Informace o kvalifikační práci Komparace kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání se zaměřením na hudební edukaci v České a Slovenské republice
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit zastoupení hudební edukace v kurikulárních dokumentech v České a Slovenské republice. V teoretické části se zabýváme vymezením základních pojmů, kurikulem preprimárního vzdělávání a teoretickým ukotvením hudební edukace v kurikulárních dokumentech pro preprimární vzdělávání. V praktické části předkládáme výsledky obsahové analýzy ve smíšeném designu. Hlavní výzkumné šetření má kvantitativní charakter, díky kterému jsme zjistili zastoupení pojmů týkající se hudební edukace v Rámcovém vzdělávacím programu a ve Státním vzdělávacím programu. Doplňujícím výzkumným šetřením kvalitativního charakteru byla obsahová analýza vybraných školních vzdělávacích programů. Zjistili jsme, že školní vzdělávací programy běžných mateřských škol se zaměřují na hudební činnosti pouze jako na doplňkovou činnost oproti školním vzdělávacím programům mateřských škol s hudebním zaměřením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empiric character. The aim of this thesis is to find out the representation of music education in curricular documents in the Czech and Slovak Republics. The theoretical part deals with the definition of basic terms, the curriculum of pre-primary education and the theoretical anchoring of music education in curricular documents for pre-primary education. In the practical part we present the results content analysis of mixed research design. The main research survey has a quantitative character, thanks to which we found the representation of terms concerning music education in the Framework Education Program and in the State Education Program. An additional research survey of school educational programs of selected kindergartens was of a qualitative nature. We have found out that school educational programs of ordinary kindergartens focus on musical activities only as a complementary activity in school educational programs of kindergartens in compare to educational programs of school with emphasis music education.
Klíčová slova
kurikulum, kurikulární dokument, rámcový program, hudební edukace
Klíčová slova v angličtině
curriculum, curricular document, framework programme, music education
Rozsah průvodní práce
81 s. (16 477 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit zastoupení hudební edukace v kurikulárních dokumentech v České a Slovenské republice. V teoretické části se zabýváme vymezením základních pojmů, kurikulem preprimárního vzdělávání a teoretickým ukotvením hudební edukace v kurikulárních dokumentech pro preprimární vzdělávání. V praktické části předkládáme výsledky obsahové analýzy ve smíšeném designu. Hlavní výzkumné šetření má kvantitativní charakter, díky kterému jsme zjistili zastoupení pojmů týkající se hudební edukace v Rámcovém vzdělávacím programu a ve Státním vzdělávacím programu. Doplňujícím výzkumným šetřením kvalitativního charakteru byla obsahová analýza vybraných školních vzdělávacích programů. Zjistili jsme, že školní vzdělávací programy běžných mateřských škol se zaměřují na hudební činnosti pouze jako na doplňkovou činnost oproti školním vzdělávacím programům mateřských škol s hudebním zaměřením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empiric character. The aim of this thesis is to find out the representation of music education in curricular documents in the Czech and Slovak Republics. The theoretical part deals with the definition of basic terms, the curriculum of pre-primary education and the theoretical anchoring of music education in curricular documents for pre-primary education. In the practical part we present the results content analysis of mixed research design. The main research survey has a quantitative character, thanks to which we found the representation of terms concerning music education in the Framework Education Program and in the State Education Program. An additional research survey of school educational programs of selected kindergartens was of a qualitative nature. We have found out that school educational programs of ordinary kindergartens focus on musical activities only as a complementary activity in school educational programs of kindergartens in compare to educational programs of school with emphasis music education.
Klíčová slova
kurikulum, kurikulární dokument, rámcový program, hudební edukace
Klíčová slova v angličtině
curriculum, curricular document, framework programme, music education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení hudební edukace v kurikulech pro předškolní vzdělávání v České a Slovenské republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o principech komparace ve výzkumu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení hudební edukace v kurikulech pro předškolní vzdělávání v České a Slovenské republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o principech komparace ve výzkumu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.
Lišková, M. (c2006). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání (Dotisk 2. vyd). Praha: Raabe.
MINEDU. (2018). Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Bratislava: ŠPÚ.
MŠMT. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Neuendorf, K. A. (c2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.
Lišková, M. (c2006). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání (Dotisk 2. vyd). Praha: Raabe.
MINEDU. (2018). Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Bratislava: ŠPÚ.
MŠMT. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Neuendorf, K. A. (c2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. V prezentaci se zaměřila na výsledky výzkumného šetření, představila hlavní rozdíly porovnávaných oblastí kurikul. Vedoucí práce poukázala na nedostatky v teoretické části práce, což se odrazilo v empirické části. Nebyla dostatečně využita metoda obsahové analýzy. Oponent práce popsal problémy v pojetí teoretických pojmů, empircká část je nepřehledná, zdroje pro analýzu jsou neaktuální. Studentka předložila požadovaná errata. Studentka odpověděla na otázky z posudků. Proběhla diskuse k definování pojmu hudební edukace. Prof. Gavora položil otázku k vysvětlení postupu analýzy dat. Studentka argumentovala na základě připravených podkladů v prezentaci, otázku nedokázala přesně zodpovědět.