Diplomová práce se soustředí na zjištění, jaké jsou sociální vztahy ve třídě nadaných žáků z pohledu asistenta pedagoga. Úvod práce je soustředěn na seznámení veřejnosti s tématem, které je pro většinu společnosti nemožné poznat v přímé interakci se skutečnou realitou, jak daná skupina žáků spolu žije. Teoretická část práce se zaměřuje na odbornou literaturu vztahující se k podstatě daného tématu, mezi tyto kapitoly patří sociální vztahy, nadaný žák, klima třídy, asistent pedagoga. Praktická část obsahuje sociometrický dotazník, který byl zvolen jako hlavní nástroj pro zodpovězení výzkumných otázek. Tento hlavní zdroj empirických dat doplňuje pozorování a rozhovor. Tak byla zajištěna triangulace zdrojů dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at study of social relationships in a class of gifted and talented pupils from a pedagogical assistant's point of view. The beginning of the thesis deals with explanation of the topic to the public. For most of people in general it is impossible to experience and understand it through direct interaction with reality in which a specific group of pupils live. The theoretical part is focused on the literature connected with the main topic. Among these chapters we can find social interactions, a gifted pupil, school class atmosphere, a pedagogical assistant. The practical part of the thesis involves a sociometric questionnaire which was chosen as a main instrument for gaining answers to research questions. This main source of empirical data is completed by observation and interviews. This way the triangulation of data sources was provided.
Klíčová slova
Sociální vztahy, nadání, vztahy nadaných, asistent pedagoga
Klíčová slova v angličtině
social relationships, talent, relationships of gifted and talented, a pedagogical assistant
Rozsah průvodní práce
94 s. (176 564 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se soustředí na zjištění, jaké jsou sociální vztahy ve třídě nadaných žáků z pohledu asistenta pedagoga. Úvod práce je soustředěn na seznámení veřejnosti s tématem, které je pro většinu společnosti nemožné poznat v přímé interakci se skutečnou realitou, jak daná skupina žáků spolu žije. Teoretická část práce se zaměřuje na odbornou literaturu vztahující se k podstatě daného tématu, mezi tyto kapitoly patří sociální vztahy, nadaný žák, klima třídy, asistent pedagoga. Praktická část obsahuje sociometrický dotazník, který byl zvolen jako hlavní nástroj pro zodpovězení výzkumných otázek. Tento hlavní zdroj empirických dat doplňuje pozorování a rozhovor. Tak byla zajištěna triangulace zdrojů dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at study of social relationships in a class of gifted and talented pupils from a pedagogical assistant's point of view. The beginning of the thesis deals with explanation of the topic to the public. For most of people in general it is impossible to experience and understand it through direct interaction with reality in which a specific group of pupils live. The theoretical part is focused on the literature connected with the main topic. Among these chapters we can find social interactions, a gifted pupil, school class atmosphere, a pedagogical assistant. The practical part of the thesis involves a sociometric questionnaire which was chosen as a main instrument for gaining answers to research questions. This main source of empirical data is completed by observation and interviews. This way the triangulation of data sources was provided.
Klíčová slova
Sociální vztahy, nadání, vztahy nadaných, asistent pedagoga
Klíčová slova v angličtině
social relationships, talent, relationships of gifted and talented, a pedagogical assistant
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů, kolektivu nadaných žáků, role a pozice asistenta pedagoga ve školství.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrie, rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů, kolektivu nadaných žáků, role a pozice asistenta pedagoga ve školství.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrie, rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AJZEN, Icek, 2005. Attitudes, personality and behaviour (2nd ed.). Milton-Keynes, England: Open University Press/McGraw-Hill, ISBN 0335224008.
DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7387-173-4.
LAZNIBATOVÁ, Jolana, 2007. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. 3., nezmen. vyd. Bratislava: Iris. ISBN 80-89018-53-X.
MACHŮ, Eva a Ilona KOČVAROVÁ, 2013. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-316-6.
Seznam doporučené literatury
AJZEN, Icek, 2005. Attitudes, personality and behaviour (2nd ed.). Milton-Keynes, England: Open University Press/McGraw-Hill, ISBN 0335224008.
DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7387-173-4.
LAZNIBATOVÁ, Jolana, 2007. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. 3., nezmen. vyd. Bratislava: Iris. ISBN 80-89018-53-X.
MACHŮ, Eva a Ilona KOČVAROVÁ, 2013. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-316-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně komisi seznámila s teoretickými východisky diplomové práce. Následně se věnovala popisu realizovaného výzkumného šetření. Uvedeny byly výzkumné otázky, výzkumné cíle a typ výzkumu. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření. Studentka uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par \par\par