Diplomová práce se zaměřuje na profesní činnosti učitelů a učitelek mateřských škol. Teoretická část se zabývá popisem a objasněním profesních činností, které učitelé mateřské školy při své práci vykonávají. Problematika profesních činností je v praktické části pojata z užšího hlediska, je zaměřena na skupinu profesních činností přípravných. V rámci výzkumu je objasňován proces plánování vzdělávacího procesu a všech přípravných činností, které s tím souvisí. Výsledky byly zpracovány na základě realizování rozhovorů a pozorování.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the professional activities of kindergarten teachers. The theoretical part is focused on description and clarification of the professional activities, which kinder-garten teachers perform in their job. In the practical part there are issues of the professional activities holded narrowly. It is focused on the preliminary professional activities. Within the scope of research is clarified the process of planning of educational process and all the preliminary professional activities, which are a correlative of them. Results come out of implementation of interview and observation.
Klíčová slova
profesní činnosti, přípravné profesní činnosti, plánování vzdělávacího procesu
Klíčová slova v angličtině
professional activities, preliminary professional activities, planning of educational process
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na profesní činnosti učitelů a učitelek mateřských škol. Teoretická část se zabývá popisem a objasněním profesních činností, které učitelé mateřské školy při své práci vykonávají. Problematika profesních činností je v praktické části pojata z užšího hlediska, je zaměřena na skupinu profesních činností přípravných. V rámci výzkumu je objasňován proces plánování vzdělávacího procesu a všech přípravných činností, které s tím souvisí. Výsledky byly zpracovány na základě realizování rozhovorů a pozorování.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the professional activities of kindergarten teachers. The theoretical part is focused on description and clarification of the professional activities, which kinder-garten teachers perform in their job. In the practical part there are issues of the professional activities holded narrowly. It is focused on the preliminary professional activities. Within the scope of research is clarified the process of planning of educational process and all the preliminary professional activities, which are a correlative of them. Results come out of implementation of interview and observation.
Klíčová slova
profesní činnosti, přípravné profesní činnosti, plánování vzdělávacího procesu
Klíčová slova v angličtině
professional activities, preliminary professional activities, planning of educational process
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesních činnostech učitelů a učitelek mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu empirického šetření a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesních činnostech učitelů a učitelek mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu empirického šetření a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-376634-9.
BERČÍKOVÁ, Alena, Eva ŠMELOVÁ a Dominika STOLINSKÁ. Učitel aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4033-0.
BURKOVIČOVÁ, Radmila a Jana KROPÁČKOVÁ. Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. Pedagogická Orientace Journal, 2014, 24(4), 562. ISSN 12114669.
KASÁČOVÁ, Bronislava, Simoneta BABIAKOVÁ, Mariana CABANOVÁ, Ewa FILIPIAK a Alena SEBEROVÁ. Učiteľ preprimárnej a primárnej edukácie: profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. ISBN 978-80-557-0162-2.
SYSLOVÁ, Zora, Hana HORKÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 978-80-210-7542-9.
WIEGEROVÁ, Adriana a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-555-9.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-376634-9.
BERČÍKOVÁ, Alena, Eva ŠMELOVÁ a Dominika STOLINSKÁ. Učitel aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4033-0.
BURKOVIČOVÁ, Radmila a Jana KROPÁČKOVÁ. Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. Pedagogická Orientace Journal, 2014, 24(4), 562. ISSN 12114669.
KASÁČOVÁ, Bronislava, Simoneta BABIAKOVÁ, Mariana CABANOVÁ, Ewa FILIPIAK a Alena SEBEROVÁ. Učiteľ preprimárnej a primárnej edukácie: profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. ISBN 978-80-557-0162-2.
SYSLOVÁ, Zora, Hana HORKÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 978-80-210-7542-9.
WIEGEROVÁ, Adriana a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-555-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce ocenila celkové zpracování práce. Oponentka vyjádřila názor, že obsah práce se posunul mimo stanovené téma, jedná se spíše o plánování činností. Uvedla dále, že teoretická a empirická část nejsou vyvážené, nekorespondují spolu. Prezentované významové kategorie jako výsledek výzkumu nepůsobí věrohodně. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích, nedokázala však definovat správně reliabilitu.