Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se poslechem hudby v mateřské škole. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, která se týkají problematiky poslechu hudby jako součásti hudebních činností v mateřské škole, propojování poslechu hudby s ostatními hudebními činnostmi a jeho významu pro dítě před-školního věku. V praktické části je zpracován hudební projekt zaměřený na práci s poslechem hudby. Jeho realizace probíhala ve vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. Projekt byl následně evaluován a z výsledné evaluace bylo vypracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-application character and deals with listening to music in kindergarten. In the theoretical part are defined theoretical basis which deal with the matter of listening to music as a part of musical activities in kindergarten, interconnection of listening to music with other musical activities and its importance for a child in the pre-school age. The practical part elaborates a musical project focusing on work with listening to music. Its implementation was realized in a kindergarten in the Zlín region. The project was subsequently evaluated and a recommendation for kindergarten practice was elaborated from the resulting evaluation.
Klíčová slova
poslech hudby, hudební edukace v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
listening to music, music education in kindergarten
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se poslechem hudby v mateřské škole. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, která se týkají problematiky poslechu hudby jako součásti hudebních činností v mateřské škole, propojování poslechu hudby s ostatními hudebními činnostmi a jeho významu pro dítě před-školního věku. V praktické části je zpracován hudební projekt zaměřený na práci s poslechem hudby. Jeho realizace probíhala ve vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. Projekt byl následně evaluován a z výsledné evaluace bylo vypracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-application character and deals with listening to music in kindergarten. In the theoretical part are defined theoretical basis which deal with the matter of listening to music as a part of musical activities in kindergarten, interconnection of listening to music with other musical activities and its importance for a child in the pre-school age. The practical part elaborates a musical project focusing on work with listening to music. Its implementation was realized in a kindergarten in the Zlín region. The project was subsequently evaluated and a recommendation for kindergarten practice was elaborated from the resulting evaluation.
Klíčová slova
poslech hudby, hudební edukace v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
listening to music, music education in kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudební edukaci dítěte předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o složkách hudební edukace s důrazem na poslech hudby v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na poslech hudby v mateřské škole.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudební edukaci dítěte předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o složkách hudební edukace s důrazem na poslech hudby v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na poslech hudby v mateřské škole.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Powell, J. (2010). How music works, The Science and Psychology of Beautiful Sounds, from Beethoven to the Beatles and Beyond. New York: Little, Brown and Company.
Raková, M., Štíplová, L., & Tichá, A. (2016). Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími (Vydání druhé). Praha: Portál.
Váňová, H. (2014). Integrace sluchových a vizuálních představ při poslechu hudby. In H. Hazulková, et al., Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce (s. 81 - 105). Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Powell, J. (2010). How music works, The Science and Psychology of Beautiful Sounds, from Beethoven to the Beatles and Beyond. New York: Little, Brown and Company.
Raková, M., Štíplová, L., & Tichá, A. (2016). Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími (Vydání druhé). Praha: Portál.
Váňová, H. (2014). Integrace sluchových a vizuálních představ při poslechu hudby. In H. Hazulková, et al., Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce (s. 81 - 105). Praha: Raabe.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
noty, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s nedostatky. Vedoucí práce ocenila propracovanost projektu. Vyjádřila se k nedostatkům v oblasti formulace cílů. Položila otázky týkající se cílů bakalářské práce a aplikace projektu s konkrétním produktem. Studentka dokázala odpovědět s nedostatky. Oponentka práce se vyjádřila k inovativnosti tématu práce a zmínila také některé nedostatky. Položila otázky týkající se cíle poslechu v mateřské škole a doporučení pro aplikaci poslechu v praxi. Studentka odpověděla s nedostatky. Dr. Petrů Puhrová položila otázku týkající se realizace organizační formy dramatizace v aplikační části práce. Studentka nedokázala adekvátně reagovat.