Charakteristika uplatnění sociálního pedagoga při tvorbě a realizaci preventivního programu a jeho účinnosti na změnu skupinových vztahů ve 3. a 4. ročníku na základní škole před a po aplikaci. Vymezení základních pojmů. Možnosti uplatnění odborníka pomáhající profese ve škole dle legislativy, jeho kompetence a osobnostní předpoklady. Definice rizikového chování ve škole a minimálního preventivního programu. Deskripce metod a kreativních přístupů sociálního pedagoga a školního metodika prevence. Kvantitativní pojetí výzkumu realizováno na základě pedagogického experimentu jedné skupiny "před po" prostřednictvím sociometrického testu určenému žákům 3. a 4. ročníku. Mezi oběma šetřeními realizován preventivní program posilující sociální kompetence žáků.
Anotace v angličtině
The role of social educator in creating and implementing a preventive program and evaluating its effectiveness in improving relationships in the classroom of 3rd and 4th graders before and after the application. Definition of basic concepts. Possibilities of employing a helping professional in school in accordance with legal regulations, their competencies and personality traits. Providing a definition of risk behaviour at school and determining a minimal prevention program. Describing methods and creative approaches of the social educator and school prevention methodologist. The quantitative concept of the research was carried out on the basis of a before-and-after pedagogical experiment in one group through a sociometric test for students in the 3rd and 4th grades. A preventive program reinforcing the students' social competence was implemented between the two research phases.
Klíčová slova
Sociální pedagog, výchova, škola, prevence, preventivní program, rizikové chování, sociální kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Social educator, education, school, prevention, preventive program, risk behaviour, social competence.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Charakteristika uplatnění sociálního pedagoga při tvorbě a realizaci preventivního programu a jeho účinnosti na změnu skupinových vztahů ve 3. a 4. ročníku na základní škole před a po aplikaci. Vymezení základních pojmů. Možnosti uplatnění odborníka pomáhající profese ve škole dle legislativy, jeho kompetence a osobnostní předpoklady. Definice rizikového chování ve škole a minimálního preventivního programu. Deskripce metod a kreativních přístupů sociálního pedagoga a školního metodika prevence. Kvantitativní pojetí výzkumu realizováno na základě pedagogického experimentu jedné skupiny "před po" prostřednictvím sociometrického testu určenému žákům 3. a 4. ročníku. Mezi oběma šetřeními realizován preventivní program posilující sociální kompetence žáků.
Anotace v angličtině
The role of social educator in creating and implementing a preventive program and evaluating its effectiveness in improving relationships in the classroom of 3rd and 4th graders before and after the application. Definition of basic concepts. Possibilities of employing a helping professional in school in accordance with legal regulations, their competencies and personality traits. Providing a definition of risk behaviour at school and determining a minimal prevention program. Describing methods and creative approaches of the social educator and school prevention methodologist. The quantitative concept of the research was carried out on the basis of a before-and-after pedagogical experiment in one group through a sociometric test for students in the 3rd and 4th grades. A preventive program reinforcing the students' social competence was implemented between the two research phases.
Klíčová slova
Sociální pedagog, výchova, škola, prevence, preventivní program, rizikové chování, sociální kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Social educator, education, school, prevention, preventive program, risk behaviour, social competence.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompetencím sociálního pedagoga, jeho činnosti při tvorbě minimálního preventivního programu na základní škole a k pozitivnímu sociálnímu klimatu školního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pedagogického experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompetencím sociálního pedagoga, jeho činnosti při tvorbě minimálního preventivního programu na základní škole a k pozitivnímu sociálnímu klimatu školního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pedagogického experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica 2008. Sociálná pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Filozofická fakulta UK, Public promotion, 2008, 248 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav. 2011. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, Stanislav. 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
ČAPEK, Robert. 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. 2007. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 192 s. ISBN 978-80-244-1852-0.
KOLÁŘ, Michal. 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, 256 s. ISBN 80-7178-513-X.
KRAUS, Blahoslav. 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. 2001. Člověk prostředí výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica 2008. Sociálná pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Filozofická fakulta UK, Public promotion, 2008, 248 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav. 2011. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, Stanislav. 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
ČAPEK, Robert. 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. 2007. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 192 s. ISBN 978-80-244-1852-0.
KOLÁŘ, Michal. 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, 256 s. ISBN 80-7178-513-X.
KRAUS, Blahoslav. 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. 2001. Člověk prostředí výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále zdůvodnila volbu tématu a následně se věnovala popisu výzkumné strategie. Studentka popsala kvantitativní výzkum - výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Popsala výzkumný soubor. Studentka představila minimální preventivní program. Následně se studentka věnovala výsledkům výzkumného šetření. Uvedeno bylo doporučení pro praxi. Členové komise se doptávali na počet žáků ve třídách zapojených do výzkumného šetření a na kapitolu interpretace a diskuze, která mohla být oddělená. Následně měla studentka zdůvodnit omezení počtu voleb v sociometrickém testu. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par