Bakalářská práce se věnuje problematice komunikačních kompetencí sociálních pracovníků a má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na analýzu pojmů sociální práce, komunikační kompetence, klient sociální práce a teoretická východiska komunikace. Praktická část popisuje metodologii kvantitativního výzkumu, který byl realizován s klienty sociálních pracovníků prostřednictvím dotazníku. V závěru práce jsou shrnuty výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit spokojenost klientů s úrovní komunikačních kompetencí sociálních pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with communication skills of social workers and has a theoretical and empirical character. The theoretical part focuses on the basic analysis of social work, communication competence, client of social work and the theoretical basis of communication. The practical part describes the methodology of quantitative research which was realized with clients of social workers through a questionnaire. At the end of the thesis are summarized the results of the research aimed at finding out the satisfaction of clients with the level of communication competencies of social workers.
Klíčová slova
komunikace, komunikační kompetence, sociální práce, sociální pracovník, zdravotně sociální pracovník, klient sociální práce
Klíčová slova v angličtině
communication, communication competencies, social work, social worker, health social worker, klient of social work
Rozsah průvodní práce
84 s. (100 543 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice komunikačních kompetencí sociálních pracovníků a má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na analýzu pojmů sociální práce, komunikační kompetence, klient sociální práce a teoretická východiska komunikace. Praktická část popisuje metodologii kvantitativního výzkumu, který byl realizován s klienty sociálních pracovníků prostřednictvím dotazníku. V závěru práce jsou shrnuty výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit spokojenost klientů s úrovní komunikačních kompetencí sociálních pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with communication skills of social workers and has a theoretical and empirical character. The theoretical part focuses on the basic analysis of social work, communication competence, client of social work and the theoretical basis of communication. The practical part describes the methodology of quantitative research which was realized with clients of social workers through a questionnaire. At the end of the thesis are summarized the results of the research aimed at finding out the satisfaction of clients with the level of communication competencies of social workers.
Klíčová slova
komunikace, komunikační kompetence, sociální práce, sociální pracovník, zdravotně sociální pracovník, klient sociální práce
Klíčová slova v angličtině
communication, communication competencies, social work, social worker, health social worker, klient of social work
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace zdravotně sociálního a sociálního pracovníka s klienty.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvantitativního průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace zdravotně sociálního a sociálního pracovníka s klienty.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvantitativního průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MOSS, Bernard. Communication skills in health and social care. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2017.ISBN 978-1-5264-0132-8.
PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
WATZLAWICK, Paul, Janet Beavin BAVELAS a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1.
Seznam doporučené literatury
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MOSS, Bernard. Communication skills in health and social care. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2017.ISBN 978-1-5264-0132-8.
PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
WATZLAWICK, Paul, Janet Beavin BAVELAS a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Když se s odstupem času zpětně podíváte na své výzkumné šetření, je něco, co byste udělala jinak? (vedoucí práce)
"....při distrubuci dotazníku, jsem zjistila, že otázky jsou pro některé respodenty nesrozumitelně položeny. Asi bych víc času věnovala tvorbě otázek a jejich návaznosti."
Jakým způsobem plánujete využít připravenou šablonu letáku, který jste v rámci BP vytvořila? Obrázek jste vytvořila sama nebo jste ho převzala? (vedoucí práce)
"....použila jsem šablonu ze stránek fakulty."
Co sama si ze zpracování BP odnášíte do své praxe zdravotně sociálního pracovníka? (vedoucí práce)
"....komunikace je nejdůležitější v práci sociálního pracovníka, a je potřeba se pořád vzdělávat."
Mohla by autorka představit, podle svých zjištění, nejčastější bariéry v komunikaci, včetně komunikačních zlozvyků s klienty, a jak je možné jim předcházet? (oponent práce)
"....moje práce byla směřována trochu jinam, ale hodně klientům vadil hluk a nezachování soukromí při komunikaci s pracovníkem "
Jakým způsobem mohou být využity vaše získané výsledky v praktické rovině? (oponent práce)
" ....proto jsem vytvořila leták a informace, které v práci uvadím, mohou sloužit jako zpětná vazba nejen pro poracovníky, ale hlavně jako návod pro studenty."
Prezentace práce byla na vysoké úrovií, svou prezentaci studentka uzavřela doporučením pro praxi. Studentka na položené otázky členů komise, odpovídala věcně.