Diplomová práce pojednává o vnímání symboliky pohádek dětmi předškolního věku. Teo-retickou základnou je samotná pohádka, kterou se zabývá první kapitola. Je zde blíže po-psaná symbolika, jaký má pohádka pro dítě význam, druhy a funkce pohádky. Následující kapitola se věnuje představám a prožitkům dítěte. Ve třetí kapitole teoretické části se věnu-jeme dítěti a pohádce. Popisujeme zde, jaký vliv na dítě pohádka má a také jaký dává smy-sl. V poslední části se věnujeme symbolům v pohádce. Praktická část práce se zaměřuje na působení pohádky vůči dětem, jak děti vnímají činy pohádkových postav. Také se zabý-váme rozlišením dobra a zla z pohledu dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the perception of the symbolism of fairy tales by pre-school children. The theoretical basis is represented by the fairy tale itself, which analyzed in the first chapter, including the meaning of symbolism, the meaning of a fairytale for a child, fairy tale types differentiation and their function. The following chapter is centered around the child's ideas and experiences. The third chapter of the theoretical part is dedicated to the child and the fairy tale. It describes the influence fairy tales have on the child and its overall understanding. The last part is dedicated to symbols in a fairy tale. The practical part of the thesis focuses on the effects of fairy tales on the children and how the acts of fairy-tale characters are perceived. Last but not least, the distinction between good and evil from the point of view of children is examined.
child, pre-school period, symbolism of fairy tales, acts of fairy-tale, education, fantasy
Rozsah průvodní práce
78 s. (103 422 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o vnímání symboliky pohádek dětmi předškolního věku. Teo-retickou základnou je samotná pohádka, kterou se zabývá první kapitola. Je zde blíže po-psaná symbolika, jaký má pohádka pro dítě význam, druhy a funkce pohádky. Následující kapitola se věnuje představám a prožitkům dítěte. Ve třetí kapitole teoretické části se věnu-jeme dítěti a pohádce. Popisujeme zde, jaký vliv na dítě pohádka má a také jaký dává smy-sl. V poslední části se věnujeme symbolům v pohádce. Praktická část práce se zaměřuje na působení pohádky vůči dětem, jak děti vnímají činy pohádkových postav. Také se zabý-váme rozlišením dobra a zla z pohledu dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the perception of the symbolism of fairy tales by pre-school children. The theoretical basis is represented by the fairy tale itself, which analyzed in the first chapter, including the meaning of symbolism, the meaning of a fairytale for a child, fairy tale types differentiation and their function. The following chapter is centered around the child's ideas and experiences. The third chapter of the theoretical part is dedicated to the child and the fairy tale. It describes the influence fairy tales have on the child and its overall understanding. The last part is dedicated to symbols in a fairy tale. The practical part of the thesis focuses on the effects of fairy tales on the children and how the acts of fairy-tale characters are perceived. Last but not least, the distinction between good and evil from the point of view of children is examined.
child, pre-school period, symbolism of fairy tales, acts of fairy-tale, education, fantasy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k období předškolního věku dítěte, k tématu pohádek, jejich symbolice a významu pro rozvoj dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k období předškolního věku dítěte, k tématu pohádek, jejich symbolice a významu pro rozvoj dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
FRANZ, von Marie-Louise. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. 1998. ISBN 80-7178-260-2.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-146-0.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
FRANZ, von Marie-Louise. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. 1998. ISBN 80-7178-260-2.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-146-0.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala s obhajobou diplomové práce. Vymezila výzkumné otázky, Dále představila metody zpracování dat. Následně se věnovala interpretaci výsledků. Uvedla závěry práce. Zodpověděla dotazy oponenta a vedoucího práce. Dotaz komise: Znáte jiný výklad pohádek? Studentka dotaz nezodpověděla. Jaký postup byste udělala, abyste pozornost udržela i dětí? Studentka dotaz zodpověděla. Komise neměla doplňující dotazy.