Bakalářská práce teoreticko-výzkumného charakteru se zabývá podporou logického myšlení předškoláků prostřednictvím činností zaměřených na rozvoj předmatematických představ. V teoretické části byla vymezena teoretická a koncepční východiska podpory logického myšlení u dětí předškolního věku a činností pro jejich rozvoj. V praktické části byla určena výzkumná strategie se stanovením cílů kvantitativně orientovaného výzkumu. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké činnosti na podporu logického myšlení u dětí předškolního věku učitelé nejčastěji zařazují do výchovně-vzdělávacího procesu. Data byla získána metodou strukturovaného pozorování. Výsledky výzkumu prezentují, jaké činnosti pro podporu logického myšlení učitelé preferují. V závěru práce byla předložena doporučení k využití v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical and research character deals with the support of the logical thinking of pre-schoolers through activities aimed at the development of pre-mathematical ideas. The theoretical and conceptual starting points for the support of logical thinking in pre-school children and the activities for its development were defined in the theoretical part. The research strategy along with the setting of objectives of quantitatively oriented research were determined in the practical part of the thesis. The main objective was to find out which activities supporting logical thinking in pre-school children are most often included in the educational process. The data were obtained using the structured observation method. The results of research show which activities are preferably used by teachers to support logical thinking of children. Recommendations for utilization of the research conclusions in practice were presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
předmatematické představy, logické myšlení, činnosti v předškolním vzdělávání
Bakalářská práce teoreticko-výzkumného charakteru se zabývá podporou logického myšlení předškoláků prostřednictvím činností zaměřených na rozvoj předmatematických představ. V teoretické části byla vymezena teoretická a koncepční východiska podpory logického myšlení u dětí předškolního věku a činností pro jejich rozvoj. V praktické části byla určena výzkumná strategie se stanovením cílů kvantitativně orientovaného výzkumu. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké činnosti na podporu logického myšlení u dětí předškolního věku učitelé nejčastěji zařazují do výchovně-vzdělávacího procesu. Data byla získána metodou strukturovaného pozorování. Výsledky výzkumu prezentují, jaké činnosti pro podporu logického myšlení učitelé preferují. V závěru práce byla předložena doporučení k využití v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical and research character deals with the support of the logical thinking of pre-schoolers through activities aimed at the development of pre-mathematical ideas. The theoretical and conceptual starting points for the support of logical thinking in pre-school children and the activities for its development were defined in the theoretical part. The research strategy along with the setting of objectives of quantitatively oriented research were determined in the practical part of the thesis. The main objective was to find out which activities supporting logical thinking in pre-school children are most often included in the educational process. The data were obtained using the structured observation method. The results of research show which activities are preferably used by teachers to support logical thinking of children. Recommendations for utilization of the research conclusions in practice were presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
předmatematické představy, logické myšlení, činnosti v předškolním vzdělávání
Vymezení teoretických východisek o rozvoji předmatematických představ dětí předškolního věku.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu, výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím strukturovaného pozorování v mateřských školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o rozvoji předmatematických představ dětí předškolního věku.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu, výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím strukturovaného pozorování v mateřských školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1229-0.
BENÍŠKOVÁ, Tereza, 2007. První třídou bez pláče. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1906-1.
CLEMENTS, Douglas. a Julie. SARAMA. Learning and teaching early math: the learning trajectories approach. Second edition, 2014. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-82850-5.
HEJNÝ, Milan a František Kuřina, 2015. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0901-0.
KASLOVÁ, Michaela, 2010. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-96-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2010. Jak připravit dítě do první třídy. 2. vyd. Praha" Grada Pub-lishing. ISBN 978-80-247-3246-6.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana, 2011. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-87-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana, 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4.
SHIOTSU, Vicky, 2006. Preschool Math: Learning Basic Concepts Through Experimenting and "Play". Huntingron Beach: Creative Teaching Press. ISBN: 978-1-59198-224-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1229-0.
BENÍŠKOVÁ, Tereza, 2007. První třídou bez pláče. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1906-1.
CLEMENTS, Douglas. a Julie. SARAMA. Learning and teaching early math: the learning trajectories approach. Second edition, 2014. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-82850-5.
HEJNÝ, Milan a František Kuřina, 2015. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0901-0.
KASLOVÁ, Michaela, 2010. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-96-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2010. Jak připravit dítě do první třídy. 2. vyd. Praha" Grada Pub-lishing. ISBN 978-80-247-3246-6.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana, 2011. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-87-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana, 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4.
SHIOTSU, Vicky, 2006. Preschool Math: Learning Basic Concepts Through Experimenting and "Play". Huntingron Beach: Creative Teaching Press. ISBN: 978-1-59198-224-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci souvisle a srozumitelně. Jasně popsala i činnosti, které si zvolila jako sledované ve výzkumné části. Dokázala při obhalobě také citovat další zdrojovou literaturu k tématu. Oponent závěrečné práce vytkl práci nekvalitní zpracování teoretické části a nevhodně zvolené cíle práce. Taktéž jak vedoucí, tak oponent kriticky hodnotili doporučení pro praxi mateřských škol, které bylo studentkou nedostatečně zpracováno. Na otázky komise studentka dokázala částečně reagovat.