Diplomová práce je zaměřena na zjištění, zda pedagogičtí pracovníci mají různé postoje vůči dětem z romského etnika s cílem zjistit, zda různá pedagogická zařízení ovlivňují vnímání a utváření postojů vůči romským dětem. V teoretické části tato práce přibližuje romskou historii, kulturu i zvyky. V další části přiblížíme specifika a některá úskalí ve vzdělávání romských dětí a dotkneme se problematiky toliko skloňované inkluze dětí ve vzdělávání. V praktické části vyhodnotíme data získaná v rámci dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on finding out whether pedagogical workers have different attitudes towards Roma children. In order to find out whether various pedagogical facilities influence perceptions and the forming of attitudes towards Roma children. The theoretical part of this diploma thesis describes the Roma history, culture and customs. In the next part it outlines the specific items in relation to Roma Children and some of the pitfalls found in the education of Roma children. This thesis we will address the issue of the inclusion of Roma children in education. In the practical part it will evaluate the data obtained from the questionnaire survey undertaken, and draw conclusions from the same.
the Romany, culture, traditions, education, teacher, educator.
Rozsah průvodní práce
84 s. (127 326 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zjištění, zda pedagogičtí pracovníci mají různé postoje vůči dětem z romského etnika s cílem zjistit, zda různá pedagogická zařízení ovlivňují vnímání a utváření postojů vůči romským dětem. V teoretické části tato práce přibližuje romskou historii, kulturu i zvyky. V další části přiblížíme specifika a některá úskalí ve vzdělávání romských dětí a dotkneme se problematiky toliko skloňované inkluze dětí ve vzdělávání. V praktické části vyhodnotíme data získaná v rámci dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on finding out whether pedagogical workers have different attitudes towards Roma children. In order to find out whether various pedagogical facilities influence perceptions and the forming of attitudes towards Roma children. The theoretical part of this diploma thesis describes the Roma history, culture and customs. In the next part it outlines the specific items in relation to Roma Children and some of the pitfalls found in the education of Roma children. This thesis we will address the issue of the inclusion of Roma children in education. In the practical part it will evaluate the data obtained from the questionnaire survey undertaken, and draw conclusions from the same.
the Romany, culture, traditions, education, teacher, educator.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, sociokulturní diverzity ve školství a komunikace učitele s etnicky odlišným žákem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, sociokulturní diverzity ve školství a komunikace učitele s etnicky odlišným žákem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 978-80-860-31-73-6.
BARTOŇOVÁ a VÍTKOVÁ, Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-158-4.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 978-80-860-31-73-6.
BARTOŇOVÁ a VÍTKOVÁ, Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-158-4.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka popsala teoretické východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie. Uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, představila výzkumný soubor. Následně se zaměřila na výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků a uvedla také doporučení pro praxi. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par