Tato práce se zabývá hodnocením připravenosti středních škol k inkluzi z hlediska učitelů. V teoretické části jsou charakterizovány pojmy inkluze a integrace, principy inklu-zivního vzdělávání a jeho legislativní rámec. Poté následuje klasifikace podpůrných opat-ření a popis stupně vzdělání u osob s postižením v evropském měřítku. Dále je uvedena metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. V praktické části je zkoumána připravenost středních škol k inkluzi z hlediska učitelů dotazníkovou metodou. Princip inkluzivního vzdělávání je sledován ve třech oblastech a to v oblasti politiky školy, kultury školy a praxe školy. Získané výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny v programu Excel. Závěrem jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření pro celkové hodnocení připravenosti středních škol k inkluzi v oblasti politiky, kultury a praxe školy z hlediska učitelů středních škol.
Anotace v angličtině
This work deals with the evaluation of the preparedness of secondary schools for inclusion from the point of view of teachers. In the theoretical part covers the concepts of inclusion and integration, the principles of inclusive education and its legislative fra-mework. This followed by the classification of support measures and the description of the level of education for persons with disabilities in the european scale. Furthermore, it is indicated the methodolgy of evaluation of the quality of the inclusive school. In the practi-cal part is studied the readiness of secondary schools for inclusion from the perspective of teachers questionnaire method. The principle of inclusive education is observed in three areas and in the area sof policy school, culture school and the practise school. Obtaining results are processed and evaluated in Excel. In conclusion, the results of the surfy for the overall assessment of the preparedness of secondary schools to be included in the school policy, culture and practise from the point of view of secondary school teachers are presen-ted.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, ukazatel inkluze.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, specila educational needs, support measures, indicator of inclusion.
Rozsah průvodní práce
59 s. (74 925 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá hodnocením připravenosti středních škol k inkluzi z hlediska učitelů. V teoretické části jsou charakterizovány pojmy inkluze a integrace, principy inklu-zivního vzdělávání a jeho legislativní rámec. Poté následuje klasifikace podpůrných opat-ření a popis stupně vzdělání u osob s postižením v evropském měřítku. Dále je uvedena metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. V praktické části je zkoumána připravenost středních škol k inkluzi z hlediska učitelů dotazníkovou metodou. Princip inkluzivního vzdělávání je sledován ve třech oblastech a to v oblasti politiky školy, kultury školy a praxe školy. Získané výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny v programu Excel. Závěrem jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření pro celkové hodnocení připravenosti středních škol k inkluzi v oblasti politiky, kultury a praxe školy z hlediska učitelů středních škol.
Anotace v angličtině
This work deals with the evaluation of the preparedness of secondary schools for inclusion from the point of view of teachers. In the theoretical part covers the concepts of inclusion and integration, the principles of inclusive education and its legislative fra-mework. This followed by the classification of support measures and the description of the level of education for persons with disabilities in the european scale. Furthermore, it is indicated the methodolgy of evaluation of the quality of the inclusive school. In the practi-cal part is studied the readiness of secondary schools for inclusion from the perspective of teachers questionnaire method. The principle of inclusive education is observed in three areas and in the area sof policy school, culture school and the practise school. Obtaining results are processed and evaluated in Excel. In conclusion, the results of the surfy for the overall assessment of the preparedness of secondary schools to be included in the school policy, culture and practise from the point of view of secondary school teachers are presen-ted.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, ukazatel inkluze.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, specila educational needs, support measures, indicator of inclusion.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických, legislativních a praxeologických východisek inkluzivní pedagogiky v prostředí středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických, legislativních a praxeologických východisek inkluzivní pedagogiky v prostředí středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy: evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-163-1.
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
CLOUGH, Peter a Jenny CORBETT. Theories of inclusive education: a students' guide. London: Paul Chapman publishing, 2000. ISBN 0-7619-6941-1.
KALEJA, Martin. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
PANČOCHA, Karel a Marie VÍTKOVÁ. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-245-1.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy: evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-163-1.
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
CLOUGH, Peter a Jenny CORBETT. Theories of inclusive education: a students' guide. London: Paul Chapman publishing, 2000. ISBN 0-7619-6941-1.
KALEJA, Martin. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
PANČOCHA, Karel a Marie VÍTKOVÁ. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-245-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v interpretační části práce. Oponent poukazuje na heslovitost v teoretické části, práce, výzkumná část postrádá doporučení pro praxi středních škol. Studentka se vyjádřila k otázkám z posudků, hovořila plynule a samostatně. Shrnula celkové výsledky výzkumu, uvedla argumenty doplňující doporučení pro praxi středních škol. Proběhla rozprava s komisí k dílčím otázkám výzkumného šetření.