Cílem práce je nalezení procesu vhodného vedení žáků k přijetí síťové etikety - netikety. Základem práce bude hledání vhodných kolaborativních postupů při práci s informačními technologiemi tak, aby bylo dosaženo optimálního stavu vzájemné spolupráce ve skupinách i mezi žáky jednotlivě. Výstupem práce budou vzorová řešení projektových úkolů s cílem podpořit kolaborativní chování a dosáhnout tak automatického přijetí principů síťové etikety jako prevence před negativními vlivy chování - šikanou na netu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find a way of keeping the pupils properly to adopt network rules - Netiquette. The basis of this work will be the search for suitable cooperative procedures in the work with information technologies in order to achieve an optimal state of mutual cooperation in groups and individually among pupils. The output of the work will be a sample solution of the project tasks in order to promote collaborative behavior and thus achieve the automatic acceptance of the netiquette principles as a prevention against the negative effects of behavior - bullying on the net.
Klíčová slova
netiketa, kybešikana, chování na internetu, žáci, projektové úkoly
Klíčová slova v angličtině
netiquette, cyberbullying, behavior on the internet, pupils, project tasks
Rozsah průvodní práce
112 s. (177 622 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je nalezení procesu vhodného vedení žáků k přijetí síťové etikety - netikety. Základem práce bude hledání vhodných kolaborativních postupů při práci s informačními technologiemi tak, aby bylo dosaženo optimálního stavu vzájemné spolupráce ve skupinách i mezi žáky jednotlivě. Výstupem práce budou vzorová řešení projektových úkolů s cílem podpořit kolaborativní chování a dosáhnout tak automatického přijetí principů síťové etikety jako prevence před negativními vlivy chování - šikanou na netu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find a way of keeping the pupils properly to adopt network rules - Netiquette. The basis of this work will be the search for suitable cooperative procedures in the work with information technologies in order to achieve an optimal state of mutual cooperation in groups and individually among pupils. The output of the work will be a sample solution of the project tasks in order to promote collaborative behavior and thus achieve the automatic acceptance of the netiquette principles as a prevention against the negative effects of behavior - bullying on the net.
Klíčová slova
netiketa, kybešikana, chování na internetu, žáci, projektové úkoly
Klíčová slova v angličtině
netiquette, cyberbullying, behavior on the internet, pupils, project tasks
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů tématu kyberšikany a síťové etikety.
Definujte na základě šetření klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik negativního chování.
Analyzujte problém a navrhněte možnosti jeho řešení v síťovém prostředí.
Stanovte a realizujte dle možností zadání pro kolaborativní práci žáků.
Vyhodnoťte pozitiva a negativa týmové práce v řešené oblasti.
Kritickou diskusí navrhněte možnosti prevence nevhodného chování na síti.
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů tématu kyberšikany a síťové etikety.
Definujte na základě šetření klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik negativního chování.
Analyzujte problém a navrhněte možnosti jeho řešení v síťovém prostředí.
Stanovte a realizujte dle možností zadání pro kolaborativní práci žáků.
Vyhodnoťte pozitiva a negativa týmové práce v řešené oblasti.
Kritickou diskusí navrhněte možnosti prevence nevhodného chování na síti.
Seznam doporučené literatury
BURDOVÁ, Eva, TRAXLER, Jan. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj, 2014. 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
KOPECKÝ, Kamil a kol. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4435-718.
STANISZEWSKA, Zofia. Netiketa: dobré mravy na internetu. Ilustroval Artur NOWICKI, přeložil Lenka KUHAR DAŇHELOVÁ. Říčany u Prahy: Junior, 2016. ISBN 978-80-7267-557-9.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
Seznam doporučené literatury
BURDOVÁ, Eva, TRAXLER, Jan. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj, 2014. 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
KOPECKÝ, Kamil a kol. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4435-718.
STANISZEWSKA, Zofia. Netiketa: dobré mravy na internetu. Ilustroval Artur NOWICKI, přeložil Lenka KUHAR DAŇHELOVÁ. Říčany u Prahy: Junior, 2016. ISBN 978-80-7267-557-9.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala prezentaci diplomové práce a komise byla seznámena s posudky vedoucího a oponenta
Otázky oponenta (Kozubíková Petra, Ing.):
1) Z dotazníkového šetření vyplynulo, že v případě kyberšikany, by se o pomoc obrátilo na
učitele pouze 5% dotázaných. Jakým způsobem by podle Vás měla škola zlepšit svoji
důvěryhodnost vůči obětem kyberšikany?
2) Jako optimální dobu strávenou dítětem na internetu uvádíte dle výsledků dotazníkového
šetření 2 hodiny. Měli by podle Vás rodiče u dětí nějak zohledňovat dobu strávenou na
počítači studiem v tomto časovém limitu?
Doplňující dotazy komise:
1. Jestli jste hledala podobně zaměřené výzkumy a sledovala jste posuny/oslišnosti s vaší prací ?
Studentka reagovala na otázky komise pohotově a odpověděl v plném rozsahu.