Tato diplomová práce se věnuje tématu školního hodnocení, které svým působením může žáky v základním vzdělávání celoživotně ovlivnit. Práce se proto zaměřuje na formativní hodnocení, které používá místo jazyka posuzujícího jazyk popisný, a tím se snaží pozitivně ovlivňovat učební činnosti a výsledky žáků. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje školnímu hodnocení obecně. Kapitola je doplněna souvisejícími pojmy, jako jsou pedagogické hodnocení, účastníci školního hodnocení, cíle a funkce školního hodnocení a formy školního hodnocení. Druhá kapitola se věnuje školnímu hodnocení, jeho vlivu na žáka a s tím spojenými pojmy, jako školský stres a školní fobie, popisuje negativní vliv sumativního hodnocení, problematiku známkování a tlaku, který na žáka vyvíjí pro něj důležité autority, tedy rodiče a učitelé. Třetí kapitola se zaměřuje na formativní hodnocení a na jeho metody. Praktická část pomocí kvalitativní metody výzkumu zkoumá pohled rodičů na formativní hodnocení. Výzkum si pomocí rozhovoru klade za cíl zjistit, jaké bariéry brání rodičům v přijímání formativního hodnocení jejich dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the theme of school assessment, which can influence lifelong pupils of primary level of education. Therefore, the work focuses on formative assessment that uses descriptive language instead of assessing language and thus it tries to influence the teaching activities and the results of the pupils in a positive way. Theoretical part is divided into three chapters. The first chapter is concerned with the school assessment in general. This chapter includes related terms, such as pedagogical assessment, participants in school assessment, goals, functions and forms of school assessment. The second chapter focuses on school assessment, its influence on the pupil and related concepts, such as school stress and school phobia, describes the negative influence of summative assessment, the issue of marking and the pressure, which parents and teachers exert on pupils. The aim of the third chapter is formative assessment and its methods. The practical part, using the qualitative method of research, examines the view of parents on the formative assessment. The objective of this research, through the interview, is to find out what barriers impede parents in the accepting of formative assessment of their children.
Klíčová slova
Školní hodnocení, funkce a formy školního hodnocení, účastníci školního hodnocení, vliv školního hodnocení, klasifikace, formativní hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
School assessment, functions and forms of school assessment, participants in school assessment, the influence of school assessment, marking, formative assessment.
Rozsah průvodní práce
83 s. (152 756 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje tématu školního hodnocení, které svým působením může žáky v základním vzdělávání celoživotně ovlivnit. Práce se proto zaměřuje na formativní hodnocení, které používá místo jazyka posuzujícího jazyk popisný, a tím se snaží pozitivně ovlivňovat učební činnosti a výsledky žáků. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje školnímu hodnocení obecně. Kapitola je doplněna souvisejícími pojmy, jako jsou pedagogické hodnocení, účastníci školního hodnocení, cíle a funkce školního hodnocení a formy školního hodnocení. Druhá kapitola se věnuje školnímu hodnocení, jeho vlivu na žáka a s tím spojenými pojmy, jako školský stres a školní fobie, popisuje negativní vliv sumativního hodnocení, problematiku známkování a tlaku, který na žáka vyvíjí pro něj důležité autority, tedy rodiče a učitelé. Třetí kapitola se zaměřuje na formativní hodnocení a na jeho metody. Praktická část pomocí kvalitativní metody výzkumu zkoumá pohled rodičů na formativní hodnocení. Výzkum si pomocí rozhovoru klade za cíl zjistit, jaké bariéry brání rodičům v přijímání formativního hodnocení jejich dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the theme of school assessment, which can influence lifelong pupils of primary level of education. Therefore, the work focuses on formative assessment that uses descriptive language instead of assessing language and thus it tries to influence the teaching activities and the results of the pupils in a positive way. Theoretical part is divided into three chapters. The first chapter is concerned with the school assessment in general. This chapter includes related terms, such as pedagogical assessment, participants in school assessment, goals, functions and forms of school assessment. The second chapter focuses on school assessment, its influence on the pupil and related concepts, such as school stress and school phobia, describes the negative influence of summative assessment, the issue of marking and the pressure, which parents and teachers exert on pupils. The aim of the third chapter is formative assessment and its methods. The practical part, using the qualitative method of research, examines the view of parents on the formative assessment. The objective of this research, through the interview, is to find out what barriers impede parents in the accepting of formative assessment of their children.
Klíčová slova
Školní hodnocení, funkce a formy školního hodnocení, účastníci školního hodnocení, vliv školního hodnocení, klasifikace, formativní hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
School assessment, functions and forms of school assessment, participants in school assessment, the influence of school assessment, marking, formative assessment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního hodnocení a jeho forem, formativního hodnocení, jeho metod a využítí v alternativním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního hodnocení a jeho forem, formativního hodnocení, jeho metod a využítí v alternativním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-434-2.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
TIŠŤANOVÁ, Katarína. Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-89726-74-5.
VELIKANIČ, Ján. Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiakov. Bratislava: SPN, 1973.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-434-2.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
TIŠŤANOVÁ, Katarína. Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-89726-74-5.
VELIKANIČ, Ján. Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiakov. Bratislava: SPN, 1973.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla motivaci k volbě tématu a podrobněji se věnovala popisu výzkumné strategie. Prezentovány byly výzkumné cíle, výzkumné otázky a především výsledky výzkumu. Zodpovězeny byly otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená a dokázala reagovat na otázky členů komise (uvedla nejzásadnější bariéry). \par\par