Diplomová práce se zabývá krizovými situacemi s následkem zranění či úmrtí žáka či kolegy ve školním prostředí. V úvodu teoretické části vymezujeme základní pojmy provázející toto téma. V dalších kapitolách se hlouběji zabýváme reakcemi a prožíváním zasažených osob, reakcemi na prožité trauma u dětí, specifikami komunikace v krizových situacích, spoluprací s médii. Dále představujeme možnosti pomoci a služeb, které mohou být školám při řešení těchto situací nápomocny. V poslední kapitole, více prakticky, shrnujeme konkrétní metody a postupy, jež se při neštěstí ve školách osvědčily u nás či v zahraničí. Praktická část popisuje metodiku a průběh kvantitativního výzkumu, který byl formou dotazníkového šetření prováděn v základních a středních školách Olomouckého kraje. Cílem výzkumu bylo zmapovat připravenost škol na tyto situace. Jaké mají školy zkušenosti, kompetence, zda mají připraveny krizové plány, krizové týmy, navazující pomoc a jak se v této oblasti vzdělávají.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with emergency and critical incidents resulting in injury or even death of students and school staff. The basic concepts are defined in introduction of the theoretical part. The following chapters cover reactions and experiences of persons deeply affected by crisis, especially responses to trauma of children, the specific ways of communication and media cooperation. The possibilities of assistance and services, which can be helpful to schools, are presented next. The last chapter more practically sums up particular methods and approaches that have a creditable record in the Czech Republic and abroad. The practical part describes methodology and a course of quantitative research, carried out with filling the forms at primary and secondary schools in Olomouc region. The goal of this research was to find out the preparedness of schools for those events as well as their experience and competence. Whether they have a crisis plan, team and follow-up assistance or how they are educated in this area.
Klíčová slova
Krizové situace, škola, krizový plán, krizový tým, krizová komunikace.
Diplomová práce se zabývá krizovými situacemi s následkem zranění či úmrtí žáka či kolegy ve školním prostředí. V úvodu teoretické části vymezujeme základní pojmy provázející toto téma. V dalších kapitolách se hlouběji zabýváme reakcemi a prožíváním zasažených osob, reakcemi na prožité trauma u dětí, specifikami komunikace v krizových situacích, spoluprací s médii. Dále představujeme možnosti pomoci a služeb, které mohou být školám při řešení těchto situací nápomocny. V poslední kapitole, více prakticky, shrnujeme konkrétní metody a postupy, jež se při neštěstí ve školách osvědčily u nás či v zahraničí. Praktická část popisuje metodiku a průběh kvantitativního výzkumu, který byl formou dotazníkového šetření prováděn v základních a středních školách Olomouckého kraje. Cílem výzkumu bylo zmapovat připravenost škol na tyto situace. Jaké mají školy zkušenosti, kompetence, zda mají připraveny krizové plány, krizové týmy, navazující pomoc a jak se v této oblasti vzdělávají.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with emergency and critical incidents resulting in injury or even death of students and school staff. The basic concepts are defined in introduction of the theoretical part. The following chapters cover reactions and experiences of persons deeply affected by crisis, especially responses to trauma of children, the specific ways of communication and media cooperation. The possibilities of assistance and services, which can be helpful to schools, are presented next. The last chapter more practically sums up particular methods and approaches that have a creditable record in the Czech Republic and abroad. The practical part describes methodology and a course of quantitative research, carried out with filling the forms at primary and secondary schools in Olomouc region. The goal of this research was to find out the preparedness of schools for those events as well as their experience and competence. Whether they have a crisis plan, team and follow-up assistance or how they are educated in this area.
Klíčová slova
Krizové situace, škola, krizový plán, krizový tým, krizová komunikace.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mimořádných a krizových událostí, krizové komunikace, legislativního rámce problematiky a možností krizové pomoci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mimořádných a krizových událostí, krizové komunikace, legislativního rámce problematiky a možností krizové pomoci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4195-6.
BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
CHRÁSKA, Miloslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LEVINE, Peter, Maggie KLINEOVÁ. Trauma očima dítěte. Praha: Maitrea, 2012. ISBN 978-80-87249-27-7.
LEVINE, Peter a Maggie KLINEOVÁ. Prevence traumatu u dětí. Praha: Maitrea, 2014. ISBN 978-80-87249-61-1.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. 978-80-247-5327-0.
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-696-9.
When Death Impacts Your School. Porthland: The Dougy Center for Grieving Children, 2003. ISBN 1-890534-05-6.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4195-6.
BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
CHRÁSKA, Miloslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LEVINE, Peter, Maggie KLINEOVÁ. Trauma očima dítěte. Praha: Maitrea, 2012. ISBN 978-80-87249-27-7.
LEVINE, Peter a Maggie KLINEOVÁ. Prevence traumatu u dětí. Praha: Maitrea, 2014. ISBN 978-80-87249-61-1.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. 978-80-247-5327-0.
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-696-9.
When Death Impacts Your School. Porthland: The Dougy Center for Grieving Children, 2003. ISBN 1-890534-05-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie a metodologie výzkumného šetření. Následně uvedla cíle výzkumu, hypotézy a představila výzkumný soubor. Stěžejní část byla tvořena prrzentací výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Uvedla doporučení pro praxi. Členové komise se doptávali na indikátory připravenosti v dotazníku. Diskuze směřovala k jednotlivým položkám v dotazníku (především význam některých položek).Téma mohlo být zkoumáno více do hloubky. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravěná. \par \par\par