Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku syndromu ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) a ADD (Attention Deficit Disorder - porucha pozornosti bez hyperaktivity). Popisuje příčiny, projevy, dia-gnostiku syndromu ADHD/ADD a možné metody terapie. Zabývá se specifickými potře-bami dětí se syndromem ADHD/ADD. Zaměřuje se nejen na oblast výchovy v rodinném prostředí, ale především na specifika vzdělávání žáků s ADHD/ADD na základních školách v podmínkách našeho školství, zjišťuje přístupy a opatření pedagogů v procesech výuky žáků s ADHD/ADD.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is aimed at the problematics of the ADHD syndrome (Attention Defi-cit Hyperactivity Disorder) and ADD (Attention Deficit Disorder). It describes the reasons, manifestation, diagnostics of the ADHD/ADD syndrome and the possible methods of its therapy. It deals with the specific problems that the children with ADHD/ADD have. It is not only aimed at the field of education in a family, but mainly at the specifics of educating pupils with ADHD/ADD at elementary schools under the conditions of our educational system, and reveals approaches and measures of teachers in educational processes of pupils with ADHD/ADD.
Klíčová slova
Porucha pozornosti, impulzivita, hyperaktivita, výchovné přístupy k dětem s ADHD/ADD, vzdělávání žáků s ADHD/ADD, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
Attention disorder, impulsiveness, hyperactivity, educational approaches to children with
ADHD/ADD, educating pupils with ADHD/ADD, family, school
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku syndromu ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) a ADD (Attention Deficit Disorder - porucha pozornosti bez hyperaktivity). Popisuje příčiny, projevy, dia-gnostiku syndromu ADHD/ADD a možné metody terapie. Zabývá se specifickými potře-bami dětí se syndromem ADHD/ADD. Zaměřuje se nejen na oblast výchovy v rodinném prostředí, ale především na specifika vzdělávání žáků s ADHD/ADD na základních školách v podmínkách našeho školství, zjišťuje přístupy a opatření pedagogů v procesech výuky žáků s ADHD/ADD.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is aimed at the problematics of the ADHD syndrome (Attention Defi-cit Hyperactivity Disorder) and ADD (Attention Deficit Disorder). It describes the reasons, manifestation, diagnostics of the ADHD/ADD syndrome and the possible methods of its therapy. It deals with the specific problems that the children with ADHD/ADD have. It is not only aimed at the field of education in a family, but mainly at the specifics of educating pupils with ADHD/ADD at elementary schools under the conditions of our educational system, and reveals approaches and measures of teachers in educational processes of pupils with ADHD/ADD.
Klíčová slova
Porucha pozornosti, impulzivita, hyperaktivita, výchovné přístupy k dětem s ADHD/ADD, vzdělávání žáků s ADHD/ADD, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
Attention disorder, impulsiveness, hyperactivity, educational approaches to children with
ADHD/ADD, educating pupils with ADHD/ADD, family, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti syndromu ADHD, výchovy a vzdělávání žáků s ADHD na základní škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti syndromu ADHD, výchovy a vzdělávání žáků s ADHD na základní škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-315-3.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-315-3.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část, následně se zaměřila na praktickou část, kde vymezila výzkumný soubor a techniku sběru dat. Dále odpověděla na výzkumné otázky. Z čeho vyplývají vaše doporučení pro praxi? Doporučení nekorespondují s výsledky práce. Dále odpovídala na dotazy uvedené v posudcích práce. Je možné ověřit, zda pedagogové odpovídali podle reality? Komise poukázala na rezervy v závěrech práce.