Bakalářská práce se věnuje vztahu dvou širších pojmů reklama a umění. V teoretické části jsou tyto pojmy zpracovány v kontinuitě se specifiky daných oblastí. Dále práce charakterizuje definice základních principů jako vnímání reklamy recipienta z hlediska psychologie reklamy, vizuálních prvků či estetického vnímání uměleckého díla. V praktické části jsou představeny konkrétní reklamní kampaně v komparaci s originálním dílem, které bylo pro reklamu využito. Vnímání a srozumitelnost reklamních kampaní je zjišťováno prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody focus group, která plynule navazuje na pilotní šetření z předešlé ročníkové práce. Získaná data jsou vyhodnocena a shrnuta v porovnání obou výzkumných vzorků. Naplněný cíl bakalářské práce zkoumá, jaký vliv má tato forma reklamního sdělení na recipienta.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with the relationship between two broader concepts of advertising and art. In the theoretical part, these concepts are analyzed in continuity with the specifics of the given areas. Definitions of basic principles are given, for example perception of the advertisement by the recipient from the viewpoint of psychology of advertising and visual elements. In the practical part, specific advertising campaigns are presented in comparison with the original work of art, which was used in the campaign. The perception and clarity of the campaigns are determined through the qualitative research method of focus groups, which continuously follows up on the pilot research from the preceding seminar paper. The obtained data are analyzed and summarized with regard to the comparison of both research samples. The accomplished aim of the bachelor thesis is to examine the extent of influence of this form of advertising message on the recipient.
Klíčová slova
reklama, umění, psychologie reklamy, komunikace výtvarným dílem, výtvarné umění, estetika, vnímání, barevnost
Klíčová slova v angličtině
advertising, art, psychology of advertising, communication through artwork, fine arts, aesthetics, perception, colour
Rozsah průvodní práce
66 s. (90 634 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje vztahu dvou širších pojmů reklama a umění. V teoretické části jsou tyto pojmy zpracovány v kontinuitě se specifiky daných oblastí. Dále práce charakterizuje definice základních principů jako vnímání reklamy recipienta z hlediska psychologie reklamy, vizuálních prvků či estetického vnímání uměleckého díla. V praktické části jsou představeny konkrétní reklamní kampaně v komparaci s originálním dílem, které bylo pro reklamu využito. Vnímání a srozumitelnost reklamních kampaní je zjišťováno prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody focus group, která plynule navazuje na pilotní šetření z předešlé ročníkové práce. Získaná data jsou vyhodnocena a shrnuta v porovnání obou výzkumných vzorků. Naplněný cíl bakalářské práce zkoumá, jaký vliv má tato forma reklamního sdělení na recipienta.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with the relationship between two broader concepts of advertising and art. In the theoretical part, these concepts are analyzed in continuity with the specifics of the given areas. Definitions of basic principles are given, for example perception of the advertisement by the recipient from the viewpoint of psychology of advertising and visual elements. In the practical part, specific advertising campaigns are presented in comparison with the original work of art, which was used in the campaign. The perception and clarity of the campaigns are determined through the qualitative research method of focus groups, which continuously follows up on the pilot research from the preceding seminar paper. The obtained data are analyzed and summarized with regard to the comparison of both research samples. The accomplished aim of the bachelor thesis is to examine the extent of influence of this form of advertising message on the recipient.
Klíčová slova
reklama, umění, psychologie reklamy, komunikace výtvarným dílem, výtvarné umění, estetika, vnímání, barevnost
Klíčová slova v angličtině
advertising, art, psychology of advertising, communication through artwork, fine arts, aesthetics, perception, colour
Zásady pro vypracování
1. Vytvořte rešerši odborné literatury v oblasti výtvarného umění a reklamy s orientací na definování významů základních pojmů v kontinuitě se specifiky daných oblastí. Vytvořte teoretickou bázi pro praktickou část.
2. Na základě teoretických znalostí studované problematiky specifikujte cíl práce, stanovte výzkumné otázky a metodiku práce.
3. Realizujte kvalitativní výzkum vybraných reklamních kampaní s využitím prvků výtvarného umění.
4. Zpracujte výsledky provedeného výzkumu a porovnejte vnímání vybraných reklamních kampaní respondenty.
5. Na základě zjištěných dat zodpovězte výzkumné otázky a vyhodnoťte splnění nastaveného cíle bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Vytvořte rešerši odborné literatury v oblasti výtvarného umění a reklamy s orientací na definování významů základních pojmů v kontinuitě se specifiky daných oblastí. Vytvořte teoretickou bázi pro praktickou část.
2. Na základě teoretických znalostí studované problematiky specifikujte cíl práce, stanovte výzkumné otázky a metodiku práce.
3. Realizujte kvalitativní výzkum vybraných reklamních kampaní s využitím prvků výtvarného umění.
4. Zpracujte výsledky provedeného výzkumu a porovnejte vnímání vybraných reklamních kampaní respondenty.
5. Na základě zjištěných dat zodpovězte výzkumné otázky a vyhodnoťte splnění nastaveného cíle bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
GIBBONS, Joan. Art and advertising. (2005) New York: Distributed in the US by Palgrave Macmillan. 198 p. ISBN 978-185-0435-853.
HORŇÁK, Pavel, 2014. Kreativita v reklamě. Zlín: VeRBuM. ISBN 978- 80-87500-49-1.
KULKA, Jiří, 2008. Psychologie umění. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
MIKŠ, František. (2010) Gombrich - Tajemství obrazu a jazyk umění. Vydavatelství: Barrister & Principal. 360 s. ISBN 978-80-87029-86-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. (2012) Psychologie reklamy. 4. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada. 324 s. ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ, Jiří. (2007) Reklama: jak dělat reklamu. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 182 s. ISBN 978-80-247-2001-2.
Seznam doporučené literatury
GIBBONS, Joan. Art and advertising. (2005) New York: Distributed in the US by Palgrave Macmillan. 198 p. ISBN 978-185-0435-853.
HORŇÁK, Pavel, 2014. Kreativita v reklamě. Zlín: VeRBuM. ISBN 978- 80-87500-49-1.
KULKA, Jiří, 2008. Psychologie umění. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
MIKŠ, František. (2010) Gombrich - Tajemství obrazu a jazyk umění. Vydavatelství: Barrister & Principal. 360 s. ISBN 978-80-87029-86-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. (2012) Psychologie reklamy. 4. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada. 324 s. ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ, Jiří. (2007) Reklama: jak dělat reklamu. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 182 s. ISBN 978-80-247-2001-2.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Vedoucí práce dr. Göttlichová ve svém posudku položila tuto otázku:
1. Jak se díváte Vy sama na uvedení uměleckého díla jako na formu "parazitování" slávy světových umělců?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Mgr. KovářováSkřičková):
1. Jaká jsou omezení metody focus group a jaký to má vliv na výsledky Vaší práce?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Můžete stručně, jasně a jednoznačně formulovat odpovědi na výzkumné otázky a zodpovědět, zda a popř. jaký vliv má reklamní zpracování uměleckých děl na příjemce sdělení?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. V závěru práce uvádíte, že informace zjištěné rešerší dostupných zdrojů byly aplikovány do praktické části práce. Mohla byste tuto aplikaci demonstrovat a uvést, které konkrétní informace a jakým způsobem byly v praktické části využity?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.