Cílem této práce je rozšíření služby poskytované Občanskou poradnou Charity Zlín o prevenci sociálního vyloučení v důsledku dluhové pasti. Zvolený problém byl vyřešen kvalitativním výzkumem vybrané cílové skupiny, tedy studentů středních škol ve Zlíně a okolí, který zjišťoval znalosti v oblasti finanční gramotnosti a tím pádem i potřebnost navrhovaného projektu. Tímto výzkumem bylo zjištěno, že projekt je vhodným řešením dané problematiky a byly navrženy dvě řešení, jak tento projekt realizovat. Hlavním přínosem práce je zjištění finančního chování a přemýšlení studentů středních škol a možnost rozšíření dané služby.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is to extend the service provided by Civic counseling of Charita Zlín, to prevent social exclusion as a reset of debt trap. The chosen problem was solved by the qualitative research of the selected target group, i.e. students of secondary schools in Zlín and the surrounding area, which tried to find out thein knowledge in financial literky and thus the necessity of the proposed project. This research has found that the project is an appropriate solution to the problem and two solutions have been proposed to implement this project. The main benefit of the thesis is that it found out financial behavior and thinking of high school students and possibility to extend the service.
Klíčová slova
Charita Zlín, Občanská poradna, sociální služby, finanční gramotnost, dluhová past, dluhová spirála, sociální vyloučení, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Charita Zlín, Civic counseling, social services, financial literky, debt trap, debt spiral, social exclusion, qualitative research
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je rozšíření služby poskytované Občanskou poradnou Charity Zlín o prevenci sociálního vyloučení v důsledku dluhové pasti. Zvolený problém byl vyřešen kvalitativním výzkumem vybrané cílové skupiny, tedy studentů středních škol ve Zlíně a okolí, který zjišťoval znalosti v oblasti finanční gramotnosti a tím pádem i potřebnost navrhovaného projektu. Tímto výzkumem bylo zjištěno, že projekt je vhodným řešením dané problematiky a byly navrženy dvě řešení, jak tento projekt realizovat. Hlavním přínosem práce je zjištění finančního chování a přemýšlení studentů středních škol a možnost rozšíření dané služby.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is to extend the service provided by Civic counseling of Charita Zlín, to prevent social exclusion as a reset of debt trap. The chosen problem was solved by the qualitative research of the selected target group, i.e. students of secondary schools in Zlín and the surrounding area, which tried to find out thein knowledge in financial literky and thus the necessity of the proposed project. This research has found that the project is an appropriate solution to the problem and two solutions have been proposed to implement this project. The main benefit of the thesis is that it found out financial behavior and thinking of high school students and possibility to extend the service.
Klíčová slova
Charita Zlín, Občanská poradna, sociální služby, finanční gramotnost, dluhová past, dluhová spirála, sociální vyloučení, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Charita Zlín, Civic counseling, social services, financial literky, debt trap, debt spiral, social exclusion, qualitative research
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte literární rešerši vztahující se k sociálním službám a finanční gramotnosti.
Praktická část
Proveďte analýzu Občanské poradny Charity Zlín.
Analyzujte vybranou cílovou skupinu.
Na základě analýz vypracujte projektové řešení rozšíření činnosti Občanské poradny Charity Zlín.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte literární rešerši vztahující se k sociálním službám a finanční gramotnosti.
Praktická část
Proveďte analýzu Občanské poradny Charity Zlín.
Analyzujte vybranou cílovou skupinu.
Na základě analýz vypracujte projektové řešení rozšíření činnosti Občanské poradny Charity Zlín.
Závěr
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011, 263 s. ISBN 978-80-262-0027-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 978-80-262-0041-3.
MITCHELL, Olivia S. a Annamaria. LUSARDI. Financial literacy: implications for retirement security and the financial marketplace. New York: Oxford University Press, 304 s. 2011. ISBN 01-996-9681-0.
SMRČKA, Luboš. The great global crisis and family finance: (how to look after your property in a world of catastrophe and ruin). Cambridgeshire: Melrose Books, c2013, 587 s. ISBN 978-1-907732-75-1.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-80-904823-0-2.
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011, 263 s. ISBN 978-80-262-0027-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 978-80-262-0041-3.
MITCHELL, Olivia S. a Annamaria. LUSARDI. Financial literacy: implications for retirement security and the financial marketplace. New York: Oxford University Press, 304 s. 2011. ISBN 01-996-9681-0.
SMRČKA, Luboš. The great global crisis and family finance: (how to look after your property in a world of catastrophe and ruin). Cambridgeshire: Melrose Books, c2013, 587 s. ISBN 978-1-907732-75-1.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-80-904823-0-2.
Přílohy volně vložené
Dle požadavků je přiloženo CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: Ing. et Ing. Monika Hýblová 19 b
1. Z jakého důvodu je u rozpočtu v 1. roce uvedena jiná částka za propagační materiály?zcela zodpovězeno
2. Nebyla by možnost financovat projekt z jiných zdrojů, například z fondů EU?zcela zodpovězeno
3. Plánuje na základě Vašeho návrhu Charita Zlín tento projekt zrealizovat?zcela zodpovězeno
4. Nepřemýšlel jste nad zaměřením projektu i na jinou cílovu skupinu? Např. na osoby po léčení závislostí, osoby v domovech na půl cesty atd?zcela zodpovězeno
Oponent práce: Ing. Lucie Tomancová, Ph.D. 23 b
1. Uvádíte, že rozhovory proběhly s 18 respondenty - studenty. Jak se Vám je povedlo namotivovat k rozhovoru, jak jste je vybíral?zcela zodpovězeno
2. V realizovaných rozhovorech se studenty zmiňujete určité ovlivnění spotřební společností - viz str. 55. Můžete definovat pojem konzumní společnost a negativa vyplývající z konzumního chování?zcela zodpovězeno
prof. Stávková
Rozveďte konzumní společnost.zcela zodpovězeno
doc. Chovancová
Rozdíl mezi alternativa a variantou?nezodpovězeno
Dr. Dobeš
Konkretizujte ekonomické údaje.zcela zodpovězeno