Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním společných a rozdílných vlastností hlavní románové postavy Drákuly (1897) Brama Stokera s filmovou adaptací režiséra F. F. Coppoly z roku 1992. První část této práce nastiňuje charakteristiku a vývoj gotické novely, od jejích počátků až do konce 19. století a popisuje typické gotické prvky. V teoretické části dále nastiňuje teorii filmové adaptace, včetně změn, které musí být provedeny v procesu adaptace. Problémy s věrností adaptací jsou zde též zmíněny. Druhá část práce ve zkratce zmiňuje Brama Stokera a analyzuje románovou postavu Drákuly v gotickém kontextu. Zmíněná teorie typických gotických prvků je aplikována v analytické části práce a je použita v částech zabývajících se srovnáváním Drákuly v Stokerově románu a ve filmové adaptaci Coppoly. Cílem této práce je popis společných i odlišných vlastností Drákuly, jak v originální psané formě, tak i na filmovém plátně a kritické posouzení práce režiséra F. F. Coppoly a jeho filmové adaptace.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a comparison of shared features of the title character of Bram Stoker's Dracula (1897) with the 1992 film adaptation by F. F. Coppola. The first part of the thesis outlines the development and features of the Gothic novel from its beginnings to the end of the 19th-century and a description of chosen Gothic elements. In this part, film adaptation theory is also briefly introduced, including changes which must be made within the process of adapting the novel to film. The fidelity issue is also mentioned. The second part of the thesis briefly describes the life of Bram Stoker and analyses the literary character of Dracula in the context of the Gothic. Also, the theory previously outlined regarding typical Gothic features is applied in this part and used in a comparison of Stoker's novel and the film adaptation of Dracula. The aim of the thesis is an examination of shared and different Gothic features in Stoker's and Coppola's Dracula along with a critical overview of the Gothic in Coppola's film adaptation.
Klíčová slova
gotický román, Drákula, Bram Stoker, F. F. Coppola, literární adaptace, filmová adaptace, porovnání
Klíčová slova v angličtině
Gothic novel, Dracula, Bram Stoker, F. F. Coppola, literary adaptation, film adaptation, a comparison
Rozsah průvodní práce
81 s. (161 519 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním společných a rozdílných vlastností hlavní románové postavy Drákuly (1897) Brama Stokera s filmovou adaptací režiséra F. F. Coppoly z roku 1992. První část této práce nastiňuje charakteristiku a vývoj gotické novely, od jejích počátků až do konce 19. století a popisuje typické gotické prvky. V teoretické části dále nastiňuje teorii filmové adaptace, včetně změn, které musí být provedeny v procesu adaptace. Problémy s věrností adaptací jsou zde též zmíněny. Druhá část práce ve zkratce zmiňuje Brama Stokera a analyzuje románovou postavu Drákuly v gotickém kontextu. Zmíněná teorie typických gotických prvků je aplikována v analytické části práce a je použita v částech zabývajících se srovnáváním Drákuly v Stokerově románu a ve filmové adaptaci Coppoly. Cílem této práce je popis společných i odlišných vlastností Drákuly, jak v originální psané formě, tak i na filmovém plátně a kritické posouzení práce režiséra F. F. Coppoly a jeho filmové adaptace.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a comparison of shared features of the title character of Bram Stoker's Dracula (1897) with the 1992 film adaptation by F. F. Coppola. The first part of the thesis outlines the development and features of the Gothic novel from its beginnings to the end of the 19th-century and a description of chosen Gothic elements. In this part, film adaptation theory is also briefly introduced, including changes which must be made within the process of adapting the novel to film. The fidelity issue is also mentioned. The second part of the thesis briefly describes the life of Bram Stoker and analyses the literary character of Dracula in the context of the Gothic. Also, the theory previously outlined regarding typical Gothic features is applied in this part and used in a comparison of Stoker's novel and the film adaptation of Dracula. The aim of the thesis is an examination of shared and different Gothic features in Stoker's and Coppola's Dracula along with a critical overview of the Gothic in Coppola's film adaptation.
Klíčová slova
gotický román, Drákula, Bram Stoker, F. F. Coppola, literární adaptace, filmová adaptace, porovnání
Klíčová slova v angličtině
Gothic novel, Dracula, Bram Stoker, F. F. Coppola, literary adaptation, film adaptation, a comparison
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu práce
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza postavy Drákuly v románu a ve filmu, srovnání jejich společných vlastností a rozdílů
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu práce
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza postavy Drákuly v románu a ve filmu, srovnání jejich společných vlastností a rozdílů
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Hughes, William. Bram Stoker's Dracula: A Reader's Guide. New York: Continuum, 2009.
McFarlane, Brain. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996.
Smith, Andrew. Gothic Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013.
Valente, Joseph. Dracula's Crypt: Bram Stoker, Irishness, and the Question of Blood. Chicago: University of Illinois Press, 2002.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: What’s the difference between Gothicism and Romanticism? Can you briefly summarize a few connections between them, e.g. in British literature of the 18th - 19th century? Give a few quick concrete examples from works.
A: (The author explains well, provides examples.)
Q: Can you explain the term ''mode,‘‘ which you use repeatedly throughout the thesis? E.g.: ''Regarding the Gothic mode, Gothic fiction firstly appears in literature in the second half of 18th century as a new literary genre‘‘ (9) or ''Since literature and film are two different modes and after the adaptation is done, the only thing those two modes will share is a story, ... ‘‘ (28).
A: Definition is widely disputed, depending on the era, some may overlap, generally it is classified into 3 categories, film in a literary mode, some academics examine film narrative in a literary mode, also genre studies. The term mode I used very flexibly, and everything was discussed with my supervisor.
Q: How should you deal with this flexibility. A term should have a fixed meaning. What should you have done?
A: Maybe focus on a specific way because I took it from my schema, I knew mode is used in literature and film.
Q: I think you should make the reader aware that you know that it is used in different meanings.
Q: Can you give any examples of Gothic literature from other languages that are prototypical gothic novels, other than anglophone literatures?
A: I haven't read any.
Q: Epistolary novel. What is it?
A: A novel written in letters.
Q: How was it in the film?
A: A scene where Jonathan is sitting on a train and he is writing his experience down.