Předložená bakalářská práce patří mezi výzkumné typy prací, ve které se zaměřuji na pozorování sociálních dovedností dvouletých dětí v mateřské škole. V teoretické části bakalářské práce sumarizuji teoretická východiska a vymezuji tématvorné pojmy, které s tématem sociálních dovedností souvisí. Dále se věnuji úrovni sociálních dovedností, které by dvouleté děti měly dosahovat a jak u těchto dětí dochází k osvojování těchto dovedností.
V praktické části se zaměřuji na analýzu dat a jejich interpretaci, které byly získány pomocí nestrukturovaného pozorování. V poslední části bakalářské práce formuluji získané výsledky, které vypovídají o tom, že se učitelky v mateřských školách soustředí spíše na dovednosti spojené se slušným chováním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis belongs to the type of the research works which is focused on social skills observation of two-year-old children in the kindergarten. In the theoretical part of the thesis I summarize the theoretical backgrounds and define the terms related to the topic of social skills. I also deal with the level of social skills that two-year-old children should achieve, and also the way how children acquire these skills.
In the practical part I focus on data analysis and their interpretation, which were obtained by the unstructured observation. In the last part of the bachelor thesis I formulate the gained results, which indicate that the teachers in kindergartens concentrate rather on the skills associated with good manners.
Klíčová slova
sociální dovednosti-dvouleté děti-předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social skills-two-year-old children-pre-school education.
Rozsah průvodní práce
51 s. (11 757)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce patří mezi výzkumné typy prací, ve které se zaměřuji na pozorování sociálních dovedností dvouletých dětí v mateřské škole. V teoretické části bakalářské práce sumarizuji teoretická východiska a vymezuji tématvorné pojmy, které s tématem sociálních dovedností souvisí. Dále se věnuji úrovni sociálních dovedností, které by dvouleté děti měly dosahovat a jak u těchto dětí dochází k osvojování těchto dovedností.
V praktické části se zaměřuji na analýzu dat a jejich interpretaci, které byly získány pomocí nestrukturovaného pozorování. V poslední části bakalářské práce formuluji získané výsledky, které vypovídají o tom, že se učitelky v mateřských školách soustředí spíše na dovednosti spojené se slušným chováním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis belongs to the type of the research works which is focused on social skills observation of two-year-old children in the kindergarten. In the theoretical part of the thesis I summarize the theoretical backgrounds and define the terms related to the topic of social skills. I also deal with the level of social skills that two-year-old children should achieve, and also the way how children acquire these skills.
In the practical part I focus on data analysis and their interpretation, which were obtained by the unstructured observation. In the last part of the bachelor thesis I formulate the gained results, which indicate that the teachers in kindergartens concentrate rather on the skills associated with good manners.
Klíčová slova
sociální dovednosti-dvouleté děti-předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social skills-two-year-old children-pre-school education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o začleňování dvouletých dětí do kolektivu v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o rozvíjení dovedností u dvouletých dětí.
Vymezení výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného pozorování.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o začleňování dvouletých dětí do kolektivu v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o rozvíjení dovedností u dvouletých dětí.
Vymezení výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného pozorování.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Jedlička, R. (2017) Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017.
Šlechotvá, H. (2016) Rodinná socializace: na příkladu českých a francouzských rodin se třemi dětmi. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus.
Boyer, P. B., (2015). Social development [online]. [cit. 2015-10-28]. Dostupné z WWW: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sode.12169.
Seznam doporučené literatury
Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Jedlička, R. (2017) Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017.
Šlechotvá, H. (2016) Rodinná socializace: na příkladu českých a francouzských rodin se třemi dětmi. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus.
Boyer, P. B., (2015). Social development [online]. [cit. 2015-10-28]. Dostupné z WWW: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sode.12169.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí konstatoval náročnost tématu, erudici studentky a její vhled do problematiky. Oponentka práce se vyjádřila k empirické části práce a položila otázku, na kterou studentka dokázala odpovědět s drobnými nedostatky. Proběhla diskuze k teoretickým východiskům prezentované bakalářské práce. Závěrem studentka přehledně popsala věcnou významnost získaných dat.