Tato bakalářská práce se zaměřuje na důležitost, oblibu a postavení vybraných společných edukačních aktivit mezi rodiči a jejich dětmi před vstupem do základní školy. Teoretická část se zabývá stěžejními pojmy vybraného tématu, tedy edukací, edukační činností a školní zralostí i připraveností. Poukazuje na význam domácí přípravy na vstup do základní školy, případné limity společných aktivit a nastiňuje výběr edukačních strategií rodičů a dětí
i v zahraničí. V praktické části se zabývá výsledky kvantitativního šetření provedeného prostřednictvím dotazníku určeného rodičům dětí před vstupem do základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on importance, popularity and position of chosen parent's and children's educational activities before entering primary school. The theoretical part is concerned with pivotal terms of chosen theme, which means an education, eduaction activity and the school maturity as well as readiness. It points to a value of home preparation for readiness to the primary school, potential limits of together activities and outline selection of educational strategies of parents and their children inland and also abroad. The empirical part describes the results of quantitative investigation performed through the questionnaire determined to parents of children before entering primary school.
Klíčová slova
Edukační aktivita, školní zralost, školní připravenost, tranzice
Klíčová slova v angličtině
Education activity, school maturity, school readiness, transition
Rozsah průvodní práce
68 s. (88 837 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na důležitost, oblibu a postavení vybraných společných edukačních aktivit mezi rodiči a jejich dětmi před vstupem do základní školy. Teoretická část se zabývá stěžejními pojmy vybraného tématu, tedy edukací, edukační činností a školní zralostí i připraveností. Poukazuje na význam domácí přípravy na vstup do základní školy, případné limity společných aktivit a nastiňuje výběr edukačních strategií rodičů a dětí
i v zahraničí. V praktické části se zabývá výsledky kvantitativního šetření provedeného prostřednictvím dotazníku určeného rodičům dětí před vstupem do základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on importance, popularity and position of chosen parent's and children's educational activities before entering primary school. The theoretical part is concerned with pivotal terms of chosen theme, which means an education, eduaction activity and the school maturity as well as readiness. It points to a value of home preparation for readiness to the primary school, potential limits of together activities and outline selection of educational strategies of parents and their children inland and also abroad. The empirical part describes the results of quantitative investigation performed through the questionnaire determined to parents of children before entering primary school.
Klíčová slova
Edukační aktivita, školní zralost, školní připravenost, tranzice
Klíčová slova v angličtině
Education activity, school maturity, school readiness, transition
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o edukačních strategiích vhodných pro rodiče a děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o edukačních strategiích vhodných pro rodiče a děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
COWAN, Philip A., Carolyn Pape COWAN, Jennifer C. ABLOW, Vanessa K. JOHNSON a Jeffrey MEASELLE. The family context of parenting in children's adaptation to elementary school. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2013, xvii, 414. Monographs in parenting series. ISBN 978-0-415-65446-3.
FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. Rodina s predškolákom. Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3217-0.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. Žijeme s dětmi. ISBN 80-204-1187-9.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.
ŠULOVÁ, Lenka. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
Seznam doporučené literatury
COWAN, Philip A., Carolyn Pape COWAN, Jennifer C. ABLOW, Vanessa K. JOHNSON a Jeffrey MEASELLE. The family context of parenting in children's adaptation to elementary school. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2013, xvii, 414. Monographs in parenting series. ISBN 978-0-415-65446-3.
FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. Rodina s predškolákom. Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3217-0.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. Žijeme s dětmi. ISBN 80-204-1187-9.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.
ŠULOVÁ, Lenka. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala souvisle a jasně. Závěrečné shrnutí bylo prezentováno srozumitelně včetně diskuze limitů výzkumu. Studentka následně uvedla doporučení pro praxi mateřských škol. Vedoucí práce vyzdvihl samostatnost práce studentky. Oponent práce specifikoval nevhodně zpracovaný abstrakt, neaktuální a nesprávně citovanou literaturu. V popisu respondentů v empirické části práce se vyskytuje zásadní faktická chyba. Zpracování výzkumných zjištění není dostatečně rozsáhlé. Tato zjištění nejsou ukotvena ve výzkumném kontextu. Oponent kladl otázku: Jaký význam mělo pro Váš výzkum zjišťování právního vztahu respondenta k dítěti? Studentka nedokázala reagovat. Komise se pozastavila nad výzkumným souborem, kterým měli být rodiče. V závěru bylo zjištěno, že výzkumník považoval za respondenty děti.
Studenkta dokázala vhodně reagovat na otázky oponenta a uznala chyby, kterých se dopustila v realizaci výzkumu. Komise kritizovala nesprávné uchopení a nedostatečné definování stěžejního pojmu edukační aktivity bez podložení odbornou literaturou.