Diplomová práce pojednává o moderní pedagogice v současném vzdělávání, konkrétně o alternativním vzdělávání v tradičních školách. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. Vymezuje základní pojmy procesu edukace, druhy alternativního vzdělávání, definuje věkovou skupinu dětí předškolního a mladšího věku z pohledu vývojové psychologie a také proces vyučování. Praktická část diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem, který byl proveden formou dotazníkového šetření. Hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat využití prvků alternativního vzdělávání v mateřských a základních školách ve Slavkově u Brna a blízkém okolí. V závěru diplomové práce jsou shrnuty poznatky z výzkumu a doporučení pro praxi při zavádění alternativního vzdělávání do výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with modern pedagogy in contemporary education, specially alternative education in traditional schools. The theoretical part consists of four chapters. It defines the basic concepts of the education process, types of alternative education, defines the age group of pre-school and younger children from the point of view of developmental psychology and also the teaching process. The practical part of the diploma thesis is made up of quantitative research, which was carried out in the form of a questionnaire survey. The main objective was to identify and analyze the use of alternative education elements in kindergartens and elementary schools in Slavkov u Brna and its surroundings. At the conclusion of the diploma thesis there are summarized research findings and recommendations for practice in introducing alternative education into teaching.
Klíčová slova
Edukační realita, učitel ve školním prostředí, edukace ve třídě, školní prostředí, alternativní školy, předškolní věk, mladší školní věk, výuka, hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
Educational reality, teacher in school environment, classroom education, school environment, alternative schools, preschool age, younger school age, teaching, evaluation.
Rozsah průvodní práce
73. (104 298 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o moderní pedagogice v současném vzdělávání, konkrétně o alternativním vzdělávání v tradičních školách. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. Vymezuje základní pojmy procesu edukace, druhy alternativního vzdělávání, definuje věkovou skupinu dětí předškolního a mladšího věku z pohledu vývojové psychologie a také proces vyučování. Praktická část diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem, který byl proveden formou dotazníkového šetření. Hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat využití prvků alternativního vzdělávání v mateřských a základních školách ve Slavkově u Brna a blízkém okolí. V závěru diplomové práce jsou shrnuty poznatky z výzkumu a doporučení pro praxi při zavádění alternativního vzdělávání do výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with modern pedagogy in contemporary education, specially alternative education in traditional schools. The theoretical part consists of four chapters. It defines the basic concepts of the education process, types of alternative education, defines the age group of pre-school and younger children from the point of view of developmental psychology and also the teaching process. The practical part of the diploma thesis is made up of quantitative research, which was carried out in the form of a questionnaire survey. The main objective was to identify and analyze the use of alternative education elements in kindergartens and elementary schools in Slavkov u Brna and its surroundings. At the conclusion of the diploma thesis there are summarized research findings and recommendations for practice in introducing alternative education into teaching.
Klíčová slova
Edukační realita, učitel ve školním prostředí, edukace ve třídě, školní prostředí, alternativní školy, předškolní věk, mladší školní věk, výuka, hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
Educational reality, teacher in school environment, classroom education, school environment, alternative schools, preschool age, younger school age, teaching, evaluation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti alternativního vzdělávání, vývojové psychologie dětí předškolního a mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření mezi pedagogy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti alternativního vzdělávání, vývojové psychologie dětí předškolního a mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření mezi pedagogy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumného šetření - uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Následně se věnovala výsledkům výzkumného šetření. Odpovídala na otázky k obhajobě a uvedla doporučení pro praxi. Studentka částečně reagovala na otázky členů komise (limity výzkumu, kvalita výzkumu, rozdíl mezi alternativní a moderní pedagogikou). Studentka měla popsat implementování alternativních prvků do vzdělávání. Studentka odpovídala vágně. \par