Diplomová práce pojednává v teoretické části zejména o kritickém myšlení, které je právem označováno jako klíčová kompetence 21. století napomáhající zvyšovat osobní a profesní angažovanost. Kritickým myšlením se zabýváme v kapitole první a druhé. V první kapitole uvádíme základní informace o kritickém myšlení, determinanty kritického myšlení, tedy nastavení a percepce mysli, kreativní myšlení, proces rozhodování, analýza argumentů a základy logiky a také uvádíme rozdíly mezi kritickým a nekritickým myšlení. Druhá kapito-la je věnována rozvoji kritického myšlení, kdy jsme se zaměřili na výchovu ke kritickému myšlení, modely kritického myšlení a metody vedoucí k rozvoji kritického myšlení. Třetí a zároveň poslední kapitola je věnována sociálnímu pedagogovi a sociální pedagogice jako takové. Zaměřujeme se na současné pojetí sociální pedagogiky jako vědecké disciplíny, možnosti uplatnění sociálního pedagoga, jeho kompetence a metody, které může při své práci využívat.
Cílem praktické části diplomové práce je zjistit, zdali studenti oboru sociální pedagogika disponují kritickým myšlením, přičemž nás také zajímá skóre v jednotlivých oblastech kri-tického myšlení. Dále zkoumáme změny v úrovni kritického myšlení po dobu studia na vy-soké škole. Závěrem uvádíme doporučení pro praktické využit v oblasti terciárního vzdělá-vání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with critical thinking in its theory. Critical thinking is rightfully called as key competency of 21st century that helps to increase personal and pro-fessional involvement. We talk about critical thinking in first and second chapter. The first chapter introduce basic informations about critical thinking, determinants of critical thin-king setting and perception of mind, creative thinking, decision-making process, analysis of arguments, basis of logic and after that we focus on differences between critical and uncritical thinking. The second chapter is about development of critical thinking. We focus on education leading to development in critical thinking, critical thinking models and met-hods leading to progress in critical thinking. The third and simultaneously the last chapter focus on social pedagogue and social pedagogy generally. In this chapter we mention con-temporary concept od social pedagogy, possibilities of social pedagogue´s application, his competencies and methods that he can use.
The goal of diploma practical part is find out if students of social pedagogy have critical thinking and also what scores they have in particular critical thinking areas. We also explo-re changes in level of critical thinking during student´s studies at university. In conclusion we present some recommendation for practical utilization in tertiary education.
Klíčová slova
kritické myšlení, tvořivé myšlení, argumenty, základy logiky, rozhodování, percepce mysli, sociální pedagog, sociální pedagogika, kompetence, výchova,
Klíčová slova v angličtině
critical thinking, creative thinking, basis of logic, decision-making process, mind percepti-on, social pedagogue, social pedagogy, competency, education
Rozsah průvodní práce
106 s. (180 828)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává v teoretické části zejména o kritickém myšlení, které je právem označováno jako klíčová kompetence 21. století napomáhající zvyšovat osobní a profesní angažovanost. Kritickým myšlením se zabýváme v kapitole první a druhé. V první kapitole uvádíme základní informace o kritickém myšlení, determinanty kritického myšlení, tedy nastavení a percepce mysli, kreativní myšlení, proces rozhodování, analýza argumentů a základy logiky a také uvádíme rozdíly mezi kritickým a nekritickým myšlení. Druhá kapito-la je věnována rozvoji kritického myšlení, kdy jsme se zaměřili na výchovu ke kritickému myšlení, modely kritického myšlení a metody vedoucí k rozvoji kritického myšlení. Třetí a zároveň poslední kapitola je věnována sociálnímu pedagogovi a sociální pedagogice jako takové. Zaměřujeme se na současné pojetí sociální pedagogiky jako vědecké disciplíny, možnosti uplatnění sociálního pedagoga, jeho kompetence a metody, které může při své práci využívat.
Cílem praktické části diplomové práce je zjistit, zdali studenti oboru sociální pedagogika disponují kritickým myšlením, přičemž nás také zajímá skóre v jednotlivých oblastech kri-tického myšlení. Dále zkoumáme změny v úrovni kritického myšlení po dobu studia na vy-soké škole. Závěrem uvádíme doporučení pro praktické využit v oblasti terciárního vzdělá-vání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with critical thinking in its theory. Critical thinking is rightfully called as key competency of 21st century that helps to increase personal and pro-fessional involvement. We talk about critical thinking in first and second chapter. The first chapter introduce basic informations about critical thinking, determinants of critical thin-king setting and perception of mind, creative thinking, decision-making process, analysis of arguments, basis of logic and after that we focus on differences between critical and uncritical thinking. The second chapter is about development of critical thinking. We focus on education leading to development in critical thinking, critical thinking models and met-hods leading to progress in critical thinking. The third and simultaneously the last chapter focus on social pedagogue and social pedagogy generally. In this chapter we mention con-temporary concept od social pedagogy, possibilities of social pedagogue´s application, his competencies and methods that he can use.
The goal of diploma practical part is find out if students of social pedagogy have critical thinking and also what scores they have in particular critical thinking areas. We also explo-re changes in level of critical thinking during student´s studies at university. In conclusion we present some recommendation for practical utilization in tertiary education.
Klíčová slova
kritické myšlení, tvořivé myšlení, argumenty, základy logiky, rozhodování, percepce mysli, sociální pedagog, sociální pedagogika, kompetence, výchova,
Klíčová slova v angličtině
critical thinking, creative thinking, basis of logic, decision-making process, mind percepti-on, social pedagogue, social pedagogy, competency, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kritickému myšlení, sociální pedagogice, teorii a filozofii výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kritickému myšlení, sociální pedagogice, teorii a filozofii výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2016, 255 s. ISBN 978-80-249-3051-0.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada, 2010, 361 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2527-7. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201011/contents/nkc20102130121_1.pdf
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 159 s. Odborná publikace. ISBN 978-80-244-3831-3.
RAINBOLT, George W. a Sandra L. DWYER. Critical thinking: the art of argument. 2e. Stamford: Cengage Learning, 2015, xxvi, 465. ISBN 978-1-285-19719-7.
Seznam doporučené literatury
ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2016, 255 s. ISBN 978-80-249-3051-0.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada, 2010, 361 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2527-7. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201011/contents/nkc20102130121_1.pdf
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 159 s. Odborná publikace. ISBN 978-80-244-3831-3.
RAINBOLT, George W. a Sandra L. DWYER. Critical thinking: the art of argument. 2e. Stamford: Cengage Learning, 2015, xxvi, 465. ISBN 978-1-285-19719-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka podrobněji seznamila komisi s teoretickými východisky a dále specifikovala výzkumnou část. Podrobněji se věnovala výsledkům výzkumné části. Následně prezentovala závěry práce. Adekvátně odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Komise neměla doplňující dotazy.\par