Bakalářská práce se věnuje procesu přípravy dětí z dětských domovů na samostatný život. Je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bakalářské práce je věnována přípravě na odchod a samostatný život jedinců ze strany výchovné instituce, i samotných mladistvých. Poukazuje na vybraná specifika života jedinců z dětského domova. Popisuje kroky a opatření před ukončením pobytu v DD a následná podporující opatření. Práce také popisuje funkci zaměstnanců z dětského domova, život a možnosti mladistvého po odcho-du z dětského domova.
V empirické části se práce zabývá analýzou výsledků kvantitativního výzkumu provedené-ho pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit a porovnat připravenost mla-distvých na odchod z dětského domova a samostatný život.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the process of preparing children from children's homes for independent living. It is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical part of the bachelor thesis is devoted to preparation for the departure and independent life of individuals by the educational institution, as well as the juveniles themselves. It points to selected specifics of the life of children in the home. Describes the steps and measures be-fore the end of the stay in children's home and subsequent support measures. The thesis also describes the function of the children's home, the life and the possibilities of the tee-nager after leaving the children's home.
In the empirical part, the thesis deals with the analysis of the results of the quantitative research carried out using the questionnaire survey. The aim of the research is to find out and compare the juvenile's preparedness for leaving the children's home and living inde-pendently.
Klíčová slova
dětský domov, osamostatnění, příprava na život, odchod mladistvých z dětského domova, samostatný život
Klíčová slova v angličtině
children's home, independence, preparation for life, leaving teenagers out of the children's home, independent life
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje procesu přípravy dětí z dětských domovů na samostatný život. Je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bakalářské práce je věnována přípravě na odchod a samostatný život jedinců ze strany výchovné instituce, i samotných mladistvých. Poukazuje na vybraná specifika života jedinců z dětského domova. Popisuje kroky a opatření před ukončením pobytu v DD a následná podporující opatření. Práce také popisuje funkci zaměstnanců z dětského domova, život a možnosti mladistvého po odcho-du z dětského domova.
V empirické části se práce zabývá analýzou výsledků kvantitativního výzkumu provedené-ho pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit a porovnat připravenost mla-distvých na odchod z dětského domova a samostatný život.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the process of preparing children from children's homes for independent living. It is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical part of the bachelor thesis is devoted to preparation for the departure and independent life of individuals by the educational institution, as well as the juveniles themselves. It points to selected specifics of the life of children in the home. Describes the steps and measures be-fore the end of the stay in children's home and subsequent support measures. The thesis also describes the function of the children's home, the life and the possibilities of the tee-nager after leaving the children's home.
In the empirical part, the thesis deals with the analysis of the results of the quantitative research carried out using the questionnaire survey. The aim of the research is to find out and compare the juvenile's preparedness for leaving the children's home and living inde-pendently.
Klíčová slova
dětský domov, osamostatnění, příprava na život, odchod mladistvých z dětského domova, samostatný život
Klíčová slova v angličtině
children's home, independence, preparation for life, leaving teenagers out of the children's home, independent life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti práce s mladistvými, životního stylu mladistvých a problematiky dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti práce s mladistvými, životního stylu mladistvých a problematiky dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla teoretický vhled do problematiky. Poté se zaměřila na prezentaci cílů výzkumu. Představila výzkumné otázky výzkumu a metodologii výzkumu.
Jaké důvody byly pro výběr tohoto tématu? Dotaz zodpověděla. Jaké studie se tomuto věnují? Studentka dotaz nezodpověděla. Máte nějaké závěry k práci? Žádné závěry jste v prezentaci neuvedla. Jak jste ověřovala hypotézy? Jaké jsou předpoklady pro užítí testu dobré shody chí-kvadrát? Studentka dotazy nezodpověděla. Dále odpovídala na otázky uvedené v posudcích práce. Je to náhodný výběr, jak jste vybírala? Studentka dotazy zodpovídala útržkovitě. Jaké jsou konkrétní možnosti pomocí mladistvým po odchodu z DD? Studentka dotaz zodpověděla. Komise poukázala na zajimavost tématu a na rezervy v realizované práci.