Informace o kvalifikační práci Názory učitelů na inkluzivní vzdělávání v základní škole pro děti s poruchou autistického spektra a v běžné základní škole
Bakalářská práce pomocí kvantitativního výzkumu analyzuje názory učitelů na inkluzivní vzdělávání, přičemž komparuje názory pedagogů ze základní školy pro děti s poruchou autistického spektra a z běžných základních škol. V teoretické části bakalářská práce seznamuje s hlavními pojmy, týkající se analyzované problematiky. Termín "inkluze" je po svém terminologickém vymezení uveden do legislativního kontextu a je zhodnocena současná praxe inkluzivního vzdělávání na českých školách. V samostatné části se práce věnuje vymezení skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, důraz je přitom kladen na metody jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The teachers' views on inclusive education at elementary school for children with autistic spectrum disorder and at basic elementary school through quantitati-ve research analyze the views of teachers on inclusive education, comparing the views of teachers from elementary school for children with autistic spectrum disorder and from basic elementary schools. In the theoretical part the bachelor thesis introduces the main concepts concerning the analyzed problem. The term "inclusion" is introduced into the legislative context after its terminological delimitation and the current practice of inclusive education at czech schools is evaluated. In a separate part, the thesis focuses on defining a group of pupils with special educational needs, emphasizing the methods of their education.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, speciální pedagogika, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, porucha autistického spektra
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, special pedagogy, pupils with special educational needs, autism spectrum disorder
Rozsah průvodní práce
92 s. (117 492)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pomocí kvantitativního výzkumu analyzuje názory učitelů na inkluzivní vzdělávání, přičemž komparuje názory pedagogů ze základní školy pro děti s poruchou autistického spektra a z běžných základních škol. V teoretické části bakalářská práce seznamuje s hlavními pojmy, týkající se analyzované problematiky. Termín "inkluze" je po svém terminologickém vymezení uveden do legislativního kontextu a je zhodnocena současná praxe inkluzivního vzdělávání na českých školách. V samostatné části se práce věnuje vymezení skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, důraz je přitom kladen na metody jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The teachers' views on inclusive education at elementary school for children with autistic spectrum disorder and at basic elementary school through quantitati-ve research analyze the views of teachers on inclusive education, comparing the views of teachers from elementary school for children with autistic spectrum disorder and from basic elementary schools. In the theoretical part the bachelor thesis introduces the main concepts concerning the analyzed problem. The term "inclusion" is introduced into the legislative context after its terminological delimitation and the current practice of inclusive education at czech schools is evaluated. In a separate part, the thesis focuses on defining a group of pupils with special educational needs, emphasizing the methods of their education.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, speciální pedagogika, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, porucha autistického spektra
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, special pedagogy, pupils with special educational needs, autism spectrum disorder
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra a speciálních vzdělávacích potřeb.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra a speciálních vzdělávacích potřeb.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila volbu tématu, následně se zaměřila na praktickou část, kde vymezila metodologii výzkumu. Poté prezentovala jednotlivé výsledky z výzkumného šetření. Uvedla také doporučení pro praxi. Jak jste zjišťovala informovanost pedagogů? Studentka dotaz adekvátně nezodpověděla.