Diplomová práce pojednává o autoregulaci emocí žáků, jež jsou na okraji třídního kolektivu. Tedy žáků, kteří čelí odmítnutí vrstevníky. Teoretická část se zabývá charakteristikou inkluzivního vzdělávání, emocemi, jejich autoregulací a významem sociálních vztahů s vrstevníky v období dospívání. Cílem kvantitativního výzkumu je analýza autoregulace emocí u sociálně vyloučených žáků. Tedy zjištění a porovnání využívání jednotlivých strategií regulace emocí u sociálně vyloučených žáků a žáků začleněných. Ale také využívání těchto strategií u žáků s různým stupněm sociálního odmítnutí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the emotion self-regulation of the pupils, which are on the edge of the class collective. Which means, pupils who are facing the peer rejection. The theoretical part is focused on the characteristic of the inclusive education, emotions and their self-regulation, importance of social relationships with peers in the period of the pu-bescence. The aim of the practical part is to analyse emotion self-regulation of socially ex-cluded pupils. Therefore, to find out and compare the use of emotion regulation strategies in peer rejected pupils and included pupils. And also compare the use of these strategies in pupils with various degrees of social rejection.
Klíčová slova
autoregulace, emoce, inkluze, inkluzivní vzdělávání, odmítnutí vrstevníky, regulace emocí, sociální klima třídy, sociální odmítnutí
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotion regulation, inclusion, inclusive education, peer rejection, self-regulation, social class climate, social rejection
Rozsah průvodní práce
83 s. (138 295)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o autoregulaci emocí žáků, jež jsou na okraji třídního kolektivu. Tedy žáků, kteří čelí odmítnutí vrstevníky. Teoretická část se zabývá charakteristikou inkluzivního vzdělávání, emocemi, jejich autoregulací a významem sociálních vztahů s vrstevníky v období dospívání. Cílem kvantitativního výzkumu je analýza autoregulace emocí u sociálně vyloučených žáků. Tedy zjištění a porovnání využívání jednotlivých strategií regulace emocí u sociálně vyloučených žáků a žáků začleněných. Ale také využívání těchto strategií u žáků s různým stupněm sociálního odmítnutí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the emotion self-regulation of the pupils, which are on the edge of the class collective. Which means, pupils who are facing the peer rejection. The theoretical part is focused on the characteristic of the inclusive education, emotions and their self-regulation, importance of social relationships with peers in the period of the pu-bescence. The aim of the practical part is to analyse emotion self-regulation of socially ex-cluded pupils. Therefore, to find out and compare the use of emotion regulation strategies in peer rejected pupils and included pupils. And also compare the use of these strategies in pupils with various degrees of social rejection.
Klíčová slova
autoregulace, emoce, inkluze, inkluzivní vzdělávání, odmítnutí vrstevníky, regulace emocí, sociální klima třídy, sociální odmítnutí
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotion regulation, inclusion, inclusive education, peer rejection, self-regulation, social class climate, social rejection
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání, regulaci emocí a sociálnímu klimatu třídy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání, regulaci emocí a sociálnímu klimatu třídy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert. Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman, c1997, ix, 604 s. ISBN 0-7167-2626-2.
RYAN, Richard M. a Edward L. DECI. Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press, 2017, xii, 756. ISBN 978-1-4625-2876-9.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3311-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
VOHS, Kathleen D. a Roy F. BAUMEISTER. Handbook of self-regulation: research, theory, and applications. Third edition. New York: The Guilford Press, 2016, xv, 640. ISBN 978-1-4625-2045-9.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert. Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman, c1997, ix, 604 s. ISBN 0-7167-2626-2.
RYAN, Richard M. a Edward L. DECI. Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press, 2017, xii, 756. ISBN 978-1-4625-2876-9.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3311-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
VOHS, Kathleen D. a Roy F. BAUMEISTER. Handbook of self-regulation: research, theory, and applications. Third edition. New York: The Guilford Press, 2016, xv, 640. ISBN 978-1-4625-2045-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala prezentaci výzkumné strategie. Uvedeny byly výzkumné cíle, výzkumné otázky apod. Stěžejní část prezentace byla zaměřena na výsledky výzkumného šetření. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi. Studentka odpovídala na otázky z posudků i na otázky členů komise. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená a na otázky adekvátně reagovala (uvedla klasifikaci stupňů vyloučení). Komise konstatovala, že práce je velmi kvalitní.\par