Diplomová práce se zabývá problematikou kulturního života lidí s tělesným
postižením v rámci muzejních institucí. Teoretická část nám poskytuje základní informace ke zkoumané problematice, včetně vysvětlení základních pojmů a stručnou charakteristiku vybrané odborné literatury. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, kde se zabývá analýzou rozhovorů s osobami s tělesným znevýhodněním. Cílem práce je upozornit na problematiku přístupu k lidem se zdravotním znevýhodněním v muzejních institucích, památkových objektech a při jejich doprovodných akcích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of cultural life of handicapped persons within the museum institutions. The theoretical part provides basic information on the issue, including an explanation of basic terms and brief characteristics of selected literature. The practical part is focused on qualitative research, which deals with the analysis of in-terviews with physically handicapped persons. The aim of the work is to highlight the issue of approach to people with health disabilities in museums, monuments and their
accompanying events.
Klíčová slova
muzejní pedagogika, kulturní prostředí, muzeum, tělesné znevýhodnění.
Klíčová slova v angličtině
museum education, culturalenvironment, museum, physical handicap.
Rozsah průvodní práce
74 s. (139 879)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kulturního života lidí s tělesným
postižením v rámci muzejních institucí. Teoretická část nám poskytuje základní informace ke zkoumané problematice, včetně vysvětlení základních pojmů a stručnou charakteristiku vybrané odborné literatury. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, kde se zabývá analýzou rozhovorů s osobami s tělesným znevýhodněním. Cílem práce je upozornit na problematiku přístupu k lidem se zdravotním znevýhodněním v muzejních institucích, památkových objektech a při jejich doprovodných akcích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of cultural life of handicapped persons within the museum institutions. The theoretical part provides basic information on the issue, including an explanation of basic terms and brief characteristics of selected literature. The practical part is focused on qualitative research, which deals with the analysis of in-terviews with physically handicapped persons. The aim of the work is to highlight the issue of approach to people with health disabilities in museums, monuments and their
accompanying events.
Klíčová slova
muzejní pedagogika, kulturní prostředí, muzeum, tělesné znevýhodnění.
Klíčová slova v angličtině
museum education, culturalenvironment, museum, physical handicap.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, teorie muzejní pedagogiky a teorie sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, teorie muzejní pedagogiky a teorie sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
MATOUŠEK, Oldřich, KODYMOVÁ, Pavla, KOLÁČKOVÁ, Jana. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
WESCHENFELDER, Klaus. Handbuch Museumspädagogik. Düsseldorf: Schwan,1992. ISBN 3-590-14285-5.
WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1968. ISBN PK-0051.895 2-0612.306.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.
Seznam doporučené literatury
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
MATOUŠEK, Oldřich, KODYMOVÁ, Pavla, KOLÁČKOVÁ, Jana. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
WESCHENFELDER, Klaus. Handbuch Museumspädagogik. Düsseldorf: Schwan,1992. ISBN 3-590-14285-5.
WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1968. ISBN PK-0051.895 2-0612.306.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na začátku odpovídala na otázky k obhajobě uvedených v posudcích práce. Byla upozorněna, aby nejprve představila teoretická východiska práce a cíl výzkumu. Vysvětlila vztah tématu k sociální pedagogice. Popsala vývoj muzejní pedagogiky a výběr cílové skupiny. Dále se zaměřila na popis metodologie výzkumného šetření. Následně se studentka věnovala interpretaci dat. Studentka zodpověděla dotazy.\par