Diplomová práce se zabývá kreativitou a jejím vlivem na rozvoj kritického myšlení dítěte. S kreativitou a kritickým myšlením se děti setkávají při volnočasových aktivitách. Práce pojednává o rozvoji kreativních schopností jedince, který návštěvami v zájmových útvarech svou kreativitu a kritické myšlení rozvíjí. Prostřednictvím Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení (TSD Z) se zjišťuje tvořivý potenciál jedince a současně s testem kritického myšlení vyhodnocujeme kritické myšlení u dětí mladšího školního věku. Zjišťujeme, zda schopnost kreativního myšlení a schopnost kritického myšlení u dětí spolu úzce souvisí. Zjištění vyplývající z této diplomové práce může pomoci pedagogům vytvořit obraz o kreativních schopnostech souvisejících s kritickým myšlením žáků. Na základě zjištěných údajů pak mohou poskytovat žákům adekvátní pozornost a péči v oblasti rozvoje kreativity a kritického myšlení dětí. Kreativita i kritické myšlení je významně individuální. Závěrečná práce zpracovává praktické podklady, na základě kterých demonstruje pozitivní působení kreativity na rozvoj kreativního myšlení dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with creativity and its influence on the development of child's critical thinking. Children are exposed to creativity and critical thinking during their leisure activities. This paper looks at the evolution of creative abilities of an individual developing their creativity and critical thinking by attending leisure time groups. The creative potential of an individual is identified by means of the Urban's figural test for creative thinking (TSD-Z). At the same time, critical thinking of younger school-aged children is determined by using this testing. We detect if there is a narrow coherence between the children's ability of creative thinking and their ability of critical thinking. The findings resulting from this diploma thesis may help pedagogues create a scheme about pupils' creative abilities related to their critical thinking. Based on the results, they may be able to offer their pupils adequate attention and care in the area of development of children's creativity and critical thinking. Creativity and critical thinking are both significantly individual. The final work compiles practical data that show positive influence of creativity on the development of creative thinking of younger school-aged children.
Klíčová slova
Kreativní myšlení, kritické myšlení, tvořivá osobnost, mladší školní věk, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Creative Thinking, Critical Thinking, Creative Personality, Younger School Age, Leisure Time
Rozsah průvodní práce
91 s. (136 470 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kreativitou a jejím vlivem na rozvoj kritického myšlení dítěte. S kreativitou a kritickým myšlením se děti setkávají při volnočasových aktivitách. Práce pojednává o rozvoji kreativních schopností jedince, který návštěvami v zájmových útvarech svou kreativitu a kritické myšlení rozvíjí. Prostřednictvím Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení (TSD Z) se zjišťuje tvořivý potenciál jedince a současně s testem kritického myšlení vyhodnocujeme kritické myšlení u dětí mladšího školního věku. Zjišťujeme, zda schopnost kreativního myšlení a schopnost kritického myšlení u dětí spolu úzce souvisí. Zjištění vyplývající z této diplomové práce může pomoci pedagogům vytvořit obraz o kreativních schopnostech souvisejících s kritickým myšlením žáků. Na základě zjištěných údajů pak mohou poskytovat žákům adekvátní pozornost a péči v oblasti rozvoje kreativity a kritického myšlení dětí. Kreativita i kritické myšlení je významně individuální. Závěrečná práce zpracovává praktické podklady, na základě kterých demonstruje pozitivní působení kreativity na rozvoj kreativního myšlení dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with creativity and its influence on the development of child's critical thinking. Children are exposed to creativity and critical thinking during their leisure activities. This paper looks at the evolution of creative abilities of an individual developing their creativity and critical thinking by attending leisure time groups. The creative potential of an individual is identified by means of the Urban's figural test for creative thinking (TSD-Z). At the same time, critical thinking of younger school-aged children is determined by using this testing. We detect if there is a narrow coherence between the children's ability of creative thinking and their ability of critical thinking. The findings resulting from this diploma thesis may help pedagogues create a scheme about pupils' creative abilities related to their critical thinking. Based on the results, they may be able to offer their pupils adequate attention and care in the area of development of children's creativity and critical thinking. Creativity and critical thinking are both significantly individual. The final work compiles practical data that show positive influence of creativity on the development of creative thinking of younger school-aged children.
Klíčová slova
Kreativní myšlení, kritické myšlení, tvořivá osobnost, mladší školní věk, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Creative Thinking, Critical Thinking, Creative Personality, Younger School Age, Leisure Time
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, tvořivosti a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím hodnocení kritického a tvořivého myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, tvořivosti a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím hodnocení kritického a tvořivého myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Novotná, Jarmila a Jurčíková, Jana. Kritické a tvořivé myšlení v edukaci a výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 211 s. ISBN 978-80-7315-239-0.
Royal, Brandon. Principy kritického myšlení. Překlad Karolína Kvapilová. Vydání první. Praha: Ikar, 2016. 255 stran. ISBN 978-80-249-3051-0.
Žák, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. Business books. ISBN 80-251-0457-5.
Spalková, Dája. Kreativní myšlení - cesta ke svobodě: tarot Herma Trismegista - cesta k moudrosti. 1. vyd. Jablonec nad Nisou: Dagmar Spalková, 2014. 127 s. ISBN 978-80-260-7213-3.
Kaplánek, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 175 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
Seznam doporučené literatury
Novotná, Jarmila a Jurčíková, Jana. Kritické a tvořivé myšlení v edukaci a výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 211 s. ISBN 978-80-7315-239-0.
Royal, Brandon. Principy kritického myšlení. Překlad Karolína Kvapilová. Vydání první. Praha: Ikar, 2016. 255 stran. ISBN 978-80-249-3051-0.
Žák, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. Business books. ISBN 80-251-0457-5.
Spalková, Dája. Kreativní myšlení - cesta ke svobodě: tarot Herma Trismegista - cesta k moudrosti. 1. vyd. Jablonec nad Nisou: Dagmar Spalková, 2014. 127 s. ISBN 978-80-260-7213-3.
Kaplánek, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 175 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a představila výzkumný soubor. Prezentováno bylo doporučení pro praxi a odpovědi na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na nutnost ověření hypotéz a stanovení vztahu mezi tvořivostí a kritickým myšlením (spojitost v literatuře). Následně studentka zopovídala otázky ohledně počtu získaných bodů při srovnávání tvořivosti respondentů. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par