Diplomová práce je syntézou předchozích prací autorky a má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat vývoj profesní trajektorie učitele mateřské a základní školy. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a představeny modely profesních trajektorií učitelů, ze kterých autorka vychází. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu, který byl realizován s využitím tematického psaní textu a hloubkových interview s učiteli mateřských a základních škol. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, které vedly k vytvoření typů učitelů mateřské a základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis is a synthesis of the author's previous works and has a theoretical-empirical character. The aim of the thesis is to describe the development of the professional trajectory of a nursery and primary school teacher. The theoretical part defines the basic concepts and introduces models of professional trajectories of teachers from which the author is based. The empirical part introduces the design and conclusions of qualitative research, which was carried out using thematic text writing and in-depth interviews with nursery and primary school teachers. In the conclusion of the thesis, the results of research leading to the creation of types of nursery and primary school teachers are interpreted and analyzed.
professional career, teacher professional trajectory, professional milestone
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je syntézou předchozích prací autorky a má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat vývoj profesní trajektorie učitele mateřské a základní školy. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a představeny modely profesních trajektorií učitelů, ze kterých autorka vychází. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu, který byl realizován s využitím tematického psaní textu a hloubkových interview s učiteli mateřských a základních škol. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, které vedly k vytvoření typů učitelů mateřské a základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis is a synthesis of the author's previous works and has a theoretical-empirical character. The aim of the thesis is to describe the development of the professional trajectory of a nursery and primary school teacher. The theoretical part defines the basic concepts and introduces models of professional trajectories of teachers from which the author is based. The empirical part introduces the design and conclusions of qualitative research, which was carried out using thematic text writing and in-depth interviews with nursery and primary school teachers. In the conclusion of the thesis, the results of research leading to the creation of types of nursery and primary school teachers are interpreted and analyzed.
professional career, teacher professional trajectory, professional milestone
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o etapizaci profesní dráhy učitele mateřské školy a učitele 1. stupně základní školy.
Vymezení teoretických východisek o vývoji profesní dráhy učitele.
Příprava metodologického postupu diplomové práce, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu formou tematického psaní a prostřednictvím rozhovorů ve focusových skupinách.
Zpracování dat, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pedeutologii a další směřování profesionalizace učitelského povolání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o etapizaci profesní dráhy učitele mateřské školy a učitele 1. stupně základní školy.
Vymezení teoretických východisek o vývoji profesní dráhy učitele.
Příprava metodologického postupu diplomové práce, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu formou tematického psaní a prostřednictvím rozhovorů ve focusových skupinách.
Zpracování dat, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pedeutologii a další směřování profesionalizace učitelského povolání.
Seznam doporučené literatury
Day, Ch., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. s. l.:Routledge.
Donnelly, J. (2002). Career development for teachers. 2nd ed. Stirling, VA: Stylus Publications.
O'dwer, L. M., &. Bernauer, J. A. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. Los Angeles: SAGE.
Steffy, B. E. (2000). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB.
Seznam doporučené literatury
Day, Ch., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. s. l.:Routledge.
Donnelly, J. (2002). Career development for teachers. 2nd ed. Stirling, VA: Stylus Publications.
O'dwer, L. M., &. Bernauer, J. A. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. Los Angeles: SAGE.
Steffy, B. E. (2000). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Zaměřila se na prezentaci výzkumných zjištění. Vedoucí práce ocenila přístup studentky k zodpovědné a tvůrčí práci. V práci neshledává žádné nedostatky. Oponent práce hodnotí teoretickou část jako více zdařilou než část empirickou. Celkově hodnotí práci velmi pozitivně. Prof. Gavora pouze doporučuje zaměřit se na kvalitnější zpracování grafů. Studentka zodpověděla otázky z posudků diplomové práce. Proběhla diskuse s komisí k rozdílům trajektorií učitelů mateřských a základních škol.