Předložená diplomová práce se zabývá tématem sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Hlavním cílem práce je zjistit, v čem rodiny s dětmi spatřují největší význam při využívání sociálně aktivizační služby. Teoretická část blíže specifikuje pojem rodina, její fungování a typologii rodiny. Dále se zaměřuje na vybrané problémy v rodině, jako jsou sociálně patologické jevy či poruchy učení a také na možnosti práce s problematickou rodinou. V neposlední řadě poskytuje informace o sociálně aktivizační službě, vstupu do služby a průběhu spolupráce. Praktická část se zabývá významem sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Kvalitativní šetření je realizováno za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru s vybranými členy rodin, které využívají sociálně aktivizační službu.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the topic of social activation service for families with children. The main aim of the work is to find out what makes families with children feel the most important in using social activation services. The theoretical part further spe-cifies the concept of family, its functioning and family typology. It also focuses on selected family problems, such as social pathological phenomena or learning disabilities, as well as opportunities for working with a problematic family. Last but not least, it provides infor-mation about the social activation service, access to the service and the course of coopera-tion. The practical part deals with the importance of social activation services for families with children. A qualitative survey is carried out using a semi-structured interview tech-nique with pre-selected family members who use the social activation service.
Klíčová slova
sociálně aktivizační služba, rodina s dětmi, sociální pracovník,
Klíčová slova v angličtině
social activation service, family with children, social worker,
Rozsah průvodní práce
88 s. (168 820 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá tématem sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Hlavním cílem práce je zjistit, v čem rodiny s dětmi spatřují největší význam při využívání sociálně aktivizační služby. Teoretická část blíže specifikuje pojem rodina, její fungování a typologii rodiny. Dále se zaměřuje na vybrané problémy v rodině, jako jsou sociálně patologické jevy či poruchy učení a také na možnosti práce s problematickou rodinou. V neposlední řadě poskytuje informace o sociálně aktivizační službě, vstupu do služby a průběhu spolupráce. Praktická část se zabývá významem sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Kvalitativní šetření je realizováno za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru s vybranými členy rodin, které využívají sociálně aktivizační službu.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the topic of social activation service for families with children. The main aim of the work is to find out what makes families with children feel the most important in using social activation services. The theoretical part further spe-cifies the concept of family, its functioning and family typology. It also focuses on selected family problems, such as social pathological phenomena or learning disabilities, as well as opportunities for working with a problematic family. Last but not least, it provides infor-mation about the social activation service, access to the service and the course of coopera-tion. The practical part deals with the importance of social activation services for families with children. A qualitative survey is carried out using a semi-structured interview tech-nique with pre-selected family members who use the social activation service.
Klíčová slova
sociálně aktivizační služba, rodina s dětmi, sociální pracovník,
Klíčová slova v angličtině
social activation service, family with children, social worker,
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, sociálně aktivizační služby a sociálně patologických jevů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, sociálně aktivizační služby a sociálně patologických jevů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DAVIES, Keith. Social work with troubled families: a critical introduction. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2015, 192 p. ISBN 978-184-9055-499.
GABURA, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: Iris, 2012, 318 s. ISBN 978-80-89256-95-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 978-80-262-0522-7.
NEDĚLNÍKOVÁ, Dana et al. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, 201 s.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012, 219. ISBN 978-80-262-0217-2.
Seznam doporučené literatury
DAVIES, Keith. Social work with troubled families: a critical introduction. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2015, 192 p. ISBN 978-184-9055-499.
GABURA, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: Iris, 2012, 318 s. ISBN 978-80-89256-95-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 978-80-262-0522-7.
NEDĚLNÍKOVÁ, Dana et al. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, 201 s.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012, 219. ISBN 978-80-262-0217-2.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala prezentaci výzkumné strategie - výzkumné cíle, výzkumné otázky, technika sběru dat. Následně studentka představila výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě z posudků. Studentka na některé otázky odpovídala vágně. Výsledky výzkumu jsou spíše povrchní. Komise konstatovala, že výzkum je nastaven spíše kvantitativně než kvalitativně. \par