Diplomová práce pojednává o postojích učitelů mateřských škol k výchově a vzdělávání předškolních dětí. Teoretická část se zabývá především předškolním vzděláváním a jeho proměnami, dítětem předškolního věku a jeho vývojem a pojednává také o typologii osobnosti pedagogů. Dále se zabývá výchovnými styly, kterými předškolní pedagog ve vzdělávacím procesu působí na dítě. Hlavní podstatou práce je kvantitativní výzkum, který poukazuje na odlišné postoje učitelek mateřských škol k výchově a vzdělávání dětí. Výzkum zkoumá, zda učitelky přistupují k výchově a vzdělávání předškolních dětí více alternativně, nebo používají spíše tradiční styl výchovy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with attitudes of preschool teachers to the education of preschool children. The theoretical part deals mainly with preschool education and its changes, the child of preschool age and its development and also deals with the typology of the personality of the teachers. It also deals with the educational styles that the preschool teacher in the educational process has on the child. The main feature of this thesis is quantitative research, which points to the different attitudes of preschool teachers to the education of children. The research examines whether teachers are more likely to approach the education of preschool children in alternative way, or whether they are using the traditional style of education.
Klíčová slova
předškolní věk, výchova, vzdělávání, předškolní pedagog, postoje, vyučovací styl
Diplomová práce pojednává o postojích učitelů mateřských škol k výchově a vzdělávání předškolních dětí. Teoretická část se zabývá především předškolním vzděláváním a jeho proměnami, dítětem předškolního věku a jeho vývojem a pojednává také o typologii osobnosti pedagogů. Dále se zabývá výchovnými styly, kterými předškolní pedagog ve vzdělávacím procesu působí na dítě. Hlavní podstatou práce je kvantitativní výzkum, který poukazuje na odlišné postoje učitelek mateřských škol k výchově a vzdělávání dětí. Výzkum zkoumá, zda učitelky přistupují k výchově a vzdělávání předškolních dětí více alternativně, nebo používají spíše tradiční styl výchovy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with attitudes of preschool teachers to the education of preschool children. The theoretical part deals mainly with preschool education and its changes, the child of preschool age and its development and also deals with the typology of the personality of the teachers. It also deals with the educational styles that the preschool teacher in the educational process has on the child. The main feature of this thesis is quantitative research, which points to the different attitudes of preschool teachers to the education of children. The research examines whether teachers are more likely to approach the education of preschool children in alternative way, or whether they are using the traditional style of education.
Klíčová slova
předškolní věk, výchova, vzdělávání, předškolní pedagog, postoje, vyučovací styl
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnosti učitelů, postojové orientaci učitelů a k pojetí výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnosti učitelů, postojové orientaci učitelů a k pojetí výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008, 244 s. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: ISV, 2004, 123 s. ISBN 80-86642-31-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008, 244 s. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: ISV, 2004, 123 s. ISBN 80-86642-31-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala prezentaci výzkumné strategie - výzkumné otázky, výzkumné cíle, popis výzkumného souboru, hypotézy. Následně se věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Dále studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (zobecnění výsledků a velikost výzkumného souboru, základní teoretická východiska). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par\par