Tato diplomová práce se zabývá problematikou míry výskytu agresivního chování u žáků a žákyň devátých ročníků na základní škole. Podává přehled nejen o tom, jaké pojmy s agre-sivním chováním úzce souvisí, ale také o druzích, faktorech a možných postupech zvládání agresivního chování. Práce se blíže zaměřuje na šikanu, zároveň však na fenomén dnešní doby, a to kyberšikanu. Pojednává o období pubescence a adolescence, které odpovídá věkové struktuře žáků devátých tříd. Na základě vymezení teoretických východisek agre-sivního chování předkládá empirický výzkum. Ten se konkrétně zaměřuje na míru výskytu daného agresivního chování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the rate of occurrence of aggressive behaviour of pupils from the ninth grade of elementary school. It gives an overview not only about basic terms, which are closely related to aggressive behaviour, but also about types, factors and possible procedures of handle with agressive behaviour. The thesis is closely focused on bullying and also on phenomenon of these days, cyberbullying. It deals with period of pubescence and adolescence, which is coresponding to the age structure of pupils from the ninth grade. There is empiristic research of aggressive behaviour, based on theoretical demarcation. This research is focused especially on rate of occurrence of aggressive behavior.
Tato diplomová práce se zabývá problematikou míry výskytu agresivního chování u žáků a žákyň devátých ročníků na základní škole. Podává přehled nejen o tom, jaké pojmy s agre-sivním chováním úzce souvisí, ale také o druzích, faktorech a možných postupech zvládání agresivního chování. Práce se blíže zaměřuje na šikanu, zároveň však na fenomén dnešní doby, a to kyberšikanu. Pojednává o období pubescence a adolescence, které odpovídá věkové struktuře žáků devátých tříd. Na základě vymezení teoretických východisek agre-sivního chování předkládá empirický výzkum. Ten se konkrétně zaměřuje na míru výskytu daného agresivního chování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the rate of occurrence of aggressive behaviour of pupils from the ninth grade of elementary school. It gives an overview not only about basic terms, which are closely related to aggressive behaviour, but also about types, factors and possible procedures of handle with agressive behaviour. The thesis is closely focused on bullying and also on phenomenon of these days, cyberbullying. It deals with period of pubescence and adolescence, which is coresponding to the age structure of pupils from the ninth grade. There is empiristic research of aggressive behaviour, based on theoretical demarcation. This research is focused especially on rate of occurrence of aggressive behavior.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivního chování, vývojových specifik u žáků 9. ročníků a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivního chování, vývojových specifik u žáků 9. ročníků a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
HÝBNEROVÁ, Jana. 2012. Děti a online rizika: Sborník studií. Sdružení linka bezpečí. ISBN 978-80-904920-3-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. 2005. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS, 2015. Stop šikaně! Jihlava: Baroque Partners s.r.o. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
HÝBNEROVÁ, Jana. 2012. Děti a online rizika: Sborník studií. Sdružení linka bezpečí. ISBN 978-80-904920-3-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. 2005. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS, 2015. Stop šikaně! Jihlava: Baroque Partners s.r.o. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla motiv k volbě tématu. Dále se stručně věnovala teoretickým východiskům a následně popsala výzkumnou strategii - druh výzkumu, metodu sběru dat, zpracování dat, výzkumný soubor, apod. Stěžejní část byla tvořena prezentací závěrů výzkumného šetření. Studentka odpověděla na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na způsob analýzy dat a na odlišnost prezentace výsledků. Studentka odpovídala spíše částečně. \par