Předkládaná diplomová práce se zabývá strategiemi rozvíjení pohybové gramotnosti v podmínkách mateřských škol, vymezuje pojmy pohybová gramotnost, atributy pohybové gramotnosti a výukové strategie. V teoretické části vymezuje teoretická východiska z oblasti struktury pohybové gramotnosti, jejího rozvíjení u dětí předškolního věku a detailně popisuje atributy pohybové gramotnosti. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím zúčastněného pozorování, ze kterého byl také pořízen videozáznam, zároveň vznikaly záznamy do výzkumného deníku a následně byly zrealizovány polostrukturované interview s učitelkami mateřské školy. Hlavní cíl tohoto výzkumu je popsat strategie rozvíjení pohybové gramotnosti dětí v podmínkách mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma project deals with strategies that develop physical literacy of children in kindergartens. It defines terms such as physical literacy, attributes of physical literacy and teaching strategies. The theoretical part defines theoretical possibilities of physical literacy structure, its development considering preschool children and it describes the attributes of physical literacy in detail. The empirical part presents results of a qualitative research. The research was implemented through participating in observation, from which was also taken a video, and at the same time other records were taken for the research book. Afterwards, a semi-structured interview with kindergarten teachers was realized. The main aim of this research is to describe strategies of developing physical literacy of kindergarten children.
physical literacy, attributes of physical literacy, teaching strategies
Rozsah průvodní práce
124 s. (209 394)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá strategiemi rozvíjení pohybové gramotnosti v podmínkách mateřských škol, vymezuje pojmy pohybová gramotnost, atributy pohybové gramotnosti a výukové strategie. V teoretické části vymezuje teoretická východiska z oblasti struktury pohybové gramotnosti, jejího rozvíjení u dětí předškolního věku a detailně popisuje atributy pohybové gramotnosti. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím zúčastněného pozorování, ze kterého byl také pořízen videozáznam, zároveň vznikaly záznamy do výzkumného deníku a následně byly zrealizovány polostrukturované interview s učitelkami mateřské školy. Hlavní cíl tohoto výzkumu je popsat strategie rozvíjení pohybové gramotnosti dětí v podmínkách mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma project deals with strategies that develop physical literacy of children in kindergartens. It defines terms such as physical literacy, attributes of physical literacy and teaching strategies. The theoretical part defines theoretical possibilities of physical literacy structure, its development considering preschool children and it describes the attributes of physical literacy in detail. The empirical part presents results of a qualitative research. The research was implemented through participating in observation, from which was also taken a video, and at the same time other records were taken for the research book. Afterwards, a semi-structured interview with kindergarten teachers was realized. The main aim of this research is to describe strategies of developing physical literacy of kindergarten children.
physical literacy, attributes of physical literacy, teaching strategies
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pohybové gramotnosti.
Vymezení teoretických východisek z oblasti struktury pohybové gramotnosti a jejího rozvíjení u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a pozorování.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pohybové gramotnosti.
Vymezení teoretických východisek z oblasti struktury pohybové gramotnosti a jejího rozvíjení u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a pozorování.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ, Irena a Tereza NOVÁKOVÁ. Pohybová gramotnost v raném věku. Sborník abstraktů, textů a prezentací z konference "Fórum kinantropologie: vzdělávání v kinantropologii", Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2015. ISBN 978-80-87647-24-0.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
SVOBODOVÁ, Lenka, Pavlína VACULÍKOVÁ, Zuzana HLAVOŇOVÁ, et al. Trendy v realizaci pohybové aktivity dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7877-2.
ŠIMIK, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠÍČKOVÁ, Jana. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4883-1.
WHITEHEAD, Margaret. Physical literacy: throughout the lifecourse. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-48742-0.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ, Irena a Tereza NOVÁKOVÁ. Pohybová gramotnost v raném věku. Sborník abstraktů, textů a prezentací z konference "Fórum kinantropologie: vzdělávání v kinantropologii", Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2015. ISBN 978-80-87647-24-0.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
SVOBODOVÁ, Lenka, Pavlína VACULÍKOVÁ, Zuzana HLAVOŇOVÁ, et al. Trendy v realizaci pohybové aktivity dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7877-2.
ŠIMIK, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠÍČKOVÁ, Jana. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4883-1.
WHITEHEAD, Margaret. Physical literacy: throughout the lifecourse. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-48742-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Podrobně se vyjádřila ke sběru dat při realizaci
výzkumu. Vedoucí práce se vyjádřil k velmi preciznímu zpracování teoretické části. Vyzdvihl
vhodně volené výzkumné metody. Oponentka práce vyzdvihla kvalitní zpracování práce a volbu
tématu. Položila otázky týkající se specifikace pohybové gramotnosti v mateřské škole. Na otázky