Záměrem bakalářské práce bylo zhodnotit vybrané aspekty volby profesní orientace žáka v rámci svého průchodu vzdělávacím systémem a začátky pracovní aktivity na příkladu Zlínského kraje. Práce se zaměřila především na identifikaci motivů výběru dané profesní orientace, se zohledněním současných trendů v oblasti vzdělávání na trhu práce. Hlavní zjištění práce potvrdila relevanci hlavních trendů trhu práce České republiky i pro Zlínský kraj (např. zájem o technicky a řemeslně orientované obory). Současně se ukázalo, že motivy žáků při výběru své profesní dráhy jen omezeně zohledňují vazbu k situaci na trhu práce. Vyšší vliv v tomto směru mají další faktory charakterizující osobu žáka, zejména pak jeho zájmy, socioekonomický původ, pohlaví či předchozí výsledky ve vzdělávání. Tyto aspekty je potřeba vzít do úvahy při směřování intervencí v oblasti vzdělávání i trhu práce.
Anotace v angličtině
The intent of this bachelor thesis was to evaluate selected aspects of students' career path development as they move through their educational system and early phase of employment. The Zlínský region was used as a case study. The thesis focusses particularly on identifying motives of students' choice of given career path, reflecting recent trends in education and labour market. The main findings confirm the relevance of crucial labour market trends also for the Zlínský region (e.g., the interest in vocational study programmes). It is revealed, simultaneously, that students' motives of their career path choice are only partially determined by the labour market situation. Other student-related factors are of higher importance, especially his/her interests, socio-economic origin, gender, and educational results. These aspects ought to be considered in thinking about interventions in the fields of education and labour market.
Klíčová slova
Profesní orientace, motivy výběru profesní dráhy, uplatnitelnost, trh práce, Zlínský kraj, dotazníkové šetření.
Klíčová slova v angličtině
Professional orientation, career motives, applicability, labor market, Zlín region, questionnaire survey.
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem bakalářské práce bylo zhodnotit vybrané aspekty volby profesní orientace žáka v rámci svého průchodu vzdělávacím systémem a začátky pracovní aktivity na příkladu Zlínského kraje. Práce se zaměřila především na identifikaci motivů výběru dané profesní orientace, se zohledněním současných trendů v oblasti vzdělávání na trhu práce. Hlavní zjištění práce potvrdila relevanci hlavních trendů trhu práce České republiky i pro Zlínský kraj (např. zájem o technicky a řemeslně orientované obory). Současně se ukázalo, že motivy žáků při výběru své profesní dráhy jen omezeně zohledňují vazbu k situaci na trhu práce. Vyšší vliv v tomto směru mají další faktory charakterizující osobu žáka, zejména pak jeho zájmy, socioekonomický původ, pohlaví či předchozí výsledky ve vzdělávání. Tyto aspekty je potřeba vzít do úvahy při směřování intervencí v oblasti vzdělávání i trhu práce.
Anotace v angličtině
The intent of this bachelor thesis was to evaluate selected aspects of students' career path development as they move through their educational system and early phase of employment. The Zlínský region was used as a case study. The thesis focusses particularly on identifying motives of students' choice of given career path, reflecting recent trends in education and labour market. The main findings confirm the relevance of crucial labour market trends also for the Zlínský region (e.g., the interest in vocational study programmes). It is revealed, simultaneously, that students' motives of their career path choice are only partially determined by the labour market situation. Other student-related factors are of higher importance, especially his/her interests, socio-economic origin, gender, and educational results. These aspects ought to be considered in thinking about interventions in the fields of education and labour market.
Klíčová slova
Profesní orientace, motivy výběru profesní dráhy, uplatnitelnost, trh práce, Zlínský kraj, dotazníkové šetření.
Klíčová slova v angličtině
Professional orientation, career motives, applicability, labor market, Zlín region, questionnaire survey.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti profesní orientace žáků středních škol a uplatnitelnosti studijních oborů na trhu práce.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků pro žáky a sekundární analýzy dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti profesní orientace žáků středních škol a uplatnitelnosti studijních oborů na trhu práce.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků pro žáky a sekundární analýzy dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-090-1.
EHLOVÁ, Marcela. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2016. ISBN 978-80-7395-991-3.
FRIEDMANN, Zdeněk. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce: Professional assessment to students with special educational needs and their success at the job market. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-2105-602-2.
VACC, Nicholas A. a Larry C. LOESCH. Professional orientation to counseling. 3rd ed. Philadelphia: Brunner-Routledge, 2000. ISBN 15-6032-851-7.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-2471-731-9.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-090-1.
EHLOVÁ, Marcela. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2016. ISBN 978-80-7395-991-3.
FRIEDMANN, Zdeněk. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce: Professional assessment to students with special educational needs and their success at the job market. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-2105-602-2.
VACC, Nicholas A. a Larry C. LOESCH. Professional orientation to counseling. 3rd ed. Philadelphia: Brunner-Routledge, 2000. ISBN 15-6032-851-7.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-2471-731-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci, uvedla také limity práce. Výsledky výzkumného šetření komparovala s jinými výzkumy na dané téma. Vedoucí práce ocenila pečlivost při zpracování práce a nemá zásadní výhrady. Oponent práce vyzdvihl pedagogický i praktický přínos práce. Na položené otázky z posudků studentka dokázala adekvátně odpovědět.