Cílem práce je vytvoření vzorové aplikace demonstrující vizualizaci pracovního prostoru obráběcího stroje s využitím knihovny OpenGL a aplikační platformy Qt. V teoretické části je popsána knihovna OpenGL, aplikační platforma Qt, souborový systém STL a metody související s popisem, analýzou a zobrazováním trojrozměrných objektů. V praktické části je vytvořena vzorová aplikace demonstrující základní principy. Dále jsou popsány klíčové části aplikace.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is to create a demo application that demonstrates visual- ization of machine work space using OpenGL library and platform application framework Qt. In the theoretical part of this work are described the OpenGL library, framework Qt, STL file system and methods related to describing, analyzing and displaying three-dimensional objects. In the practical part is created the demo application that demonstrates basic princi- ples. The key parts of the application are also described.
Klíčová slova
OpenGL, Qt, C++, počítačová grafika, kolize, programování, STL souborový formát, vizualizace, 3D prostor
Klíčová slova v angličtině
OpenGL, Qt, C++, computer graphic, collision, programming, STL file format, visualization, 3D space
Rozsah průvodní práce
68 s.(76 638 znaků s mezerami)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je vytvoření vzorové aplikace demonstrující vizualizaci pracovního prostoru obráběcího stroje s využitím knihovny OpenGL a aplikační platformy Qt. V teoretické části je popsána knihovna OpenGL, aplikační platforma Qt, souborový systém STL a metody související s popisem, analýzou a zobrazováním trojrozměrných objektů. V praktické části je vytvořena vzorová aplikace demonstrující základní principy. Dále jsou popsány klíčové části aplikace.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is to create a demo application that demonstrates visual- ization of machine work space using OpenGL library and platform application framework Qt. In the theoretical part of this work are described the OpenGL library, framework Qt, STL file system and methods related to describing, analyzing and displaying three-dimensional objects. In the practical part is created the demo application that demonstrates basic princi- ples. The key parts of the application are also described.
Klíčová slova
OpenGL, Qt, C++, počítačová grafika, kolize, programování, STL souborový formát, vizualizace, 3D prostor
Klíčová slova v angličtině
OpenGL, Qt, C++, computer graphic, collision, programming, STL file format, visualization, 3D space
Zásady pro vypracování
Popište metody související s popisem, analýzou a zobrazováním trojrozměrných objektů.
Popište knihovni OpenGL, aplikační platformu Qt a formát STL.
Navrhněte metody vizualizace pracovního prostoru obráběcího stroje ve formátu STL s využitím knihovny OpenGL a aplikační platformy Qt.
Vytvořte ukázkovou aplikaci demonstrující základní principy a popište její klíčové části.
Demonstrujte výsledky a formulujte závěr.
Zásady pro vypracování
Popište metody související s popisem, analýzou a zobrazováním trojrozměrných objektů.
Popište knihovni OpenGL, aplikační platformu Qt a formát STL.
Navrhněte metody vizualizace pracovního prostoru obráběcího stroje ve formátu STL s využitím knihovny OpenGL a aplikační platformy Qt.
Vytvořte ukázkovou aplikaci demonstrující základní principy a popište její klíčové části.
Demonstrujte výsledky a formulujte závěr.
Seznam doporučené literatury
ŽÁRA, Jiří, BENEŠ, Bedřich, FELKEL, Petr. Moderní počítačová grafika. 1. vyd. Praha : Computer Press, 2005. 448 s. ISBN 80-7226-049-9.
PRATA, Stephen. Mistrovství v C++. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2007. Bestseller (Computer Press). ISBN 978-80-251-1749-1.
Qt Documentation: Qt 4.8. Qt Documentation \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Finland: The Qt Company, 2016 \matsymb{lbrack}cit. 2017-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://doc.qt.io/qt-4.8/
OpenGL 2.1, GLX, and GLU Reference Pages. OpenGL 2.1, GLX, and GLU Reference Pages \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Silicon Graphics, 1991-2006 \matsymb{lbrack}cit. 2017-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://www.khronos.org/registry/OpenGL-Refpages/gl2.1/
KESSENICH, John., Graham SELLERS a Dave SHREINER. Opengl programming guide: the official guide to learning opengl, version 4.5 with spir-v. 9th edition. Boston, MA: Addison-Wesley, 2016. ISBN 978-0134495491.
Seznam doporučené literatury
ŽÁRA, Jiří, BENEŠ, Bedřich, FELKEL, Petr. Moderní počítačová grafika. 1. vyd. Praha : Computer Press, 2005. 448 s. ISBN 80-7226-049-9.
PRATA, Stephen. Mistrovství v C++. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2007. Bestseller (Computer Press). ISBN 978-80-251-1749-1.
Qt Documentation: Qt 4.8. Qt Documentation \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Finland: The Qt Company, 2016 \matsymb{lbrack}cit. 2017-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://doc.qt.io/qt-4.8/
OpenGL 2.1, GLX, and GLU Reference Pages. OpenGL 2.1, GLX, and GLU Reference Pages \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Silicon Graphics, 1991-2006 \matsymb{lbrack}cit. 2017-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://www.khronos.org/registry/OpenGL-Refpages/gl2.1/
KESSENICH, John., Graham SELLERS a Dave SHREINER. Opengl programming guide: the official guide to learning opengl, version 4.5 with spir-v. 9th edition. Boston, MA: Addison-Wesley, 2016. ISBN 978-0134495491.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce. Následně byl seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce a poté zodpověděl dotazy uvedené v posudcích.
Komise vznesla k obhajobě následující dotaz:
1) doc. Koziorek, J.: Komponenty, které vizualizujete, jsou v STL formátu?