Cílem této bakalářské práce je navrhnout a vytvořit programovací jazyk Robota Karel v jazyku Java, který bude využíván v úvodních studijních kurzech programování na FAI UTB ve Zlíně. V teoretické části bakalářské práce je programovací jazyk Robot Karel představen a charakterizován. Prezentuje se zde souhrn významných nebo zajímavých celosvětových a místních řešení jazyka Robot Karel. Dále praktická část bakalářské práce obsahuje navrhnutou strukturu tříd reprezentující Robota Karla a jeho město. V této části je také popsána vytvořená struktura Robota Karla a její programové rozhraní. Na závěr jsou představeny příklady pro výuku Javy s využitím jazyka Robot Karel.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to design and create the programming language of Robot Karel in Java, which will be used in the initial programming courses at FAI UTB in Zlín. In the theoretical part of the bachelor thesis, the programming language of the Robot Karel is introduced and characterized. Here is a summary of significant or interesting global and local solutions for the Robot Karel. Further, the practical part of the bachelor thesis contains the designed structure of the classes representing the Robot Karel and his city. This section also describes the structure of the Robot Karel and its programming interface. Finally, examples for teaching Java language using the language of Robot Karel are presented.
Klíčová slova
Robot Karel, výuka programování, jazyk Java
Klíčová slova v angličtině
Robot Karel, Teaching of Programming, Java language
Rozsah průvodní práce
41
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je navrhnout a vytvořit programovací jazyk Robota Karel v jazyku Java, který bude využíván v úvodních studijních kurzech programování na FAI UTB ve Zlíně. V teoretické části bakalářské práce je programovací jazyk Robot Karel představen a charakterizován. Prezentuje se zde souhrn významných nebo zajímavých celosvětových a místních řešení jazyka Robot Karel. Dále praktická část bakalářské práce obsahuje navrhnutou strukturu tříd reprezentující Robota Karla a jeho město. V této části je také popsána vytvořená struktura Robota Karla a její programové rozhraní. Na závěr jsou představeny příklady pro výuku Javy s využitím jazyka Robot Karel.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to design and create the programming language of Robot Karel in Java, which will be used in the initial programming courses at FAI UTB in Zlín. In the theoretical part of the bachelor thesis, the programming language of the Robot Karel is introduced and characterized. Here is a summary of significant or interesting global and local solutions for the Robot Karel. Further, the practical part of the bachelor thesis contains the designed structure of the classes representing the Robot Karel and his city. This section also describes the structure of the Robot Karel and its programming interface. Finally, examples for teaching Java language using the language of Robot Karel are presented.
Klíčová slova
Robot Karel, výuka programování, jazyk Java
Klíčová slova v angličtině
Robot Karel, Teaching of Programming, Java language
Zásady pro vypracování
Prostudujte stávající implementace Robota Karla, především ty s otevřenou licencí ke zdrojovým kódům.
Navrhněte strukturu tříd, reprezentující Karla a jeho město tak, aby výsledná knihovna byla co nejjednodušší a tedy vhodná pro úvodní lekce programování v jazyce Java.
Navrhněte atraktivní grafické uživatelské rozhraní pro nastavení města a provádění Karlových programů, včetně ladění.
Implementujte knihovnu a sadu příkladů, použitelných ve výuce.
Zpracujte dokumentaci uživatelskou i implementační.
Zásady pro vypracování
Prostudujte stávající implementace Robota Karla, především ty s otevřenou licencí ke zdrojovým kódům.
Navrhněte strukturu tříd, reprezentující Karla a jeho město tak, aby výsledná knihovna byla co nejjednodušší a tedy vhodná pro úvodní lekce programování v jazyce Java.
Navrhněte atraktivní grafické uživatelské rozhraní pro nastavení města a provádění Karlových programů, včetně ladění.
Implementujte knihovnu a sadu příkladů, použitelných ve výuce.
Zpracujte dokumentaci uživatelskou i implementační.
Seznam doporučené literatury
PATTIS, Richard E, Jim ROBERTS a Mark STEHLIK. Karel the robot: a gentle introduction to the art of programming. 2nd ed. /. New York: Wiley, c1995, xiii, 160 p. ISBN 04-715-9725-2.
BERGIN, Joseph, Jim ROBERTS a Mark STEHLIK. Karel: a gentle introduction to the art of object-oriented programming. 2nd ed. /. New York: Wiley, c1997, xii, 187 p. ISBN 04-711-3809-6.
DAVISON, Andrew. Programování dokonalých her v Javě: \matsymb{lbrack}programování her a grafiky v Javě\matsymb{rbrack}. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 902 s. ISBN 80-7226-944-5.
DARWIN, Ian F. Java: kuchařka programátora : \matsymb{lbrack}vzory a řešení pro vaše aplikace\matsymb{rbrack}. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 798 s. ISBN 80-251-0944-5.
HEROUT, Pavel. Java - grafické uživatelské prostředí a čeština. 1. vyd. České Budějovice: KOPP, 2006, 316 s. ISBN 80-7232-237-0.
Seznam doporučené literatury
PATTIS, Richard E, Jim ROBERTS a Mark STEHLIK. Karel the robot: a gentle introduction to the art of programming. 2nd ed. /. New York: Wiley, c1995, xiii, 160 p. ISBN 04-715-9725-2.
BERGIN, Joseph, Jim ROBERTS a Mark STEHLIK. Karel: a gentle introduction to the art of object-oriented programming. 2nd ed. /. New York: Wiley, c1997, xii, 187 p. ISBN 04-711-3809-6.
DAVISON, Andrew. Programování dokonalých her v Javě: \matsymb{lbrack}programování her a grafiky v Javě\matsymb{rbrack}. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 902 s. ISBN 80-7226-944-5.
DARWIN, Ian F. Java: kuchařka programátora : \matsymb{lbrack}vzory a řešení pro vaše aplikace\matsymb{rbrack}. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 798 s. ISBN 80-251-0944-5.
HEROUT, Pavel. Java - grafické uživatelské prostředí a čeština. 1. vyd. České Budějovice: KOPP, 2006, 316 s. ISBN 80-7232-237-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí výsledky své bakalářské práce.
Součástí prezentace byla praktická ukázka.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Farana: Bylo by možné zvýrazňovat, který krok robot provádí?
2) Prof. Farana: Co je to kopenogram?
Diplomant dotazy zodpověděl.