Diplomová práce je zaměřena na analýzu koncepce environmentální výchovy v kurikulárních dokumentech vybraných mateřských škol. Obsahem teoretické části je sumarizace základních pojmů, které jsou pro tuto diplomovou práci z hlediska strukturace koncepce stěžejní. Na teoretickou část práce navazuje empirický výzkum. Design výzkumu je kvalitativní. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem je environmentální výchova začleňována ve školním vzdělávacím programu mateřských škol, které proklamují svoji koncepční vizi právě k environmentálním strategiím vzdělávání. Pro výzkum byla zvolena metoda obsahové analýzy textu. Podrobná analýza vedla k vyhodnocení výsledků a zpracování tabulek, ve kterých jsou výsledky promítnuty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the analysis of the concept of environmental education in the curriculum documents of selected nursery schools. The content of the theoretical part is a summary of the basic concepts that are crucial for this diploma thesis from the point of view of the structure of the concept. The theoretical part of the work is followed by empirical research. Research design is qualitative. The aim of this work was to find out how environ-mental education is integrated into the school curriculum of kindergartens that proclaim their conceptual vision of environmental education strategies. The text analysis method was cho-sen for research. A detailed analysis has led to an evaluation of the results and the processing of the tables in which the results are projected.
environmental education, framework educational program, school educational program, kindergarten, nature
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na analýzu koncepce environmentální výchovy v kurikulárních dokumentech vybraných mateřských škol. Obsahem teoretické části je sumarizace základních pojmů, které jsou pro tuto diplomovou práci z hlediska strukturace koncepce stěžejní. Na teoretickou část práce navazuje empirický výzkum. Design výzkumu je kvalitativní. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem je environmentální výchova začleňována ve školním vzdělávacím programu mateřských škol, které proklamují svoji koncepční vizi právě k environmentálním strategiím vzdělávání. Pro výzkum byla zvolena metoda obsahové analýzy textu. Podrobná analýza vedla k vyhodnocení výsledků a zpracování tabulek, ve kterých jsou výsledky promítnuty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the analysis of the concept of environmental education in the curriculum documents of selected nursery schools. The content of the theoretical part is a summary of the basic concepts that are crucial for this diploma thesis from the point of view of the structure of the concept. The theoretical part of the work is followed by empirical research. Research design is qualitative. The aim of this work was to find out how environ-mental education is integrated into the school curriculum of kindergartens that proclaim their conceptual vision of environmental education strategies. The text analysis method was cho-sen for research. A detailed analysis has led to an evaluation of the results and the processing of the tables in which the results are projected.
environmental education, framework educational program, school educational program, kindergarten, nature
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o začlenění environmentální výchovy v kurikulu mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o ochraně přírody a možnostech volby didaktických strategií ve vzdělávacích programech.
Stanovení výzkumného problému, výzkumných otázek a příprava metodologie výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím obsahové analýzy textu.
Analýza školních vzdělávacích programů vybraných mateřských škol.
Zpracování výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o začlenění environmentální výchovy v kurikulu mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o ochraně přírody a možnostech volby didaktických strategií ve vzdělávacích programech.
Stanovení výzkumného problému, výzkumných otázek a příprava metodologie výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím obsahové analýzy textu.
Analýza školních vzdělávacích programů vybraných mateřských škol.
Zpracování výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BY ELLIE O, Ryan. Easy to be green: simple activities you can do to save the Earth. Illustrated by Ivanke & Lola. New York: Simon Scribles, 2009. ISBN 9781416971825.
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HEDERER, Josef. Životní prostředí a výchova. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-852-8288-7.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
ŘEHULKA, Evžen, (ed.) Education and healthcare: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2011. ISBN 978-80-210-572-10.
Seznam doporučené literatury
BY ELLIE O, Ryan. Easy to be green: simple activities you can do to save the Earth. Illustrated by Ivanke & Lola. New York: Simon Scribles, 2009. ISBN 9781416971825.
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HEDERER, Josef. Životní prostředí a výchova. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-852-8288-7.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
ŘEHULKA, Evžen, (ed.) Education and healthcare: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2011. ISBN 978-80-210-572-10.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i empirické
části práce. Zmínila přínos výzkumných zjištění. Upozornila na formální nedostatky v práci. Položila
otázku týkající se opodstatnění environmentálních projektů v mateřských školách. Druhá otázka
se orientovala na lesní mateřské školy v souvislosti s obsahem environmentální výchovy. Studentka
dokázala adekvátně odpovědět na obě otázky. Oponentka práce se vyjádřila k teoretické i empirické části
práce. Položila otázku týkající se teoretického konceptu lesní pedagog. Druhá otázka se orientovala na
obsah environmentální výchovy. Na otázky studentka dokázala adekvátně reagovat. Proběhla diskuse