Nestáni neziskové organizace jsou právnické osoby, které na rozdíl od jiných podnikatel-ských subjektů, není cílem dosahování zisku, ale uspokojování potřeb konkrétních cílových skupin obyvatelstva.
Tyto právnické osob užívají pojmy, jako nevýdělečné, obecně nebo veřejně prospěšné, či nevládní. Tyto pojmy charakterizují podstatu a náplň jejich činnosti.
Tématem bakalářské práce je "Povědomí a postoje školní mládeže k neziskovým organiza-cím u žáků základních škol ve Zlínském kraji.".
V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury v oblasti nestátního neziskového sektoru s orientací na nestátní neziskové organizace, kde jsou rozebrány její jednotlivé slož-ky. Dále je provedena rešerše komunikačního mixu. V teoretické části je popsána i cílová skupina.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, který je zaměřený na vnímání a postoje pubescentů základní školy v Zubří a základní školy 5. květena v Rožnově pod Radhoštěm, k nestátním neziskovým organizacím. Na základě výsledků provedeného výzkumu je uve-deno shrnutí a následné doporučení, které by mohlo nestátním neziskovým organizacím pomoci zvýšit efektivitu jejich činnosti, zvláště pro současnou konzumní společnost, kdy jsou jakékoliv projevy nezištného altruizmu tolik potřebné.
Anotace v angličtině
Not-for-profit organizations are legal entities that, unlike other business entities, are not aimed at generating profits but satisfying the needs of specific target population groups.
These legal entities use terms such as non-profit, generally or publicly beneficial or non-governmental. These terms characterize the nature and content of their activities.
The topic of the bachelor's thesis is "The Awareness and Attitudes of School Youth to Non-profit Organizations with Focus on Pupils of Elementary Schools in the Zlin Region".
In the theoretical part, a literature research aims on the non-governmental non-profit sector with a focus on non-governmental non-profit organizations, which components are analy-zed too. Marketing communication mix and the target group is also described in the theore-tical part.
In the practical part, quantitative research is carried out, which focuses on the perception and attitudes of the pubescent pupils of primary schools in Zubřích and the elementary schools of 5th flora in Rožnov pod Radhoštěm, to non-governmental non-profit organizati-ons. Based on the results of the research, there is a summary and subsequent recommen-dations that could help non-governmental non-governmental organizations to increase the efficiency of their activities, especially for the current consumer society, where all the ma-nifestations of unwanted altruism are so much needed.
Klíčová slova
nestátní nezisková organizace, komunikace nestátních neziskových organizací, komunikační mix, pubescence
Klíčová slova v angličtině
non-governmental non-profit organization, communication of non-governmental non-profit organizations, communication mix, pubescence
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Nestáni neziskové organizace jsou právnické osoby, které na rozdíl od jiných podnikatel-ských subjektů, není cílem dosahování zisku, ale uspokojování potřeb konkrétních cílových skupin obyvatelstva.
Tyto právnické osob užívají pojmy, jako nevýdělečné, obecně nebo veřejně prospěšné, či nevládní. Tyto pojmy charakterizují podstatu a náplň jejich činnosti.
Tématem bakalářské práce je "Povědomí a postoje školní mládeže k neziskovým organiza-cím u žáků základních škol ve Zlínském kraji.".
V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury v oblasti nestátního neziskového sektoru s orientací na nestátní neziskové organizace, kde jsou rozebrány její jednotlivé slož-ky. Dále je provedena rešerše komunikačního mixu. V teoretické části je popsána i cílová skupina.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, který je zaměřený na vnímání a postoje pubescentů základní školy v Zubří a základní školy 5. květena v Rožnově pod Radhoštěm, k nestátním neziskovým organizacím. Na základě výsledků provedeného výzkumu je uve-deno shrnutí a následné doporučení, které by mohlo nestátním neziskovým organizacím pomoci zvýšit efektivitu jejich činnosti, zvláště pro současnou konzumní společnost, kdy jsou jakékoliv projevy nezištného altruizmu tolik potřebné.
Anotace v angličtině
Not-for-profit organizations are legal entities that, unlike other business entities, are not aimed at generating profits but satisfying the needs of specific target population groups.
These legal entities use terms such as non-profit, generally or publicly beneficial or non-governmental. These terms characterize the nature and content of their activities.
The topic of the bachelor's thesis is "The Awareness and Attitudes of School Youth to Non-profit Organizations with Focus on Pupils of Elementary Schools in the Zlin Region".
In the theoretical part, a literature research aims on the non-governmental non-profit sector with a focus on non-governmental non-profit organizations, which components are analy-zed too. Marketing communication mix and the target group is also described in the theore-tical part.
