Cílem práce je příprava zadání a komentovaného řešení úloh grafických editorů s ohledem na RVP pro gymnázia, patřící do okruhu Informatika a informační komunikační technologie, oblast učiva aplikační software pro práci s informacemi.
Práce obsahuje 2 části teoretickou a praktickou. V teoretické části lze nalézt první úkol zadání, a tím je seznámení se s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Stejně tak v této části nalezneme třetí úkol popis grafických editorů používaných na gymnáziích a středních školách.
Druhý úkol se již nachází v praktické části, neboť jde o analýzu používaných grafických editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie. Součástí praktické části jsou také vytvořené sady podkladů pro výuku včetně pracovních listů. Ná-sledně je použitelnost sady úloh ověřena pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is preparation of assignment and commented solutions of tasks of graphic editors with a link to the RVP for high school, belonging to the field Informatics and information communication technology, application software for work with information.
This thesis is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part, the first task of the assignment can be found, and this is the introduction to the general curriculum for high school. We will also find a third task in this section - a description of the graphic editors used at high schools.
The second task is already in the practical part, as it is an analysis of the graphic editors used at high schools focused on information technologies. Part of the practical part is also a set of backgrounds for teaching, including worksheets. Subsequently, the usability of the task set is verified by a questionnaire.
Zoner Photo Studio, Teaching Information Technology, computer graphic, general curriculum, GIMP
Rozsah průvodní práce
87 s. (117 106 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je příprava zadání a komentovaného řešení úloh grafických editorů s ohledem na RVP pro gymnázia, patřící do okruhu Informatika a informační komunikační technologie, oblast učiva aplikační software pro práci s informacemi.
Práce obsahuje 2 části teoretickou a praktickou. V teoretické části lze nalézt první úkol zadání, a tím je seznámení se s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Stejně tak v této části nalezneme třetí úkol popis grafických editorů používaných na gymnáziích a středních školách.
Druhý úkol se již nachází v praktické části, neboť jde o analýzu používaných grafických editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie. Součástí praktické části jsou také vytvořené sady podkladů pro výuku včetně pracovních listů. Ná-sledně je použitelnost sady úloh ověřena pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is preparation of assignment and commented solutions of tasks of graphic editors with a link to the RVP for high school, belonging to the field Informatics and information communication technology, application software for work with information.
This thesis is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part, the first task of the assignment can be found, and this is the introduction to the general curriculum for high school. We will also find a third task in this section - a description of the graphic editors used at high schools.
The second task is already in the practical part, as it is an analysis of the graphic editors used at high schools focused on information technologies. Part of the practical part is also a set of backgrounds for teaching, including worksheets. Subsequently, the usability of the task set is verified by a questionnaire.
Zoner Photo Studio, Teaching Information Technology, computer graphic, general curriculum, GIMP
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia.
Proveďte analýzu používaných grafických editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie.
Popište grafické editory používané na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia.
Proveďte analýzu používaných grafických editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie.
Popište grafické editory používané na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: \matsymb{lbrack}kompletní látka pro nižší a vyšší úroveň státní maturity\matsymb{rbrack}. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: uživatelská příručka pro začínající grafiky. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3815-1.
ČEVELA, Lubomír. Digitální fotografie v programu GIMP. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3582-2.
MODR, Vlastimil. 333 tipů a triků pro GIMP. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3032-2.
WHITT, Phillip. Beginning photo retouching and restoration using GIMP. Berkeley, California: Apress, 2014.
Seznam doporučené literatury
ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: \matsymb{lbrack}kompletní látka pro nižší a vyšší úroveň státní maturity\matsymb{rbrack}. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: uživatelská příručka pro začínající grafiky. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3815-1.
ČEVELA, Lubomír. Digitální fotografie v programu GIMP. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3582-2.
MODR, Vlastimil. 333 tipů a triků pro GIMP. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3032-2.
WHITT, Phillip. Beginning photo retouching and restoration using GIMP. Berkeley, California: Apress, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponentky. Následně byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy a připomínky:
1. V textu práce uvádíte na s. 45 v kapitole 5.1, že časová dotace pro výuku jednoho z grafických
editorů bude v průměru 10 hodin. Je to vlasní rozhodnutí nebo to plyne z průzkumu na středních
školách, objasněte.
2. Na straně 63 dole uvádíte, že v ovládacích prvcích programu je možnost použití efektů, jako
příklad pak uvádíte vinětaci, jaké další efekty, pokud jsou k dispozici, lze použít a vysvětlete jejich
princip.
3. Popište postup jak provést retuš obličeje v Zoner Photo. (dr. Perůtka)
1. Ověřoval jste Vy sám v rámci své praxe Vaše vytvořené učební materiály? Pokud ne, tak proč?
2. Jsou Vámi navržené materiály a pracovní listy vhodné i pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami?
3. Jak by se daly rozšířit Vaše materiály do dalších vyučovacích hodin? Jaká další témata byste přidal? (Ing. Malaníková)
Jak jste získal kontakty na střední školy, které jste oslovil. (dr. Sysala)
Student na všechny dotazy reagoval a zodpověděl je správně.