Bakalářská práce je zaměřená na klima školní třídy. V teoretické části si vymezíme pojmy prostředí, atmosféra, klima školy a klima školní třídy. Dále si popíšeme školní třídu jako sociální skupinu. Soustředíme se na tvůrce klimatu, osobnost učitele a žáka i vzájemnou komunikaci mezi nimi.
Praktická část je zaměřená na kvantitativní výzkum realizovaný na základní škole pomocí dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit vztahy mezi žáky v jednotlivých třídách. Zaměříme se také na rozdílnost vnímání klima u žáků 6. a 9. tříd základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the school climate. The theory defines the environment, atmosphere, school climate and classroom climate. It also describes a classroom as a social group. It focuses on creators of the climate, teacher's personality and pupil's personality and their communication.
The research part of the thesis deals with quantitative research in a primary school, using a questionnaire. The aim of the thesis is to assess the relations of pupils in different classes, and the difference in understanding of the climate in pupils of the sixth and ninth grade.
Klíčová slova
školní třída, klima školy, klima třídy, pozitivní klima, osobnost učitele a žáka, vzájemná komunikace
Klíčová slova v angličtině
school class, school climate, class climate, positive climate, teacher and pupil personality, mutual communication
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na klima školní třídy. V teoretické části si vymezíme pojmy prostředí, atmosféra, klima školy a klima školní třídy. Dále si popíšeme školní třídu jako sociální skupinu. Soustředíme se na tvůrce klimatu, osobnost učitele a žáka i vzájemnou komunikaci mezi nimi.
Praktická část je zaměřená na kvantitativní výzkum realizovaný na základní škole pomocí dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit vztahy mezi žáky v jednotlivých třídách. Zaměříme se také na rozdílnost vnímání klima u žáků 6. a 9. tříd základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the school climate. The theory defines the environment, atmosphere, school climate and classroom climate. It also describes a classroom as a social group. It focuses on creators of the climate, teacher's personality and pupil's personality and their communication.
The research part of the thesis deals with quantitative research in a primary school, using a questionnaire. The aim of the thesis is to assess the relations of pupils in different classes, and the difference in understanding of the climate in pupils of the sixth and ninth grade.
Klíčová slova
školní třída, klima školy, klima třídy, pozitivní klima, osobnost učitele a žáka, vzájemná komunikace
Klíčová slova v angličtině
school class, school climate, class climate, positive climate, teacher and pupil personality, mutual communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologických a teoretických východisek z oblasti klimatu školní třídy, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologických a teoretických východisek z oblasti klimatu školní třídy, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima, Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy, Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 8024604361.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy, Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima, Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy, Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 8024604361.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy, Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila obhajobu práce prezentaci teoretické části, následně se soustředila na praktickou část, kde blíže představila výzkumné cíle a výzkumné otázky. Poté jednotlivé výsledky interpretovala. Uvedla také doporučení pro praxi. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích práce. Zkuste komparovat vaše výsledky s jinými výzkumy? Studentka dotaz zodpověděla. Komise poukázala na nepřehlednost práce.