In the practical part, quantitative research is carried out, which focuses on the perception and attitudes of the pubescent pupils of primary schools in Zubřích and the elementary schools of 5th flora in Rožnov pod Radhoštěm, to non-governmental non-profit organizati-ons. Based on the results of the research, there is a summary and subsequent recommen-dations that could help non-governmental non-governmental organizations to increase the efficiency of their activities, especially for the current consumer society, where all the ma-nifestations of unwanted altruism are so much needed.
Klíčová slova
nestátní nezisková organizace, komunikace nestátních neziskových organizací, komunikační mix, pubescence
Klíčová slova v angličtině
non-governmental non-profit organization, communication of non-governmental non-profit organizations, communication mix, pubescence
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a odpovídajících zdrojů v oblasti neziskového sektoru s orientací na nestátní neziskové organizace, primárně na povědomí a postoje dané cílové skuiny, dále zaměřte pozornost na marketingové komunikace a jejich specifika v neziskovém sektoru a přiblížení cílové skupiny.
2. Na základě studia odborné literatury zpracujte teoretická východiska k řešení analyzovaného problému, stanovte základní výzkumnou otázku, cíl a metodiku práce.
3. Realizujte kvantitativní šetření dotazníkovou formou u žáků základních škol Zlínského kraje, směřující k zjištění povědomí a postojů k neziskovým organizacím v jejich blízkém okolí i v celém regionu.
4. Na základě zjištěných hodnot šetření zodpovězte výzkumnou otázku a předložte doporučení, které by mohlo vést ke zlepšení pozice zvolené organizace.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a odpovídajících zdrojů v oblasti neziskového sektoru s orientací na nestátní neziskové organizace, primárně na povědomí a postoje dané cílové skuiny, dále zaměřte pozornost na marketingové komunikace a jejich specifika v neziskovém sektoru a přiblížení cílové skupiny.
2. Na základě studia odborné literatury zpracujte teoretická východiska k řešení analyzovaného problému, stanovte základní výzkumnou otázku, cíl a metodiku práce.
3. Realizujte kvantitativní šetření dotazníkovou formou u žáků základních škol Zlínského kraje, směřující k zjištění povědomí a postojů k neziskovým organizacím v jejich blízkém okolí i v celém regionu.
4. Na základě zjištěných hodnot šetření zodpovězte výzkumnou otázku a předložte doporučení, které by mohlo vést ke zlepšení pozice zvolené organizace.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R. (2011) Marketing neziskových organizací. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, ISBN 978-80-87500-01-9.
REKTOŘÍK, J. (2001) Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. Vyd. 1. Praha: Ekopress. ISBN 80-86119-41-6.
SVĚTLÍK, J. (2005) Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-48-2.
ŠIMKOVÁ, E. (2012) Management a marketing v praxi neziskových organizací. Vyd. 5., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-230-0.
VÁGNEROVÁ, M. (2012) Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R. (2011) Marketing neziskových organizací. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, ISBN 978-80-87500-01-9.
REKTOŘÍK, J. (2001) Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. Vyd. 1. Praha: Ekopress. ISBN 80-86119-41-6.
SVĚTLÍK, J. (2005) Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-48-2.
ŠIMKOVÁ, E. (2012) Management a marketing v praxi neziskových organizací. Vyd. 5., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-230-0.
VÁGNEROVÁ, M. (2012) Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 Flash disk
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (dr. Šikl Burešová):
1. Dobrovolnictví je jednou z nejdůležitějších vlastností nestátních neziskových organizací, dobrovolníci darují čas, či finanční a materiální prostředky. Jaké jsou hlavní motivátory dobrovolníků k neziskové činnosti? Jsou tyto motivátory shodné pro cílovou skupinu 30-50 let a vámi sledovanou skupinu pubescentů?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Jedna z vašich výzkumných otázek byla, zda nestátní neziskové organizace komunikují dostatečně. Z výsledků výzkumu je patrné, že vámi sledovaná cílová skupina nevnímá komunikaci jako dostačující. Vzhledem k finančním omezením nemají nestátní neziskové organizace pro komunikační aktivity financí nazbyt. Mohla byste prosím uvést, jaké jsou dle vás nejefektivnější, relevantní komunikační kanály a aktivity pro malý rozpočet nestátní neziskové organizace?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. Vaše výsledky kvantitativního výzkumu potvrzují, že 41 % respondentů se nezajímá o nestátní neziskové organizace. Mohla byste prosím zkusit navrhnout, jak u vámi zkoumané cílové skupiny tuto situaci zlepšit?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.