Cílem práce je vytvořit výukové materiály pro předmět uvádějící žáky do programování v jazyce Java. Teoretická část je zaměřena na popis vybraných vývojových prostředí a ob-hájení volby cílového programovacího jazyka. Dále se zabývá historickým vývojem plat-formy Java a závěr teoretické části se věnuje vybrané výukové literatuře. Praktická se za-měřuje na volbu tematických celků, popisu zvoleného vývojového prostředí BlueJ a v dru-hé části jsou popsána a vysvětlena jednotlivá témata.
Annotation in English
The aim of the thesis is to create teaching materials for the subject that introduces students to Java programming. The theoretical part is focused on the description of selected devel-opment environments and the justification of the chosen programming language. Further-more it looks into the historical development of the Java platform and the end of the theo-retical part is devoted to the selected teaching literature. The practical part focuses on the selection of appropriate topics, a description of the chosen development environment BlueJ and the second part describes and explains the selected topics.
Keywords
java programování bluej
Keywords in English
java programming bluej
Length of the covering note
68 s. (90 274 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem práce je vytvořit výukové materiály pro předmět uvádějící žáky do programování v jazyce Java. Teoretická část je zaměřena na popis vybraných vývojových prostředí a ob-hájení volby cílového programovacího jazyka. Dále se zabývá historickým vývojem plat-formy Java a závěr teoretické části se věnuje vybrané výukové literatuře. Praktická se za-měřuje na volbu tematických celků, popisu zvoleného vývojového prostředí BlueJ a v dru-hé části jsou popsána a vysvětlena jednotlivá témata.
Annotation in English
The aim of the thesis is to create teaching materials for the subject that introduces students to Java programming. The theoretical part is focused on the description of selected devel-opment environments and the justification of the chosen programming language. Further-more it looks into the historical development of the Java platform and the end of the theo-retical part is devoted to the selected teaching literature. The practical part focuses on the selection of appropriate topics, a description of the chosen development environment BlueJ and the second part describes and explains the selected topics.
Keywords
java programování bluej
Keywords in English
java programming bluej
Research Plan
Seznamte se s technologií Java v aktuální verzi.
Proveďte rešerši v oblasti dostupných výukových materiálů pro jazyk Java.
Prostudujte zvolený Rámcový vzdělávací program pro střední školy, zejména oblast výuky programování.
Zpracujte podklady pro výuku v rámci vhodně zvolených tematických celků.
Sestavte sadu ukázkových příkladů.
Navrhněte sadu testovací úloh včetně vzorového řešení.
Vyhodnoťte roli vytvořených materiálů v současné výuce na středních školách.
Research Plan
Seznamte se s technologií Java v aktuální verzi.
Proveďte rešerši v oblasti dostupných výukových materiálů pro jazyk Java.
Prostudujte zvolený Rámcový vzdělávací program pro střední školy, zejména oblast výuky programování.
Zpracujte podklady pro výuku v rámci vhodně zvolených tematických celků.
Sestavte sadu ukázkových příkladů.
Navrhněte sadu testovací úloh včetně vzorového řešení.
Vyhodnoťte roli vytvořených materiálů v současné výuce na středních školách.
Recommended resources
PAVLÍČKOVÁ, Jarmila a Luboš PAVLÍČEK. Úvod do Javy. Praha: Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0963-6.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 18-20-M/01 Informační technologie. Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2008. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP\%201820M01\%20Informacni\%20technologie.pdf
URMA, Raoul-Gabriel, Mario FUSCO a Alan MYCROFT. Java 8 in action: lambdas, streams, and functional-style programming. Shelter Island: Manning, 2015. ISBN 978-1617291999.
SCHILDT, Herbert. Java. Tenth edition. New York: McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1259589331.
AZIZ, Adnan, Tsung-Hsien LEE a Amit PRAKASH. Elements of Programming Interviews in Java: The Insiders\symbol{39} Guide. 2nd edition. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015. ISBN 978-1517671273.
BLOCH, Joshua. Effective Java. 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2008. ISBN 978-0321356680.
Recommended resources
PAVLÍČKOVÁ, Jarmila a Luboš PAVLÍČEK. Úvod do Javy. Praha: Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0963-6.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 18-20-M/01 Informační technologie. Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2008. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP\%201820M01\%20Informacni\%20technologie.pdf
URMA, Raoul-Gabriel, Mario FUSCO a Alan MYCROFT. Java 8 in action: lambdas, streams, and functional-style programming. Shelter Island: Manning, 2015. ISBN 978-1617291999.
SCHILDT, Herbert. Java. Tenth edition. New York: McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1259589331.
AZIZ, Adnan, Tsung-Hsien LEE a Amit PRAKASH. Elements of Programming Interviews in Java: The Insiders\symbol{39} Guide. 2nd edition. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015. ISBN 978-1517671273.
BLOCH, Joshua. Effective Java. 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2008. ISBN 978-0321356680.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student seznámil komisi se svou diplomovou prací. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy a připomínky:
Nedoporučuji tuto práci k obhajobě před komisí, protože práce není dokončená. Odevzdané torzo
úplně postrádá řešení bodů zadání 3, 6 a 7. Práce se mnou jako s vedoucím nebyla průběžně
konzultována, takže mám jako vedoucí až dodatečnou možnost se vyjádřit k jejímu obsahu. Domnívám se, že největší problém spočívá v tom, že autor prostě nebere v potaz, že výuka na střední škole probíhá v přesně určené hodinové dotaci - většinou 1 x 45 minut nebo 2 x 45 minut. Autor toto vůbec nezohledňuje při strukturování svých témat a podpůrných materiálů. Práce neobsahuje, žádné časové plány hodiny, není strukturována jako příprava na výuku středoškolského učitele. Autor práce nerespektuje základní pedagogické postupy, přitom o nich musel v rámci vyučovaných předmětů oboru učitelství dobře slyšet. Práce obsahuje překlepy i v nadpisech kapitol. V práci není dostatečně obhájeno, proč bylo zvoleno vývojové prostředí IDEA.
Jazyk práce občas připomíná spíše beletrii než seriózní vědeckou práci. (dr. Vařacha)
Přestože nejsem příznivcem toho, aby student musel promítnout do práce přesně bod po bodu, co je uvedeno v zadání,
je zřejmé, že tato práce není dokončená. Popis nemůže být jistě cílem žádné diplomové práce. V úvodu práce je uvedeno: "Cílem mé práce
je vytvořit sadu tématických výukových materiálů, využitelnou ve výuce programování." Dle mého názoru toto práce neobsahuje. Aby bylo možné zvážit doporučení práce
k obhajobě, je nutné, aby ji student nejprve dokončil. (doc. Horák)
Student se pokusil dotazy zodpovědět. Komise se shodla na tom, aby student pokračoval v realizaci současného tématu diplomové práce a dopracoval chybějící body zadání práce.