Diplomová práce se zaměřuje na osobnost Janusze Korczaka, jeho výchovné metody práce s dětmi, pedagogy základních škol a jejich pohled na tuto problematiku. V teoretické části jsou definovány pojmy výchova, sociální vyloučení, metoda. Práce přibližuje život a dílo tohoto polského spisovatele a významného pedagoga minulého století. Praktická část zkoumá povědomí pedagogů o osobnosti Janusze Korczaka, dále názor na uplatňování jeho metod v současné praxi pedagogů základních škol. Zjišťuje jejich názor na potřeby dětí i to, zda se setkávají s dětmi ohroženými sociálním vyloučením. Zkoumá, které metody pedagogové nejčastěji používají, a které naopak chybí. Kvantitativně orientovaný výzkum je realizován formou dotazníkového šetření u pedagogů základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the personality of Janusz Korczak, his pedagogical methods of working with children, teachers of primary schools and their view on this issue. The theoretical part defines the concepts of education, social exclusion, method. The work brings to life the work of this Polish writer and a significant pedagogue of the last century. The practical part examines teachers' awareness of the personality of Janusz Korczak, and his view on the application of his methods in the current practice of primary school teachers. It finds their opinion on the needs of children and whether they meet children at risk of social exclusion. It examines which pedagogical methods most often use and which, on the other hand, is missing. Quantitatively oriented research is carried out in the form of a questionnaire survey of primary school teachers.
Klíčová slova
Janusz Korczak, sociální pedagogika, výchova, dítě, výchovné metody, etika, právo, prostředí, pedagog, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
Janusz Korczak, social pedagogy, education, child, educational methods, ethics, law, environment, educator, social exclusion
Rozsah průvodní práce
92 s. (120186 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na osobnost Janusze Korczaka, jeho výchovné metody práce s dětmi, pedagogy základních škol a jejich pohled na tuto problematiku. V teoretické části jsou definovány pojmy výchova, sociální vyloučení, metoda. Práce přibližuje život a dílo tohoto polského spisovatele a významného pedagoga minulého století. Praktická část zkoumá povědomí pedagogů o osobnosti Janusze Korczaka, dále názor na uplatňování jeho metod v současné praxi pedagogů základních škol. Zjišťuje jejich názor na potřeby dětí i to, zda se setkávají s dětmi ohroženými sociálním vyloučením. Zkoumá, které metody pedagogové nejčastěji používají, a které naopak chybí. Kvantitativně orientovaný výzkum je realizován formou dotazníkového šetření u pedagogů základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the personality of Janusz Korczak, his pedagogical methods of working with children, teachers of primary schools and their view on this issue. The theoretical part defines the concepts of education, social exclusion, method. The work brings to life the work of this Polish writer and a significant pedagogue of the last century. The practical part examines teachers' awareness of the personality of Janusz Korczak, and his view on the application of his methods in the current practice of primary school teachers. It finds their opinion on the needs of children and whether they meet children at risk of social exclusion. It examines which pedagogical methods most often use and which, on the other hand, is missing. Quantitatively oriented research is carried out in the form of a questionnaire survey of primary school teachers.
Klíčová slova
Janusz Korczak, sociální pedagogika, výchova, dítě, výchovné metody, etika, právo, prostředí, pedagog, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
Janusz Korczak, social pedagogy, education, child, educational methods, ethics, law, environment, educator, social exclusion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, charakteristiky osobnosti sociálních pedagogů a sociálně pedagogického rozměru osobnosti Janusze Korczaka.
Příprava metodiky empirické části.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, charakteristiky osobnosti sociálních pedagogů a sociálně pedagogického rozměru osobnosti Janusze Korczaka.
Příprava metodiky empirické části.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BYSTRZYCKÁ, Anna. Korczak člověk: filosofie výchovy Janusze Korczaka, lékaře, spisovatele, vychovatele, psychologa, sociologa, humanisty, filosofa, zastánce dětských práv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN:978-80-7290-588-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOVSKÝ, Julius. Janusz Korczak: lékař, pedagog a spisovatel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
KORCZAK, Janusz. Jak milovat dítě: Internát a domov sirotků: vybrané kapitoly z díla polského lékaře a vychovatele Janusze Korczaka. Praha: MAKE*detail, 2012. ISBN 978-80-905124-4-3.
MIESZKOWSKA, Anna. Děti Ireny Sendlerové. Český Těšín: Víkend, 2010. ISBN 978-80-7222-705-1.
NEWERLY, Igor. Odkaz starého doktora. Praha: Naše vojsko, 1970.
ZELINA, Miron. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa: (metódy výchovy). Bratislava: Iris, 1997. ISBN 9788096701346.
Seznam doporučené literatury
BYSTRZYCKÁ, Anna. Korczak člověk: filosofie výchovy Janusze Korczaka, lékaře, spisovatele, vychovatele, psychologa, sociologa, humanisty, filosofa, zastánce dětských práv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN:978-80-7290-588-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOVSKÝ, Julius. Janusz Korczak: lékař, pedagog a spisovatel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
KORCZAK, Janusz. Jak milovat dítě: Internát a domov sirotků: vybrané kapitoly z díla polského lékaře a vychovatele Janusze Korczaka. Praha: MAKE*detail, 2012. ISBN 978-80-905124-4-3.
MIESZKOWSKA, Anna. Děti Ireny Sendlerové. Český Těšín: Víkend, 2010. ISBN 978-80-7222-705-1.
NEWERLY, Igor. Odkaz starého doktora. Praha: Naše vojsko, 1970.
ZELINA, Miron. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa: (metódy výchovy). Bratislava: Iris, 1997. ISBN 9788096701346.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie a praktické části diplomové práce. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a představila výzkumný soubor. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená, prezentovala také doporučení pro praxi. Adekvátně reagovala na otázky členů komise (služby pro sociálně znevýhodněné, důvod pro zvolení výzkumného cíle a přínos práce, dále se komise vyjádřila k některých nevhodně zvoleným položkám v dotazníku, hypotézy nejsou vhodně formulovány). \par\par \par\par\par