Bakalářská práce se zaměřuje na osobnost vychovatelů dětských domovů v rámci
ústavní výchovy. V teoretické části se zabýváme ústavní výchovou, profesí jako důležitou součástí života jedince a osobností vychovatele dětského domova. Na základě teoretických východisek v praktické části prezentujeme výsledky kvalitativního výzkumu ve formě ana-lýzy rozhovorů s vychovateli dětských domovů. Klademe si za cíl zjistit, jak vychovatelé dětských domovů vnímají sami sebe jako vychovatele, jestli jsou v práci spokojeni či nikoli a jaký mají pohled na svou profesi z obecného hlediska.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the personalities of educators from children's homes within an institutional care. The study is based on three aproaches: a theory of the institutional care, a profession as an important role in individual's life, children home educators' perso-nalities. The practical part presents a qualitative research focused on the interviews with educators in children's homes. First aim is to find out how educators perceive themselves in terms of professionalism, second, whether the work satisfies them or not, and their personal view of the children´s home educators' profession.
Bakalářská práce se zaměřuje na osobnost vychovatelů dětských domovů v rámci
ústavní výchovy. V teoretické části se zabýváme ústavní výchovou, profesí jako důležitou součástí života jedince a osobností vychovatele dětského domova. Na základě teoretických východisek v praktické části prezentujeme výsledky kvalitativního výzkumu ve formě ana-lýzy rozhovorů s vychovateli dětských domovů. Klademe si za cíl zjistit, jak vychovatelé dětských domovů vnímají sami sebe jako vychovatele, jestli jsou v práci spokojeni či nikoli a jaký mají pohled na svou profesi z obecného hlediska.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the personalities of educators from children's homes within an institutional care. The study is based on three aproaches: a theory of the institutional care, a profession as an important role in individual's life, children home educators' perso-nalities. The practical part presents a qualitative research focused on the interviews with educators in children's homes. First aim is to find out how educators perceive themselves in terms of professionalism, second, whether the work satisfies them or not, and their personal view of the children´s home educators' profession.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, profese jako důležité složky života jedince a práce vychovatele v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, profese jako důležité složky života jedince a práce vychovatele v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka struičně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popis praktické části bakalářské práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření. Členové komise ocenili adekvátně zpracovanou prezentaci. Následně měla studentka odpovídat na otázky členů komise (větší množství pravomocí pro vychovatele v DD, analýza rozhovorů, přínos práce). Studentka odpovídala na otázky z posudků k obhajobě. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi. Celkově byla studentka k obhajobě adekvátně připravená.