Tato práce se zabývá sociálně psychologicky podpůrnými skupinami pro děti a dospívající s problémy se začleněním mezi vrstevníky. V teoretické části vymezuje vývojová specifika cílové skupiny, pojednává o významu vrstevnických vztahů a mapuje oblast pomoci v České republice. Úzce se zaměřuje na organizaci Unie kompas ve Zlíně, která zmiňované skupiny nabízí v rámci Poradny Logos pro děti, dospívající a jejich rodiče. Empirický výzkum se zaměřuje na účastníky skupin a je založen na hloubkových rozhovorech dokládající subjektivní názory na význam těchto skupin pro reálný život v oblastech: škola, rodina a sebepojetí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with socially-psychological support groups for children and adolescents with integration among peers problems. In the theoretical part, it defines the developmental specifics of the target group, discusses the importance of peer relations and maps the area of assistance in the Czech Republic. It focuses narrowly on the organization Unie Kompas in Zlín, which offers these groups within Logos counselling for children, teens and their parents. Empirical research focuses on group participants and is based on in-depth interviews demonstrating subjective views on the importance of these groups for real life in the following areas: school, family and self-concept.
Klíčová slova
podpůrná skupina, porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD), porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), poruchy autistického spektra (PAS), skupinová koheze, specifické poruchy učení, šikana, vrstevnická skupina
Klíčová slova v angličtině
support group, Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autism Spectrum Disorders (ASD), group cohesion, Specific Learning Disabilities, bullying, peer group
Rozsah průvodní práce
99 s., 12 s. příloh, (203 253)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá sociálně psychologicky podpůrnými skupinami pro děti a dospívající s problémy se začleněním mezi vrstevníky. V teoretické části vymezuje vývojová specifika cílové skupiny, pojednává o významu vrstevnických vztahů a mapuje oblast pomoci v České republice. Úzce se zaměřuje na organizaci Unie kompas ve Zlíně, která zmiňované skupiny nabízí v rámci Poradny Logos pro děti, dospívající a jejich rodiče. Empirický výzkum se zaměřuje na účastníky skupin a je založen na hloubkových rozhovorech dokládající subjektivní názory na význam těchto skupin pro reálný život v oblastech: škola, rodina a sebepojetí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with socially-psychological support groups for children and adolescents with integration among peers problems. In the theoretical part, it defines the developmental specifics of the target group, discusses the importance of peer relations and maps the area of assistance in the Czech Republic. It focuses narrowly on the organization Unie Kompas in Zlín, which offers these groups within Logos counselling for children, teens and their parents. Empirical research focuses on group participants and is based on in-depth interviews demonstrating subjective views on the importance of these groups for real life in the following areas: school, family and self-concept.
Klíčová slova
podpůrná skupina, porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD), porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), poruchy autistického spektra (PAS), skupinová koheze, specifické poruchy učení, šikana, vrstevnická skupina
Klíčová slova v angličtině
support group, Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autism Spectrum Disorders (ASD), group cohesion, Specific Learning Disabilities, bullying, peer group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a její prostudování.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně psychologicky podpůrných skupin, komunikace mezi vrstevníky a rizikových faktorů začleňování do kolektivu dětí a dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a její prostudování.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně psychologicky podpůrných skupin, komunikace mezi vrstevníky a rizikových faktorů začleňování do kolektivu dětí a dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Dokážu to? Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4.
KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-726-2347-8.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál,2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Dokážu to? Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4.
KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-726-2347-8.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál,2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala představení výzkumné strategie. Studentka uvedla typ výzkumu, výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Studentka následně prezentovala výsledky výzkumného šetření - uvedla paradigmatický model a odpovídala na otázky z posudků. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi. Členové komise se doptávali na individuální plánování v zařízení. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.\par \par\par