of conflict, shows the possible strategies the teacher can use in conflict situations and discusses the basic development of a preschool child. The work is qualitatively oriented and data were obtained through observation and indepth interview. The research group consisted of six nursery teachers from the Zlín Region.
Klíčová slova
konflikt, komunikační prostředky
Klíčová slova v angličtině
conflict, means of communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o mezilidské komunikaci a problémovém chování dětí předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o teorii konfliktu mezi dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a pozorování dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o mezilidské komunikaci a problémovém chování dětí předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o teorii konfliktu mezi dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a pozorování dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017, xxiv, 403. ISBN 978-0-13-376634-9.
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2928-9.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904-0300-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět: L'enfant d'age préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017, xxiv, 403. ISBN 978-0-13-376634-9.
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2928-9.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904-0300-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět: L'enfant d'age préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s teoretickými nepřesnostmi. Vedoucí práce se vyjádřil k nedostatkům v teoretické části práce v souvislosti s uchopením pojmů. Ocenil zejména empirickou část práce. Položil otázky týkající se realizace výzkumu. Na tyto otázky studentka odpověděla s nedostatky. Oponent práce se vyjádřil k teoretické části práce v rámci uchopení pojmu konflikt. Položil otázku týkající se výzkumného vzorku. Druhá otázka se orientovala na přístupy učitelů v konfliktních situacích. Na obě otázky studentka dokázala odpovědět s nedostatky. Proběhla diskuse k problematickému uchopení pojmu konflikt.