Bakalářská práce je aplikačního typu a zabývá se možnostmi využití dramatické výchovy k rozvoji spolupráce dětí. Teoretická část obsahuje úvod do dramatické výchovy a přehled teoretických východisek týkajících se dramatické výchovy a sociálního učení dítěte v prostředí mateřské školy. V praktické části je zpracován projekt, který využívá dramatických principů k osobnostnímu, sociálnímu a esteticko-uměleckému rozvoji dítěte. Projekt byl realizován v mateřské škole, kde byl také evaluován. Z výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bacheolor´s thesis is of aplications character and deals with the possibility of using drama education for children cooperation. The main subject of the theoretical pat is about drama and theoretical basis of drama and children´s social skills in nursery school. In practical plan is a project which use drama principles for personality, social and aesthetic - artistic children development. The project was verified in nursery school, where it was also evaluated. Recommendations for practice have been based on the results of the final evaluation.
Klíčová slova
dramatická výchova, prosociální chování
Klíčová slova v angličtině
drama in education, children cooperation
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního typu a zabývá se možnostmi využití dramatické výchovy k rozvoji spolupráce dětí. Teoretická část obsahuje úvod do dramatické výchovy a přehled teoretických východisek týkajících se dramatické výchovy a sociálního učení dítěte v prostředí mateřské školy. V praktické části je zpracován projekt, který využívá dramatických principů k osobnostnímu, sociálnímu a esteticko-uměleckému rozvoji dítěte. Projekt byl realizován v mateřské škole, kde byl také evaluován. Z výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bacheolor´s thesis is of aplications character and deals with the possibility of using drama education for children cooperation. The main subject of the theoretical pat is about drama and theoretical basis of drama and children´s social skills in nursery school. In practical plan is a project which use drama principles for personality, social and aesthetic - artistic children development. The project was verified in nursery school, where it was also evaluated. Recommendations for practice have been based on the results of the final evaluation.
Klíčová slova
dramatická výchova, prosociální chování
Klíčová slova v angličtině
drama in education, children cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o prosociálním chování a spolupráci dětí v mateřské škole.
Zpracování projektu dramatické výchovy, zaměřeného na rozvoj spolupráce dětí předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o prosociálním chování a spolupráci dětí v mateřské škole.
Zpracování projektu dramatické výchovy, zaměřeného na rozvoj spolupráce dětí předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hermochová, S., & Vaňková, J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Water, M. van de, McAvoy, M., & Hunt, K. (2015). Drama and education: performance methodologies for teaching nad learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Seznam doporučené literatury
Hermochová, S., & Vaňková, J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Water, M. van de, McAvoy, M., & Hunt, K. (2015). Drama and education: performance methodologies for teaching nad learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce položil otázky týkající se definice pojmu spolupráce a rozdílů mezi pojmy reflexe a autoevaluace. Na tyto otázky studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Oponent se vyjádřil k nedostatkům v teoretické části práce a ocenil aplikační část práce. Položil otázku týkající se aplikace projektu na téma spolupráce dětí. Na tuto otázku studentka odpověděla s nedostatky.