Bakalářská práce se zabývá rozvojem literární gramotnosti u předškolních dětí prostřednictvím poznávání literárních žánrů a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, jako jsou gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost a pregramotnost a představuje možnosti rozvoje literární gramotnosti u dětí předškolního věku.
V praktické části této bakalářské práce je představen návrh projektu s názvem "Rozvoj literární gramotnosti dětí prostřednictvím poznávání žánrů dětské literatury" a jeho ověření v praxi mateřské školy. Závěrem je poté uvedena evaluace, která nabízí pohled na projekt ze strany dětí jako účastníků a zároveň pohled autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the development of literary literacy in preschool children through the discovery of literary genres and it is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the definition of basic concepts such as literacy, functional literacy, reading literacy and pre-literacy and represents the possibilities of developing literary literacy of preschool children.
In the practical part of this bachelor thesis is presented plan of the project entitled "Development of literary literacy of children through the discovery of genres of children´s literature" and its verification in kindergarten. At the end, there is an evaluation, which provides the view of the project by children as participants and also the view of the author this bachelor thesis.
Klíčová slova
funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, literární gramotnost, žánry dětské literatury
Klíčová slova v angličtině
functional literacy, reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, genres of children´s literature
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem literární gramotnosti u předškolních dětí prostřednictvím poznávání literárních žánrů a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, jako jsou gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost a pregramotnost a představuje možnosti rozvoje literární gramotnosti u dětí předškolního věku.
V praktické části této bakalářské práce je představen návrh projektu s názvem "Rozvoj literární gramotnosti dětí prostřednictvím poznávání žánrů dětské literatury" a jeho ověření v praxi mateřské školy. Závěrem je poté uvedena evaluace, která nabízí pohled na projekt ze strany dětí jako účastníků a zároveň pohled autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the development of literary literacy in preschool children through the discovery of literary genres and it is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the definition of basic concepts such as literacy, functional literacy, reading literacy and pre-literacy and represents the possibilities of developing literary literacy of preschool children.
In the practical part of this bachelor thesis is presented plan of the project entitled "Development of literary literacy of children through the discovery of genres of children´s literature" and its verification in kindergarten. At the end, there is an evaluation, which provides the view of the project by children as participants and also the view of the author this bachelor thesis.
Klíčová slova
funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, literární gramotnost, žánry dětské literatury
Klíčová slova v angličtině
functional literacy, reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, genres of children´s literature
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o rozvoji literární gramotnosti dítěte předškolního věku.
Zpracování projektu zaměřeného na možnosti rozvoje literární gramotnosti v mateřských školách.
Realizace projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování evaluační zprávy.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o rozvoji literární gramotnosti dítěte předškolního věku.
Zpracování projektu zaměřeného na možnosti rozvoje literární gramotnosti v mateřských školách.
Realizace projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování evaluační zprávy.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015, 119 s. ISBN 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011, 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
KENNEDY, Eithne, DUNPHY, Elizabeth, DWYER, Bernadette, HAYES, Geraldine, MCPHILLIPS, Thérése, MARSH, Jackie, O´CONNOR, Maura, SHIEL, Gerry. Literacy in Early Childhood and Primary Education (3 - 8 years). Dublin: NCCA, 2012. ISBN 1649-3362.
PETROVÁ, Zuzana, VALÁŠKOVÁ, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. ISBN 978-80-969777-5-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
ZÁPOTOČNÁ, Olga, PETROVÁ, Zuzana. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. PF TU v Trnave, 2010. ISBN 978-80-8082-404-4.
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015, 119 s. ISBN 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011, 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
KENNEDY, Eithne, DUNPHY, Elizabeth, DWYER, Bernadette, HAYES, Geraldine, MCPHILLIPS, Thérése, MARSH, Jackie, O´CONNOR, Maura, SHIEL, Gerry. Literacy in Early Childhood and Primary Education (3 - 8 years). Dublin: NCCA, 2012. ISBN 1649-3362.
PETROVÁ, Zuzana, VALÁŠKOVÁ, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. ISBN 978-80-969777-5-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
ZÁPOTOČNÁ, Olga, PETROVÁ, Zuzana. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. PF TU v Trnave, 2010. ISBN 978-80-8082-404-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala bakalářskou práci. V průběhu prezentace se soustředila na klady práce a přínosy do praxe, ale taktéž negativa, které se vyskytly při realizaci. Vedoucí práce vytkla práci povrchnost a neadekvátni evaluaci. Oponent práce se shoduje s vedoucím a také poukazuje na didaktické nepřesnosti a malé využití potenciálu tématu. Na otázky, které byly kladeny vedoucím a oponentem, studentka dokázala adekvátně reagovat.