Předmětem práce je mapování důvodů volby a setrvání v učitelské profesi. Jejím cílem je potom zjistit, které faktory ovlivňují motivaci učitele střední školy k výkonu jeho profese a do jaké míry jsou čeští středoškolští učitelé ke své práci skutečně motivováni. Za tímto účelem jsou nejprve formou teoretické části práce představeny základní teoretické koncepty a předpoklady, zahrnující charakteristiku profese a osobnosti učitele, dále motivaci a pracovní motivaci, systém vzdělávání učitelů středních škol, hodnocení pedagogických pracovníků a duševní hygienu učitelů středních škol. Na empirické úrovni dochází nejprve k uskutečnění přípravných rozhovorů se středoškolskými pedagogy, na jejichž základě jsou shrnuta východiska pro sestavení samotného dotazníku a konečně realizaci dotazníkového šetření zjišťujícího důvody pro volbu a setrvání v učitelské profesi.
Anotace v angličtině
The main subject of this thesis is mapping of the reasons for the choice and remaining in the teaching profession. Its aim is to find out which factors affect the motivation of a se-condary school teacher to practice his profession and to what extent are Czech high school teachers really motivated to do their career. For this reason, the theoretical concepts and assumptions are first presented in the form of the theoretical part, including the characteris-tics of the profession and teacher´s personality, further motivation and occupational moti-vation the educational system of secondary school teachers, the evaluation of pedagogical staff and theirs mental sanitation. At the empirical level, initialy there are a preparatory interviews with secondary school teachers on its esence are resources for the questionnaire compiled and finally the realization of a questionnaire survey detecting the reasons for choice and remaining in the teaching profession.
Klíčová slova
středoškolský pedagog, učitelská profese, motivace, systém vzdělávání, osobnost učitele, hodnocení pedagogických pracovníků, duševní hygiena
Klíčová slova v angličtině
secondary school teacher, teacher´s profession, motivation, educational system, teacher´s personality, evaluation of pedagogical staff, mental sanitation
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem práce je mapování důvodů volby a setrvání v učitelské profesi. Jejím cílem je potom zjistit, které faktory ovlivňují motivaci učitele střední školy k výkonu jeho profese a do jaké míry jsou čeští středoškolští učitelé ke své práci skutečně motivováni. Za tímto účelem jsou nejprve formou teoretické části práce představeny základní teoretické koncepty a předpoklady, zahrnující charakteristiku profese a osobnosti učitele, dále motivaci a pracovní motivaci, systém vzdělávání učitelů středních škol, hodnocení pedagogických pracovníků a duševní hygienu učitelů středních škol. Na empirické úrovni dochází nejprve k uskutečnění přípravných rozhovorů se středoškolskými pedagogy, na jejichž základě jsou shrnuta východiska pro sestavení samotného dotazníku a konečně realizaci dotazníkového šetření zjišťujícího důvody pro volbu a setrvání v učitelské profesi.
Anotace v angličtině
The main subject of this thesis is mapping of the reasons for the choice and remaining in the teaching profession. Its aim is to find out which factors affect the motivation of a se-condary school teacher to practice his profession and to what extent are Czech high school teachers really motivated to do their career. For this reason, the theoretical concepts and assumptions are first presented in the form of the theoretical part, including the characteris-tics of the profession and teacher´s personality, further motivation and occupational moti-vation the educational system of secondary school teachers, the evaluation of pedagogical staff and theirs mental sanitation. At the empirical level, initialy there are a preparatory interviews with secondary school teachers on its esence are resources for the questionnaire compiled and finally the realization of a questionnaire survey detecting the reasons for choice and remaining in the teaching profession.
Klíčová slova
středoškolský pedagog, učitelská profese, motivace, systém vzdělávání, osobnost učitele, hodnocení pedagogických pracovníků, duševní hygiena
Klíčová slova v angličtině
secondary school teacher, teacher´s profession, motivation, educational system, teacher´s personality, evaluation of pedagogical staff, mental sanitation
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti osobnosti učitele střední školy, motivace a pracovní motivace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti osobnosti učitele střední školy, motivace a pracovní motivace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-2471-369-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 270 s. ISBN 80-200-0592-7.
PROVAZNÍK, Vladimír a Růžena KOMÁRKOVÁ. Motivace pracovního jednání. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 210 s. ISBN 80-707-9283-3.
ŘEHULKA, Evžen (ed.). Učitel a zdraví. Brno: Masarykova univerzita. Celá edice.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, c2009, 523 s. ISBN 978-80-8702-962-6.
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi (ISSN 0009-062X).
Seznam doporučené literatury
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-2471-369-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 270 s. ISBN 80-200-0592-7.
PROVAZNÍK, Vladimír a Růžena KOMÁRKOVÁ. Motivace pracovního jednání. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 210 s. ISBN 80-707-9283-3.
ŘEHULKA, Evžen (ed.). Učitel a zdraví. Brno: Masarykova univerzita. Celá edice.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, c2009, 523 s. ISBN 978-80-8702-962-6.
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi (ISSN 0009-062X).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nedostatečně prezentovala svou bakalářskou práci. Studentka nedokázala objasnit cíle, obsah ani výsledky práce. Proběhla diskuse s komisí, která se vyjádřila k zásadním problémům práce. Na otázky z posudků studentka nedokázala adekvátně odpovědět.
Komise hlasovala o hodnocení F v poměru 4:0. Komise doporučila zpracování práce na nové téma.