Diplomová práce se věnuje alternativním školám, které jsou dostupné v České republice. Práce je členěna na dvě části teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je objasnit vývoj alternativního školství ve světě i v České republice, vysvětlit pojem alternativní škola, její funkce a typologii. Dále se práce zabývá principy jednotlivých alternativních škol působících v České republice. Poslední kapitola je věnována konkrétním alternativním metodám výuky na Základní škole Sychrov ve Vsetíně. Cílem praktické části bylo zjistit, jak jsou rodiče žáků Základní školy Sychrov spokojeni s výběrem školy a s formou výuky a jaké aspekty hráli roli při výběru alternativní třídy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with alternative schools, which are available in the Czech Repub-lic. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The aim of the theoretical part is to explain the development of alternative education in the world and in the Czech Republic, to explain the concept of alternative school, its function and typology. Furthermore, the thesis deals with the principles of individual alternative schools operating in the Czech Republic. The last chapter is devoted to specific alternative teaching methods at the Sychrov Elementary School in Vsetín. The aim of the practical part was to find out how the parents of the pupils of the Sychrov Primary School are satisfied with the choice of the school and with the form of teaching and what aspects played a role in choosing an alternative class.
alternative school, Montessori pedagogy, Waldorf School, Dalton Plan, Jena Plan, Step by Step, Healthy School, Integrated Thematics, Open Teaching, Hejne's Mathematics, Sweeping Reading.
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje alternativním školám, které jsou dostupné v České republice. Práce je členěna na dvě části teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je objasnit vývoj alternativního školství ve světě i v České republice, vysvětlit pojem alternativní škola, její funkce a typologii. Dále se práce zabývá principy jednotlivých alternativních škol působících v České republice. Poslední kapitola je věnována konkrétním alternativním metodám výuky na Základní škole Sychrov ve Vsetíně. Cílem praktické části bylo zjistit, jak jsou rodiče žáků Základní školy Sychrov spokojeni s výběrem školy a s formou výuky a jaké aspekty hráli roli při výběru alternativní třídy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with alternative schools, which are available in the Czech Repub-lic. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The aim of the theoretical part is to explain the development of alternative education in the world and in the Czech Republic, to explain the concept of alternative school, its function and typology. Furthermore, the thesis deals with the principles of individual alternative schools operating in the Czech Republic. The last chapter is devoted to specific alternative teaching methods at the Sychrov Elementary School in Vsetín. The aim of the practical part was to find out how the parents of the pupils of the Sychrov Primary School are satisfied with the choice of the school and with the form of teaching and what aspects played a role in choosing an alternative class.
alternative school, Montessori pedagogy, Waldorf School, Dalton Plan, Jena Plan, Step by Step, Healthy School, Integrated Thematics, Open Teaching, Hejne's Mathematics, Sweeping Reading.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k primárnímu vzdělávání a alternativním přístupům ke vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k primárnímu vzdělávání a alternativním přístupům ke vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bílá kniha [on-line]. c2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné z WWW .
MONTESSORIOVÁ, Marie. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 978-807-1789-994.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [on-line]. c2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné z WWW: .
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900-0358-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír Jůva. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007, 378 str. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
Bílá kniha [on-line]. c2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné z WWW .
MONTESSORIOVÁ, Marie. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 978-807-1789-994.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [on-line]. c2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné z WWW: .
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900-0358-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír Jůva. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007, 378 str. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala téma diplomové práce, stručně představila cíle práce. Podrobněji představila praktickou část práce, kde nastiníla metody a postup realizace výzkumu. Následně prezentovala závěry výzkumu. \par\par Uvedla shrnutí práce a doporučení pro praxi. \par\par\par Zodpověděla na otázky z posudků práce. \par\par\par\par Vedoucí práce nesouhlasí s odpovědi na otázku přínos sociální pedagogiky. \par\par\par\par\par\par